Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Directeur: Maaike Eggermont
Interim directeur: Richard Bertram
Intern begeleider: Bij aanvang van het schooljaar is deze taak nog niet ingevuld.
Groepsverdeling:Groep 1:
- Anita Bakker - maandag, dinsdag, woensdag en (elke 14 dagen) donderdag
- Larissa Oosterhof - (elke 14 dagen) donderdag en vrijdag
Groep 1/2:
- Kirsten Thewissen - maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag
- Roxana Wijgand - woensdag
Groep 3:
- Karin Reunis - maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag
- Mike van Daele - woensdag
Groep 4/5:
- Ria Herman - maandag, dinsdag, woensdag en donderdag
- Vera Liddell - dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag
Groep 6:
- Sophie Ambrosini - hele week
- Hanna Goedee - dinsdag en donderdag
Groep 7:
- Elke Peters - hele week
Groep 8:
- Hanna Goedee - maandag en woensdag
- Layla van Driel - dinsdag, donderdag en vrijdag
Ondersteuning:
- Ria Schermer - dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag
- Mike van Daele - maandag, donderdag en vrijdag
- Larissa Oosterhof - maandag en donderdag (elke 14 dagen)
- Roxana Wijgand - dinsdag en donderdag
Pedagoog:
- Bianka Dumez - maandag, dinsdag en donderdag
Gymleerkracht:
- Rick Everaard - donderdag
Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperking. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Het speciaal onderwijs blijft bestaan voor kinderen die daar het best op hun plek zijn. Scholen hebben zorgplicht. Dat geldt dus ook voor onze school. Dat betekent dat wij ervoor verantwoordelijk zijn om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een passende plek te bieden. Het gaat daarbij om leerlingen die bij ons worden aangemeld en leerlingen die al op school zitten. Wij zoeken in overleg met de ouders een passende plek. Op onze eigen school of, als de school niet de juiste begeleiding kan bieden, op een andere reguliere of speciale school. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) hebben we vastgelegd welke ondersteuning wij kunnen bieden. Wij werken daarbij vanuit het bovenschools beleidskader voor leerlingbegeleiding.
Schoolondersteuningsprofiel
In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) kunt u de ondersteuning vinden die wij bieden. Dit document kunt u vinden op de website van de school: www.stelle-zeemeeuw.nl
De ondersteuning die wij kunnen bieden:
Wij stemmen het onderwijs goed af op de behoeftes van leerlingen. Wij hebben een leerlingpopulatie met een multiculturele achtergrond. Wij hebben veel kennis van NT2-onderwijs en bieden onderwijs waarin taal en woordenschat centraal staat. Wij hebben een NT2-specialist in ons team, een huiswerkklas en de leerkrachten zijn geschoold in het bevorderen van taalstimulering. De opvang van anderstalige instromers is bij ons in goede handen.
Ook hebben we aandacht voor na– en buitenschoolse activiteiten op het gebied van sport, educatie, cultuur en welbevinden. Dat willen we graag op dit niveau handhaven en stimuleren naar een hoger niveau. De relatief hoge score op opbrengstgericht werken is voor een groot deel te danken aan de planmatige aanpak ervan. We werken planmatig aan een verdere verbetering van de organisatorische competenties van de leerkrachten voor het realiseren van passend onderwijs. Wel willen we de leerlingen nog zelfredzamer, oplossingsgerichter en zelfstandiger maken.
Momenteel zijn wij deskundig in:
- Kinderen met leerachterstanden
- Kinderen met taalproblemen/ taalachterstanden
- NT2 (in samenwerking met TEC Terneuzen, gehuisvest in de Oude Vaart)
- Weerbaarheid
Wij hebben de ambitie om nog deskundiger te worden in de opvang van leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong.
