Voor schriftelijke communicatie wordt op de Jeanne d'Arc gebruik gemaakt van het ouder communicatiesysteem genaamd Parro. Dit is een app en website waar door school berichten, foto's, nieuwsbrieven, activiteiten, gespreksmomenten, etc., gedeeld worden.
Op de groepspagina ‘Algemeen’ wordt praktische en inhoudelijke informatie gedeeld die voor iedereen belangrijk is. Deze informatie zal veelal gebundeld worden in de maandbrief. Op de groepspagina van de eigen groep deelt de leerkracht informatie over het reilen en zeilen in de groep. Het betreft naast praktische/ organisatorische informatie, ook over de leerstofinhoud: welke doelen worden aangeboden en op welke manier wordt dit gedaan. De foto’s die verstuurd worden, geven een kijkje in de groep.
Naast Parro ontvangen ouders een login voor het ouderportaal wat bij ons adminstratiesysteem Parnassys hoort. Via het ouderportaal kunnen ouders de bij school bekende NAW gegevens aanpassen en vanaf groep 3 de cognitieve resultaten van de leerling inzien.
Rapportage:
Bij binnenkomst op onze school worden alle leerlingen eerst in kaart gebracht. Hiervoor worden gegevens van de voorschoolse voorziening gebruikt, maar ook de vragenlijst die ouders voor de start van het kind ontvangen. Er wordt bij de kleuters na zes weken een startgesprek gehouden met de ouders. Bij kinderen die in een hogere groep instromen, wordt gekeken naar de informatie van de vorige school. Voor een overdracht wordt contact gezocht met de vorige school en worden toets- en observatiegegevens gedeeld.
Per jaar voeren wij drie portfoliogesprekken. Bij het portfoliogesprek is het kind vanaf groep 1 aanwezig. Het gaat immers over de groei en ontwikkeling van het kind. Dit komt de transparantie ten goede en er zal meer draagvlak geven voor beslissingen die worden genomen. Indien nodig, kan er een aparte afspraak met de leerkracht worden gemaakt, om zaken te bespreken zonder dat het kind hierbij aanwezig is. Een portfoliogesprek bestaat voornamelijk uit het bespreken van het portfolio. Het kind kan dan zijn verhaal kwijt over zijn eigen leerproces: waar is hij/zij trots op en waar hij/zij aan werken de komende periode. Ook het IEP LOVS (twee keer per jaar) komt aan bod in het gesprek. Er is in het gesprek ruimte voor de ouders en het kind om zelf punten naar voren te brengen. De portfoliogesprekken worden op de middag na lestijd gevoerd. In de jaarkalender staan de portfoliogesprekken ingepland. Inschrijven voor een gesprek gaat via Parro.
Informatieverstrekking aan gescheiden ouders:
Ouders die beiden het ouderlijke gezag hebben, hebben allebei recht op alle informatie over het kind. Wanneer ouders gescheiden zijn of bij een ontbinding van een geregistreerd partnerschap, behouden zij allebei het ouderlijk gezag, tenzij door de rechter anders is bepaald.
We gaan er van uit dat ouders elkaar op de hoogte houden als het gaat over de ontwikkeling van het kind. Dit is zelfs een verplichting voor de ouder die belast is met het ouderlijk gezag. Hij of zij moet de andere ouder op de hoogte houden van gewichtige aangelegenheden die het kind betreffen ( artikel 1: 377 b Burgerlijk Wetboek). Gegevens over de schoolloopbaan van het kind moeten dus door de met het gezag belaste ouder doorgegeven worden. Helaas is dit niet altijd mogelijk. Om er als school voor te zorgen dat beide ouders voorzien worden van informatie over hun kind, kunnen beide ouders aan ‘Parro’ gekoppeld worden. De schriftelijke informatie wordt op deze manier met beide ouders gedeeld.
Daar waar het gaat om portfoliogesprekken of gesprekken die voortvloeien uit speciale zorg voor het kind, gaan wij er van uit dat er één gesprek plaats vindt met de beide ouders samen: het gaat immers om het kind. Op deze manier is er een waarborg dat dezelfde informatie op dezelfde manier gegeven wordt. Zo voorkomen we misverstanden. Hiervan kan alleen incidenteel, bij zwaarwegende omstandigheden van worden afgeweken om objectiviteit van informatie te kunnen waarborgen. In uitzonderlijke gevallen, denk hierbij bijvoorbeeld aan veiligheid, kan een school besluiten de gesprekken in aanwezigheid van de directeur te laten plaatsvinden of geen gesprekken te voeren met (één van de) ouder(s).
Als een ouder geen ouderlijk gezag heeft, moet de school die ouder, als hij daarom verzoekt, informeren over belangrijke feiten en omstandigheden die betrekking hebben op het kind of zijn verzorging en opvoeding. (artikel 1:377c BW). Het gaat dan om schriftelijke informatie over schoolvorderingen en eventueel sociaalpedagogische ontwikkelingen op school. Hieronder vallen niet een uitnodiging voor een ouderavond of andere activiteiten op school. Alleen als de vader het kind niet heeft erkend, heeft hij geen enkel recht op wat voor informatie dan ook (wel staat dan de weg van artikel 8 Europees verdrag voor de rechten van de mens (EVRM) open). Een verzoek om informatie kan ook geweigerd worden. Bijvoorbeeld als de rechter dit heeft gezegd. En ook als de informatie in het belang van het kind ook niet aan de ouder die met het gezag is belast, gegeven zou worden.
Daar waar de school gegevens over het kind door moet geven aan derden, voor bijvoorbeeld het aanvragen van nader onderzoek in het belang van de schoolloopbaan van het kind, wordt aan beide ouders toestemming gevraagd (indien er gezag is en de vader het kind heeft erkend). De verzorgende ouder wordt belast met het verkrijgen van toestemming van de niet-verzorgende ouder voor de bemoeienis van een derde. Ouders zijn zelfverantwoordelijk voor het doorgeven van wijzigingen aan school, als er bijvoorbeeld sprake is van wijzingen betreffende gezag, omgangsregeling, informatieverstrekking of adresgegevens. Zij moeten de school hiervan uit zichzelf op de hoogte stellen. Verlofaanvragen kunnen worden gedaan door de ouder bij wie het kind in huis woont. Ouders bij wie het kind niet in huis woont, kunnen alleen een verlofaanvraag indienen met schriftelijke toestemming van de andere ouder. In geval van co-ouderschap houdt dit in dat de ouders alleen verlof kunnen aanvragen voor de dagen dat het kind bij de betreffende ouder in huis woont. Voor de andere dagen kan alleen verlof aangevraagd worden met schriftelijke toestemming van de andere ouder. Ouders die geen ouderlijk gezag hebben kunnen geen verlof aanvragen. Aan opa’s, oma’s, tantes, ooms, broers, zussen en buren die de kinderen komen ophalen, zal geen inhoudelijke informatie verstrekt worden, behalve wanneer het voor het kind noodzakelijk is dat de informatie verstrekt wordt. (Bijvoorbeeld als het kind pijn heeft gehad, of als het kind verdrietig is geweest).
NB.: Elders in deze schoolgids vindt u de namen van de schoolcontactpersoon als ook van de vertrouwenspersoon en de contactpersoon van de SKO, waar u terecht kunt in geval u een klacht heeft over de informatieverstrekking door de school. Tevens treft u het adres van de Landelijke Klachtencommissie aan.De beleidsnotitie ‘Informatieverstrekking aan ouders’ is op te vragen op de school of bij SKO. In uitzonderlijke gevallen kan van het beleid worden afgeweken.