Prins Willem van Oranjeschool

Leeuwenlaan 29 4532 AE Terneuzen

Schoolfoto van Prins Willem van Oranjeschool

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

Wij zijn verplicht om te werken met een leerlingvolgsysteem (LVS). Een leerlingvolgsysteem is een programma dat de leerkrachten inzicht geeft in de ontwikkeling van de leerlingen, zowel op individueel als op groepsniveau. Dit inzicht wordt gebruikt om het onderwijsaanbod zo goed mogelijk af te stemmen op de onderwijsbehoeften van de groep en de individuele leerlingen. In een LVS voert de leerkracht toetsresultaten in van methodetoetsen en methodeonafhankelijke toetsen. Wij analyseren de toetsresultaten grondig om het lesaanbod op de leerling af te stemmen. Wij maken sinds schooljaar 2022-2023 gebruik van het IEP LVS. https://www.bureau-ice.nl/basisonderwijs/iep-leerlingvolgsysteem/

NCO rapportages
‘Beter onderwijs op onze school’ We willen al onze leerlingen zo goed mogelijk onderwijs bieden en uw kind goed voorbereiden op de toekomst. We kijken daarom naar de schoolresultaten van onze leerlingen om te zien hoe de leergroei is en of bepaalde groepen leerlingen extra aandacht nodig hebben. Daarnaast kijken we hoe goed onze school het doet in vergelijking met andere scholen.

Het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO; www.nationaalcohortonderzoek.nl ) gaat ons hier twee keer per jaar een rapportage over sturen. Hiermee kunnen wij de kwaliteit van ons eigen onderwijs verbeteren. De school gaat de resultaten van de taal- en rekentoetsen sturen aan het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) (www.cbs.nl ), zodat het gebruikt kan worden voor onderzoek naar de ontwikkeling van onze leerlingen.

Voor de koppeling bij het CBS is het nodig dat er ook identificerende gegevens van uw kind worden meegeleverd. Dit gebeurt uiteraard volgens de AVG. Het gaat hier om het burgerservicenummer, onderwijsnummer, geslacht, geboortedatum, postcode en huisnummer. Het CBS gebruikt deze identificerende gegevens alleen voor de koppeling aan onderwijsdata van het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs. Na koppeling worden deze identificerende gegevens vernietigd. Het CBS zorgt ervoor dat deze onderwijsdata in een veilige omgeving worden opgeslagen. Daarnaast zorgt het CBS ervoor dat leerlingen nooit herkenbaar zijn voor andere mensen. Onderzoekers zien dus nooit om wie het gaat.

Dit betekent dat onderzoekers nooit een leerling of school kunnen herkennen. Wij kunnen in de rapportage die wij ontvangen van het NCO ook nooit leerlingen herkennen. Ook in openbare publicaties zullen leerlingen of scholen nooit te herkennen zijn. De verwerking van persoonsgegevens vindt alleen plaats binnen de beveiligde omgeving van het CBS, volgens de wettelijke regels en de strenge regels van het CBS. Het CBS doet dit ook voor alle andere statistieken die zij maakt.

Bezwaar tegen het delen van de gegevens van uw kind?

Scholen mogen gegevens over taal en rekenen aan het CBS sturen zonder dat de school hiervoor expliciet uw toestemming moet vragen. Mocht u toch bezwaar hebben tegen het gebruik van de gegevens van uw eigen kind, dan kunt u dit laten weten bij de school. De school zorgt er dan voor dat de gegevens van uw kind niet aan het CBS gestuurd worden.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In ons onderwijsproces spelen tussentijdse toetsen een cruciale rol bij het monitoren en bevorderen van de leerontwikkeling van onze leerlingen. De leerkrachten analyseren zorgvuldig de toetsen van het IEP (Instrument voor Evaluatie van het Primair onderwijs) om de vaardigheidsgroei van de kinderen in kaart te brengen. Deze gegevens zijn essentieel voor het opstellen van gerichte actieplannen voor de daaropvolgende periode.