Doubleren
Op Stelle-Zeemeeuw kan elk kind functioneren op zijn of haar niveau. Een kind blijft enkel zitten (doubleren) wanneer de school overtuigd is dat een leerling het daarna beter zal gaan doen. We geven de voorkeur aan een aangepast lesprogramma, zodat een leerling gewoon kan doorstromen naar de volgende groep. Stelle-Zeemeeuw probeert doubleren zoveel mogelijk te voorkomen, maar soms zijn er omstandigheden waarbij een doublure een goede oplossing kan zijn. Doubleren gebeurt alleen als het aanbieden van dezelfde leerstof voor een tweede jaar zinvol is. Voor kinderen met een niet op te heffen leerstoornis biedt een doublure meestal geen oplossing. Voor deze groep kinderen is het aanbieden van aangepaste leerstof een betere oplossing. De procedure bij doublures staat beschreven in een protocol. Ouders wordt betrokken tijdens deze procedure. De uiteindelijke beslissing ligt bij de school.
Kleuterverlenging
Kinderen stromen op 4-jarige leeftijd in in groep 1 van het basisonderwijs. Deze instroom vindt gedurende het hele schooljaar plaats. Groepen 1 en 2 van het basisonderwijs zijn de zogenaamde kleutergroepen. Volgens de onderwijsinspectie is er sprake van kleuterverlenging als een kind geboren voor 1 januari niet overgaat van groep 2 naar groep 3. Uitgangspunt is dat een kind nog onvoldoende vaardigheden heeft ontwikkeld om te kunnen deelnemen aan het aanvankelijk lees- en schrijfprogramma en het rekenprogramma van groep 3. Op Stelle-Zeemeeuw vindt kleuterverlenging plaats wanneer de school overtuigd is dat een leerling het daarna beter zal gaan doen. Dat de kleuterverlenging in belangrijke mate zal bijdragen aan de ontwikkeling van de benodigde vaardigheden. Hierin worden natuurlijk de ouders betrokken. De procedure bij kleuterverlenging staat beschreven in een protocol.
Preventieve ondersteuning door social workers vanuit AanZ
Om ervoor te zorgen dat kinderen goed kunnen groeien, is het belangrijk dat ze zich sociaal en emotioneel goed voelen. We werken samen aan een prettige sfeer waarin kinderen kunnen leren. Als er toch extra hulp nodig is, proberen we dat te bieden. Soms hebben we daar extra expertise voor nodig. Op onze school geloven we in samenwerken met partners. Door samen te werken kunnen we kinderen beter begeleiden in hun ontwikkeling. Als een kind hulp nodig heeft op sociaal of emotioneel gebied, kunnen we een social worker van AanZ inschakelen. Deze hulp is makkelijk toegankelijk en is bedoeld om snel te kunnen starten. Vooraf gaan we in gesprek met ouders om de hulp zo goed mogelijk af te stemmen. De social worker van AanZ is vaak aanwezig. U kunt ook bij haar terecht met vragen. U kunt een afspraak maken via de intern begeleider.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We willen een school zijn voor alle kinderen, alle leerlingen. Dit houdt in dat we altijd met alle betrokkenen zoeken naar mogelijkheden om thuisnabij onderwijs te organiseren voor alle kinderen, ook die kinderen die extra ondersteuningsbehoefte hebben.
We organiseren voor elke leerling naar een zo passend mogelijk onderwijsprogramma, aansluitend bij de onderwijsbehoefte en de ontwikkelingsmogelijkheden.
Leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte worden in de groep en daarbuiten begeleid door de onderwijsassistent en de leerkracht. Verlengde instructie, een eigen leertraject, extra werken aan eigen doelen, de huiswerkklas of een ontwikkelingsperspectief behoren tot de mogelijkheden.
Voor meer informatie over opvangmogelijkheden kunt u contact opnemen met:
Prokino
Wagnerhof 1
4536 BP Terneuzen
Locatie: 06-82 84 94 01
klantenservice: 088-2330000
klantenservice@prokino.nl