PassePartout

van Wevelickhovenstraat 5 5931 KS Tegelen

Schoolfoto van PassePartout

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op PassePartout zijn wij in schooljaar 2021-2022 gestart met de afname van de CITO eindtoets. In schooljaar 2023-2024 zal de naam eindtoets veranderen in doorstroomtoets. Deze naam past een stuk beter bij het doel van de toets. De toets markeert namelijk niet het einde van de ontwikkeling van een leerling, maar vormt een onderdeel in de doorstroom van de basisschool naar de middelbare school. De toets zelf zal inhoudelijk nauwelijks veranderen. 



Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Toetsen  

Volgens een cyclisch rooster worden er landelijk genormeerde (Cito)toetsen en methode-toetsen afgenomen. Door deze gegevens naast observaties te leggen, volgen we het kind nauwgezet  in zijn ontwikkeling. De informatie uit deze informatiebronnen wordt enkele keren per jaar tussen leerkracht en teamleider besproken. Indien er opvallendheden zijn, gaan we over tot specifieke of extra zorg om zo te beantwoorden aan de specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen.  

CITO en reguliere toetsen

Twee keer per jaar vinden de Cito-toetsen plaats. Middels grafieken van de resultaten van deze Cito-toetsen wordt de ontwikkeling van elk kind op een heldere manier zichtbaar gemaakt. Deze grafieken worden tijdens de ‘ouder-kindgesprekken’ met de ouders en de leerling besproken. Deze informatie blijft op school. Alle gegevens die wij van een leerling verzamelen, worden bewaard in het (digitale) leerlingdossier. Dit dossier blijft gedurende 8 jaar op school en is alleen voor leerkrachten en ouders bestemd.

Unit 1/2:  De kleuterontwikkeling wordt gevolgd middels het volgmodel KIJK.

Unit 3 t/m 8:

  • Methodetoetsen van de diverse vakgebieden (rekenen, taal, spelling, begrijpend lezen en de wereldoriënterende vakken). 
  • Toetsen vanuit Cito-toets rekenen en wiskunde,  begrijpend lezen en/ of begrijpend luisteren, taalverzorging, lezen (AVI en DMT) en woordenschat.
  • Cito doorstroomtoets groep 8. Deze wordt afgenomen ten behoeve van het eindadvies van de schoolverlaters en zal in februari afgenomen worden.

Indien nodig worden verdiepte toetsen / onderzoeken ingezet.   

Binnen het team  

De leerkrachten (per unit) bespreken tenminste twee keer per jaar samen met de teamleiders de opbrengsten van het onderwijs binnen hun groep. Deze besprekingen zijn zowel gericht op het totale groepsgebeuren, als op leerkracht- en groepsniveau en het niveau van het individuele kind. Hierbij wordt gestreefd om het kind nauw te betrekken bij zijn ontwikkelingen en vorderingen (eigenaarschap / kindgesprekken) en de aanpak die nodig is om een goede voortgang te garanderen. In gesprekken met kinderen én ouders worden de vorderingen structureel besproken. Tijdens studiedagen worden de opbrengsten op schoolniveau geanalyseerd. Vervolgens worden vervolgstappen besproken die cyclisch in onze schoolplannen worden verwerkt.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op PassePartout krijgen de leerlingen vanaf groep 7 voor de CITO resultaten van begrijpend lezen en rekenen een uitstroomperspectief. Op dit uitstroomperspectief staat een voorlopig advies voor de desbetreffende vakken. Echter is deze toets een momentopname en kijken wij ook naar de resultaten van andere toetsen. Daarnaast wordt er rekening gehouden met de executieve functies van de leerling. Deze zijn minstens zo belangrijk. In groep 8 maken de leerlingen in november de CITO B toetsen en in februari de Doorstroomtoets. Hierop volgt een definitief adviesgesprek met de groepsleerkracht. Ouders melden daarna de leerlingen aan op de middelbare school. Het schooladvies is hierin leidend.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sociaal emotionele ontwikkeling

Op PassePartout vinden wij het belangrijk dat ieder kind lekker in zijn vel zit, zich veilig en vertrouwd voelt op onze school. Basisvoorwaarden om te kunnen zijn wie je bent en om te kunnen komen tot leren. Wij willen het kind leren samen met anderen zijn ontwikkeling vorm te geven, het zogenaamde leren van en met elkaar. Vanuit autonomie, competentie en relatie creëren wij mogelijkheden en geven wij kinderen handvatten om samen te kunnen leven en zich te kunnen ontwikkelen in onze maatschappij.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Persoonlijke ontwikkeling
  • Eigenaarschap

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie heeft in 2020-2021 PassePartout bezocht en daarbij hebben wij een basisarrangement toegewezen gekregen. Zie voor het uitgebreide verslag de bijlage.

Terug naar boven