Naast de toetsen van het leerlingvolgsysteem worden ook de methodegebonden toetsen na elke afname grondig geanalyseerd. Deze analyses bieden waardevolle inzichten die ons in staat stellen om het onderwijsaanbod indien nodig bij te stellen en te optimaliseren. Door deze aanpak zorgen wij ervoor dat elke leerling de ondersteuning en uitdaging krijgt die hij of zij nodig heeft om optimaal te kunnen presteren.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We streven ernaar om de overgang van onze leerlingen van groep 8 naar het voortgezet onderwijs zo soepel mogelijk te laten verlopen. Om dit te bereiken, ondernemen we verschillende stappen om onze leerlingen optimaal voor te bereiden op deze ‘stap’.

Adviesprocedure en Gelijke Kansen
Om ervoor te zorgen dat onze leerlingen naadloos instromen in het voortgezet onderwijs dat bij hen past, hanteren wij een zorgvuldige adviesprocedure. In lijn met ons streven naar gelijke kansen, geven we in beginsel kansrijk advies. Het is van groot belang voor ons om te weten waar onze leerlingen na groep 8 terechtkomen en welke ondersteuning zij mogelijk nodig hebben om te slagen in het voortgezet onderwijs. Daarom onderhouden we nauw contact met de scholen waar onze leerlingen naartoe gaan en streven we naar een warme overdracht voor degenen waar dat extra gewenst is.

Samenwerking met het Voortgezet Onderwijs
We investeren in een brede samenwerking met het voortgezet onderwijs om een soepele overgang te waarborgen. Onze deelname aan de werkgroep PO-VO stelt ons in staat om gezamenlijk thema's te verkennen en te werken aan een betere aansluiting tussen het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs.

Doorstroomtoets en Groei van Leerlingen
De doorstroomtoets in plaats van de eindtoets in groep 8. Deze nieuwe naam benadrukt beter het doel van de toets, namelijk dat het niet het einde van de leerling's ontwikkeling markeert, maar eerder een overgangsfase. De doorstroomtoets wordt eerder in het schooljaar afgenomen, in februari, zodat we snel kunnen reageren op de resultaten. Dit biedt de mogelijkheid om de resterende tijd in de basisschoolperiode effectief te benutten om aan doelen te werken en de leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op hun volgende onderwijsstap.

Planning voor Groep 8
Eind oktober tot medio november: IEP midden toetsen worden afgenomen.
Laatste week van november: Analyse van resultaten en opstellen van talentenkaarten.
Eind november tot begin december: VO adviesgesprekken.
Februari: Doorstroomtoets.
Medio maart: Gesprekken met leerlingen over groei en invullen van het aanmeldingsformulier voor het voortgezet onderwijs.

Kennismaking met het Voortgezet Onderwijs
Gedurende het schooljaar organiseren we regelmatig bezoeken aan de nabijgelegen voortgezet onderwijs school, waarbij onze leerlingen de kans krijgen om de schoolomgeving te verkennen. Onze groep 8 leerkrachten begeleiden de leerlingen tijdens deze bezoeken, waarbij ze zelfs enkele lessen verzorgen. Hierdoor kunnen de leerlingen alvast wennen aan de nieuwe omgeving.

Brugklasweek
Aan het einde van het schooljaar organiseren we een brugklasweek waarin we het voortgezet onderwijs nabootsen. Tijdens deze week ervaren de leerlingen een ander rooster, met wisselende docenten en lestijden, vergelijkbaar met de middelbare school. Gastdocenten verzorgen diverse lessen, waardoor de leerlingen ook ervaren hoe het is om voor ieder vak een andere docent te hebben. Zo streven we ernaar om de overgang naar het voortgezet onderwijs voor onze leerlingen zo soepel en vertrouwd mogelijk te maken.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij zijn een vooruitstrevende school waarin leren met passie gefaciliteerd wordt in een dynamische omgeving. We gaan uit van de leergierigheid van de kinderen, de competenties van de kinderen, leerkrachten, ouders en andere betrokkenen.We willen dat de kinderen opgroeien tot bewuste, weerbare en zelfstandige mensen die flexibel en evenwichtig met verandering om kunnen gaan.Op onze school worden de kinderen vaardig gemaakt in: kritisch, oplossingsgericht en creatief denken en handelen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • relatie
  • betrokkenheid
  • veiligheid en structuur

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven