Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Groep 1-2 is heterogeen georganiseerd. Leerlingen van groep een en twee leren met en van elkaar. Er wordt gewerkt met een thematische aanpak vanuit een ontwikkelingsgerichte visie. Kinderen spelen volgens een duidelijke dagstructuur in een rijke leeromgeving.
Groepen 3 t/m 8 werken volgens het leerstofjaarklassensysteem. Leerlingen van vergelijkbare leeftijd leren samen in de (parallel)groep en op de leerpleinen. Rekenen, spelling, taal en begrijpend lezen worden op drie niveaus aangeboden vanuit een intensief, basis of verdiept arrangement.
Voor meer informatie verwijzen we u graag naar de website van onze school Kbs de Wegwijzer
De hierboven aangegeven tijden per vakgebied zijn een indicatie, die thematisch onderwezen worden. We gebruiken hiervoor de methode Kleuteruniversiteit als leidraad. Onze leerlingen van groep 1-2 zijn op woensdag vrij.
Wij gebruiken de geïntegreerde methode 'Alles-in-1'. De hierboven aangegeven tijden per vak zijn een goede indicatie. In een mensenleven hangt alles met elkaar samen. Bij Alles-in-1 doen we dat ook: we combineren, beleven en leren wereldoriëntatie, taal en lezen in samenhang. Wetenschappelijk onderzoek heeft de grote waarde van taal gekoppeld aan wereldoriëntatie inmiddels ruimschoots aangetoond. Met de methode Alles-in-1 bieden we onze leerlingen de optimale kansen om zich te ontwikkelen én zijn onze leerkrachten zelf de regisseur van hun onderwijs, zoals dat past bij de leerkracht en de leerlingen.
Onze onderwijskundige visie is gebaseerd op de hedendaagse onderwijsvernieuwingen (toekomstbestendig leren). We richten ons daarbij vooral op gedifferentieerd werken, binnen het leerstofjaarklassensysteem, in de vorm van zelfstandig werken. Dit houdt in dat we onderwijs op maat geven. De doorgaande lijn op het gebied van zelfstandig werken is in de gehele school zichtbaar, er zijn vaste school- en groepsafspraken. De leerkracht krijgt hierdoor extra ruimte om leerlingen met specifieke hulpvragen te begeleiden. Als verdere verdieping op het zelfstandig werken en om tegemoet te komen aan de verschillende talenten van de leerlingen (meervoudige intelligentie), zetten we coöperatieve werkvormen structureel in. Dit houdt in dat kinderen met elkaar samenwerken. Heel belangrijk hierbij is dat dit gebeurt op een gestructureerde manier, waarbij alle leerlingen een gelijkwaardige inbreng hebben en dat er een gezamenlijk doel wordt vastgesteld.
De Wegwijzer is een reguliere basisschool met een breed zorgprofiel. De ondersteuningsbehoefte wordt in eerste instantie binnen de eigen groep opgevangen. We zetten lichte ondersteuning in voor leerlingen met een hulpvraag op het gebied van taal, rekenen, motoriek of sociaal-emotioneel gebied. De zware ondersteuning is voor leerlingen met een arrangement vanuit het samenwerkingsverband.
We bieden extra ondersteuning voor leerlingen met taalachterstand. Tevens hebben we een aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. In het jaar 2019-2020 hebben wij een audit gehad op ons meer- en hoogbegaafdheidsonderwijs. We hebben het hoogste label 'excellent' ontvangen.
In 2024-2025 starten wij met een Parelklas, deze groep is voor leerlingen met een cluster drie indicatie. De groep zal gevormd worden door maximaal 12 leerlingen uit verschillende groepen. De leerlingen krijgen deels onderwijs in de Parelgroep en deels in de stamgroep, dit is altijd maatwerk. De kinderen kunnen zo thuis nabij onderwijs krijgen en iedereen kan van elkaar leren.
Zie verder onze website het kopje Zorg voor leerlingen: Kbs de Wegwijzer
Vanuit ons motto Ik ben, omdat wij zijn hebben wij de behoefte gevoeld om onze visie op inclusief onderwijs te expliciteren. Dit geeft richting aan ons handelen. Inclusief onderwijs is voor INOS dat elke basisschool aantoonbaar alle mogelijkheden benut om het onderwijs kwalitatief en flexibel zo te organiseren dat leerlingen dichtbij huis onderwijs krijgen. Dit doen we in samenwerking met het gezin, de andere scholen en de partners rond het kind en gezin in de wijk. Wij streven hierbij naar zowel integratie als inclusie. Er is altijd sprake van differentiatie, flexibele groepen en passende ondersteuning waar dit nodig is. Wij stellen het welbevinden van kinderen centraal en geloven erin dat we dit positief kunnen beïnvloeden door ieder kind deel uit te laten maken van de groep en het kind te accepteren en te waarderen om wie hij is en wat hij kan. Meer informatie over inclusief onderwijs binnen INOS vindt u hier.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op De Wegwijzer kijken we naar de mogelijkheden en talenten van kinderen en we denken samen in oplossingen.
Onze school is gehuisvest in een multifunctionele accommodatie. We hebben korte lijnen met de voorschoolse opvang. Er is regelmatig overleg met andere 'aanbieders' van de vve. Op deze wijze hopen we de doorgaande lijn steeds beter te waarborgen.