<a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op basisschool PassePartout spelen en leren kinderen binnen een mentorgroep en binnen units. Het kind zit in de mentorgroep bij een eigen leerkracht en speelt en leert samen met andere kinderen. Indien het passender is voor de ontwikkeling van het kind, zal het kind binnen de unit aansluiten op een ander niveau voor bv rekenen, lezen of taalverzorging. Mocht de onderwijsbehoefte een nog passender stap vragen, dan zal het kind unitoverstijgend werken voor bv rekenen, lezen of taalverzorging.
Voor schooljaar 2023-2024 betekent dat we werken met 4 units:
Unit 1-2
Unit 3-4
Unit 5-6
Unit 7-8
De mentorgroepen zijn:
Groep 1-2A
Groep 1-2B
Groep 1-2C
Groep 1-2D
Groep 3
Groep 3/4
Groep 4
Groep 5
Groep 6
Groep 6/7
Groep 7
Groep 8
Indien we vraag hebben naar extra expertise zullen we dit in samenspraak doen met ouders. Tijdens samenwerking met externe partners zullen we de privacy waarborgen. Zie link: waarborgen van de privacy
Elk schooljaar volgen kinderen op PassePartout tenminste 940 lesuren. Hiermee bieden wij de kinderen in 8 schooljaren 7520 lesuren aan en voldoen hiermee aan de wettelijke normen. Een kind op de basisschool moet het volgende aantal uren onderwijs krijgen: de eerste 4 schooljaren (onderbouw): minimaal 3.520 uur; de laatste 4 schooljaren (bovenbouw): 3.760 uur. Over 8 schooljaren is dit minimaal 7.520 uur. De overgebleven 240 uur mogen scholen zelf verdelen over de onderbouw en de bovenbouw.
Zie Schoolondersteuningsprofiel.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Structureel zijn er overlegmomenten gepland met alle betrokkenen rondom onze leerlingen (teamleiders, leerkrachten, onderwijsondersteuners, orthopedagoog en ambulant begeleiders) om de ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen goed te monitoren en waar mogelijk preventief te handelen, zodat de leerlingen zo optimaal mogelijk ondersteund kunnen worden binnen de mogelijkheden van onze school voor nu en in de toekomst.
We werken binnen ons gebouw samen met Kinderopvang Spring bestaande uit een peuteraanbod en een kinderdagverblijf. Peuters en kleuters kunnen elkaar ontmoeten in de centrale middenruimte. Wij spelen en werken samen vanuit thema’s onder begeleiding van pedagogische medewerkers en leerkrachten.
Samen met de pedagogische medewerkers van het peuteraanbod, zorgen we voor een geleidelijke overstap naar de basisschool door een zogenaamde warme overdracht: een eerste kennismaking aan de hand van de eigen bekende juf naar de nieuwe kleuterklas. Voor de start op de basisschool vindt er een intakegesprek met ouders plaats en daar waar nodig is, kunnen er met toestemming van ouder(s) verdiepte gesprekken en eventueel observaties plaatsvinden.
Met de ouder(s) worden vervolgens 2 oefenmomenten afgesproken waarna de kinderen kunnen starten in hun klas in unit 1-2. Ook met andere peuteraanbod en kinderdagverblijven wordt, met toestemming van ouders, informatie uitgewisseld. Dit gebeurt met als doel beeldvorming van uw kind zodat we zo goed als mogelijk is, kunnen aansluiten op de brede ontwikkeling van uw kind. Op school ligt het aanname beleid kleuters ter inzage.
In schooljaar 2023-2024 gaat bs PassePartout samen met peuteraanbod Baloe (Spring) aan de slag met het Visietraject "het jonge kind van 3 t/m 7 jaar". We streven hiermee naar een duidelijke doorgaande lijn tussen peuteraanbod en de basisschool.