Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Interim-directeur: Richard Betram
Directeur: Maaike Eggermont
Intern begeleider: Walter de Leeuw
Groepsverdeling:- gr. 1/2a: juf Anita Bakker (ma, wo, do, vr)
juf Sonja Schutte (di)
--> 3+ activiteit: dinsdag- en woensdagochtend sluiten peuters + juf Nena als PM'er aan in gr. 1/2a
- gr. 1/2b: juf Kirsten Niemeijer (ma, di, do, vr)
juf Sonja Schutte (wo)
- gr. 3/4: juf Karin Reunis (ma, di do, vr)
juf Ria Schermer (wo)
- gr. 5 : juf Ria Herman (ma, di, wo, do)
juf Ria Schermer (vr)
- gr. 6/7: juf Joyce Riemens (ma, di, wo, vr)
juf Elke Peters (do)
- gr. 7/8: juf Elke Peters (ma, vr)
juf Layla van Driel (di, wo, do)
Ondersteuning:
- juf Ria Schermer (ma, di, do)
- onderwijsassistent meester Mike van Daele (ma, wo, do, vr)
- onderwijsassistent juf Larissa Oosterhof (ma, wo, do)
- onderwijsassistent en activiteitenbegeleiding juf Francina Eerkes (ma, do)
- onderwijsassistent juf Ibtisam Kuritem (di, wo, vr)
- onderwijsassistent juf Roxana Wijgand (di, wo, do)
- pedagoog Bianka Dumez (ma, di, do)
- gymleerkrachten Jorn Vonck (ma) en Rick Everaard (do)
Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden of rekening houdt met hun beperking. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Het speciaal onderwijs blijft bestaan voor kinderen die daar het best op hun plek zijn. Scholen hebben zorgplicht. Dat geldt dus ook voor onze school. Dat betekent dat wij ervoor verantwoordelijk zijn om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een passende plek te bieden. Het gaat daarbij om leerlingen die bij ons worden aangemeld en leerlingen die al op school zitten. Wij zoeken in overleg met de ouders een passende plek. Op onze eigen school of, als de school niet de juiste begeleiding kan bieden, op een andere reguliere of speciale school. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) hebben we vastgelegd welke ondersteuning wij kunnen bieden. Wij werken daarbij vanuit het bovenschools beleidskader voor leerlingbegeleiding.
Schoolondersteuningsprofiel
In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) kunt u de ondersteuning vinden die wij bieden. Dit document kunt u vinden op de website van de school: www.stelle-zeemeeuw.nl
De ondersteuning die wij kunnen bieden:
Wij stemmen het onderwijs goed af op de behoeftes van leerlingen. Wij hebben een leerlingpopulatie met een multiculturele achtergrond. Wij hebben veel kennis van NT2-onderwijs en bieden onderwijs waarin taal en woordenschat centraal staat. Wij hebben een NT2-specialist in ons team, een huiswerkklas en de leerkrachten zijn geschoold in het bevorderen van taalstimulering. De opvang van anderstalige instromers is bij ons in goede handen.
Ook hebben we aandacht voor na– en buitenschoolse activiteiten op het gebied van sport, educatie, cultuur en welbevinden. Dat willen we graag op dit niveau handhaven en stimuleren naar een hoger niveau. De relatief hoge score op opbrengstgericht werken is voor een groot deel te danken aan de planmatige aanpak ervan. We werken planmatig aan een verdere verbetering van de organisatorische competenties van de leerkrachten voor het realiseren van passend onderwijs. Wel willen we de leerlingen nog zelfredzamer, oplossingsgerichter en zelfstandiger maken.
Momenteel zijn wij deskundig in:
- Kinderen met leerachterstanden
- Kinderen met taalproblemen/ taalachterstanden
- NT2 (in samenwerking met TEC Terneuzen, gehuisvest in de Oude Vaart)
- Weerbaarheid
Wij hebben de ambitie om nog deskundiger te worden in de opvang van leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong.
Doubleren
Op Stelle-Zeemeeuw kan elk kind functioneren op zijn of haar niveau. Een kind blijft enkel zitten (doubleren) wanneer de school overtuigd is dat een leerling het daarna beter zal gaan doen. We geven de voorkeur aan een aangepast lesprogramma, zodat een leerling gewoon kan doorstromen naar de volgende groep. Stelle-Zeemeeuw probeert doubleren zoveel mogelijk te voorkomen, maar soms zijn er omstandigheden waarbij een doublure een goede oplossing kan zijn. Doubleren gebeurt alleen als het aanbieden van dezelfde leerstof voor een tweede jaar zinvol is. Voor kinderen met een niet op te heffen leerstoornis biedt een doublure meestal geen oplossing. Voor deze groep kinderen is het aanbieden van aangepaste leerstof een betere oplossing. De procedure bij doublures staat beschreven in een protocol. Ouders wordt betrokken tijdens deze procedure. De uiteindelijke beslissing ligt bij de school.
Kleuterverlenging
Kinderen stromen op 4-jarige leeftijd in in groep 1 van het basisonderwijs. Deze instroom vindt gedurende het hele schooljaar plaats. Groepen 1 en 2 van het basisonderwijs zijn de zogenaamde kleutergroepen. Volgens de onderwijsinspectie is er sprake van kleuterverlenging als een kind geboren voor 1 januari niet overgaat van groep 2 naar groep 3. Uitgangspunt is dat een kind nog onvoldoende vaardigheden heeft ontwikkeld om te kunnen deelnemen aan het aanvankelijk lees- en schrijfprogramma en het rekenprogramma van groep 3. Op Stelle-Zeemeeuw vindt kleuterverlenging plaats wanneer de school overtuigd is dat een leerling het daarna beter zal gaan doen. Dat de kleuterverlenging in belangrijke mate zal bijdragen aan de ontwikkeling van de benodigde vaardigheden. Hierin worden natuurlijk de ouders betrokken. De procedure bij kleuterverlenging staat beschreven in een protocol.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Om leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte nog beter te kunnen begeleiden, conformeren wij ons aan het plan passend onderwijs. We zoeken met alle belanghebbenden naar zo goed en zo passend mogelijk thuisnabij onderwijs voor elke leerling. In ons aanbod zullen wij vooral uitgaan van: het onderwijs volgt de leerling en niet de leerling volgt ons onderwijs. We kijken voor elke leerling naar een programma dat zo goed mogelijk past.
Tijdens het schooljaar 2023-2024 zal het team een nascholing volgen voor EDI (effectieve directe instructie).
De groepen 3 t/m 8 hebben een keuze gemaakt voor een nieuwe rekenmethode. Deze zal in het schooljaar 2023-2024 geïmplementeerd worden. We hopen met deze vernieuwde methode nog beter aan de behoeften van de kinderen tegemoet te komen.
Leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte worden in de groep en daarbuiten begeleid door de onderwijsassistent en de leerkracht. Verlengde instructie, een eigen leertraject, extra werken aan eigen doelen, de huiswerkklas of een ontwikkelingsperspectief behoren tot de mogelijkheden.
Voor meer informatie over opvangmogelijkheden kunt u contact opnemen met:
Prokino
Wagnerhof 1
4536 BP Terneuzen
Locatie: 06-82 84 94 01
klantenservice: 088-2330000
klantenservice@prokino.nl