Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Op onze school nemen wij naast de toetsen die gebonden zijn aan onze methodes ook methode onafhankelijke toetsen af. Dit zijn toetsen van IEP, welke landelijk genormeerd zijn. We hebben gekozen voor het leerlingvolgsysteem IEP, omdat IEP de nadruk legt op de groei van het kind ten
opzichte van zichzelf. Dit past geheel in onze visie. Deze IEP toetsen nemen we twee keer per schooljaar af om zo een beeld te krijgen van groei van leerlingen individueel en van de groep als geheel. Daarnaast krijgen wij op deze manier inzicht in de kwaliteit van ons onderwijs. De toetsen worden geanalyseerd en op basis daarvan wordt bekeken wat we goed doen en wat beter kan. Verbeterpunten worden opgesteld, vastgelegd en uitgevoerd.
In groep 7 wordt na de kerstvakantie door de leerkrachten aan de leerlingen uitleg gegeven over de verschillende niveaus en scholen binnen het voortgezet onderwijs. De leerlingen en ouders worden geïnformeerd over de open dagen die in januari en februari plaatsvinden.
Aan het eind van groep 7 wordt het pre-advies opgesteld door de leerkrachten en intern begeleider. Bij het opstellen van het pre-advies wordt er gekeken naar de resultaten uit het leerlingvolgsysteem voor de basisvakken lezen, rekenen en spelling, de observaties van de leerkrachten in de groep en naar kindkenmerken m.b.t. werkhouding, inzet en motivatie. Het pre-advies wordt met de ouders besproken tijdens het oudergesprek in juni van groep 7.
Om de leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op de overstap naar het voortgezet onderwijs, worden in groep 8 onder schooltijd ieder jaar 4 of 5 scholen voor voortgezet onderwijs in Breda bezocht. Daarnaast worden in de klas diverse leergesprekken gevoerd over het schoolsysteem van het voortgezet onderwijs en het keuzeproces. Tijdens Kiva lessen (sociaal-emotioneel leren) is er aandacht voor de verschillende talenten van kinderen. Hierdoor kunnen de leerlingen een realistisch en positief zelfbeeld ontwikkelen en zodoende een betere keuze maken voor het type school dat het beste bij hun past. Waar nodig vinden tussendoor individuele (driehoeks)gesprekken plaats tussen leerkracht, leerling en ouders met betrekking tot het keuzeproces en de overstap naar het voortgezet onderwijs.
Halverwege groep 8 wordt in januari een voorlopig advies opgesteld door leerkrachten en intern begeleider. Dit voorlopige advies is net als het pre-advies gebaseerd op de resultaten van het leerlingvolgsysteem, observaties van de leerkrachten en kindkenmerken. Het voorlopige advies wordt besproken met ouders en geeft richting voor het bezoeken van de open dagen. Op De Wegwijzer wordt de doorstroomstroomtoets van IEP afgenomen.
De uitslag van de doorstroomtoets wordt meegenomen in het definitieve advies dat ouders en leerling krijgen. Alle leerlingen krijgen een passend advies voor het vervolgonderwijs. De school hanteert hierbij een zorgvuldige procedure en adviseert kansrijk. Het definitieve advies wordt opgesteld door de leerkracht van groep 8 en intern begeleider. De directie is betrokken bij het hele proces.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wij zijn een KiVa-school!
Wanneer leerlingen in een groep leren en leven, oefenen ze op een heel natuurlijke manier een aantal sociale vaardigheden. Wij helpen leerlingen vanaf de kleuterklas om hun sociale vaardigheden nog beter te ontwikkelen. Hiervoor gebruiken we KiVa.
De Inspectie van het Onderwijs houdt toezicht op de kwaliteit van onze school. Daarnaast hanteren wij ook zelf een samenhangend systeem van kwaliteitszorg.
Bijvoorbeeld:
- Eens per twee jaar voeren wij tevredenheidsonderzoeken uit onder ouders, leerlingen en medewerkers.
- Twee maal per jaar analyseren wij de toetsresultaten van onze leerlingen zodat we de leervorderingen kunnen volgen.
- We voeren met enige regelmaat observaties in de klas uit. Soms zelfs in de vorm van audits die door collega’s van andere INOS-scholen worden afgenomen.
- Wij werken beleidsmatig aan onze schoolontwikkeling en rapporteren hierover aan het bestuur (INOS).
- Wij onderhouden goed contact met de medezeggenschapsraad (MR) waarin ouders en medewerkers kunnen meedenken in de ontwikkeling van de school.
Alle scholen van INOS hanteren dezelfde werkwijze rondom kwaliteitszorg. We delen de ervaringen met elkaar en leren op die manier van elkaar.