Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Op De Springplank maken we gebruik van methode onafhankelijke toetsen van het Leerling in beeld. Twee keer per jaar worden kennis en vaardigheden gemeten voor de vakken rekenen, lezen, spelling, begrijpend lezen, studievaardigheden en woordenschat.
Na de afname analyseren de stamgroepleiders de resultaten en reflecteren hierop. Hierbij analyseren we de resultaten en maken we een diepere analyse op wat er goed is gegaan en waar nog verbetering mogelijk is. Welk leerkrachtgedrag heeft deze groep, deze leerling nodig? Er worden doelen beschreven voor de volgende periode. Er worden afspraken gemaakt over hoe de stamgroepleider de doelen gaat bereiken. Vervolgens gaat de stamgroepleider hier in de groep mee aan de slag. Waar nodig wordt er geobserveerd of gecoacht door de intern begeleider.
Na de overgang naar het voortgezet onderwijs worden de leerlingen ook door ons gevolgd in hun leerontwikkeling. We zien dat de leerlingen minimaal het geadviseerde niveau handhaven. Soms gaan leerlingen ook verder op een hoger niveau. We gaan uit van het 'kansrijk adviseren' van de leerlingen. Dit wil zeggen dat we de mogelijkheid aan de leerlingen bieden om te laten zien wat ze kunnen en daarin ook te groeien.
Naast cognitieve vaardigheden besteden we veel aandacht aan vaardigheden die nodig zijn voor nu en in de toekomst.
Een brede ontwikkeling van het kind staat voor ons centraal. We besteden aandacht aan de volgende vaardigheden:
- Ondernemen: initiatief nemen, laten zien wat je wilt bereiken;
- Plannen: dingen in een handige volgorde doen; eigen doelen bepalen;
- Samenwerken: anderen denktijd geven; je houden aan afspraken;
- Creëren: een andere manier bedenken; doorzetten en volhouden;
- Presenteren: or een groep staan; een verzorgde presentatie geven;
- Reflecteren: feedback geven (tips en tops); vertellen wat je hebt geleerd;
- Verantwoorden: materiaal zelf pakken en netjes opruimen; zelf om uitleg vragen;
- Zorgen voor: hulp aanbieden aan anderen; zorgen voor een veilige omgeving;
- Communiceren: jezelf openstellen voor anderen; belangstelling tonen naar een ander;
- Respecteren: met respect over een ander praten; rekening houden met gevoelens.
Zowel middelbare scholen als beroepsopleidingen geven ons aan dat zij deze vaardigheden terugzien bij onze leerlingen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Respect
Bij ons mag je zijn wie je bent. We leren de kinderen rekening te houden met de gevoelens van anderen: openstaan voor vragen; luisteren en reageren met respect voor ieders eigenheid. We verwachten hetzelfde van ouders en teamleden.
Veiligheid
Wij doen er alles aan om een veilige school te zijn; een school waar ieder kind zich thuis voelt, ouders zich welkom voelen en personeel met plezier werkt. We zorgen voor elkaar en gaan veelvuldig met elkaar in gesprek. Samen maken we afspraken die overzichtelijk zijn en die door alle kinderen nageleefd kunnen worden. Daarnaast stellen de kinderen samen met hun stamgroepleider tijdens de Gouden Weken specifieke afspraken voor hun klas op.
Samen
Kinderen op De Springplank kennen elkaar; ze zijn maatjes. Kinderen van allerlei leeftijden spelen met elkaar en helpen elkaar. Onder andere in de schoolkring bespreken en oefenen we hoe we op de juiste manier met elkaar omgaan. In de groepen wordt hiermee verder gegaan.
De Inspectie van het Onderwijs heeft op 28 maart 2024 een kwaliteitsonderzoek uitgevoerd op Openbare Basisschool De Springplank . De aanleiding voor dit onderzoek was dat we tijdens de jaarlijkse risicomonitor en de verificatie-activiteit tijdens het vierjaarlijks bestuursonderzoek bij Stichting Markant-Leersaam risico's constateerden. We hebben hierover met het bestuur gesproken. Dit heeft geleid tot het uitvoeren van dit kwaliteitsonderzoek.
De onderwijskwaliteit op De Springplank is als Voldoende beoordeeld. De Springplank valt onder regulier toezicht. Wel hebben we enkele herstelopdracht(en) gegeven. Het bestuur voldoet binnen een jaar aan de gegeven herstelopdrachten en informeert de inspectie daarover. De inspectie bepaalt op basis daarvan of een nader onderzoek noodzakelijk is.