Kbs Daltonschool Jeanne d'Arc

Blerckweg 5 8084 EX 't Harde

  • Schoolfoto van Kbs Daltonschool Jeanne d'Arc
  • Schoolfoto van Kbs Daltonschool Jeanne d'Arc
  • Schoolfoto van Kbs Daltonschool Jeanne d'Arc
  • Schoolfoto van Kbs Daltonschool Jeanne d'Arc

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

IEP doorstroomtoets

In groep 8 wordt de IEP eindtoets gemaakt. Vanaf schooljaar 2022-2023 hebben we gekozen voor de digitale versie van deze toets. De digitale IEP eindtoets is digitaal en past de vragen deels aan aan het niveau van de antwoorden de leerlingen. 

Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 in februari een doorstroomtoets. Ze moeten zich eind maart 2024 aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur en op het voor hen best passende niveau. De IEP LVS toets midden, die altijd in februari werd afgenomen, verschuift voor groep 8 naar een afnamemoment in november. 

Referentieniveaus

De Inspectie van het Onderwijs controleert of het onderwijs op scholen van voldoende niveau is. De eindtoetsresultaten van de leerlingen spelen een belangrijke rol bij deze controle. Vanaf 1 augustus 2020 gebruikt de inspectie referentieniveaus om te bepalen of een school voldoende of onvoldoende presteert. 

Wat zijn referentieniveaus?

Een eindtoets meet voor de onderdelen Nederlandse taal en rekenen:

  • Hoeveel procent van de leerlingen met de eindtoets het basisniveau heeft gehaald (dit wordt ook wel het fundamentele niveau genoemd).
  • Hoeveel procent van de leerlingen met de eindtoets het streefniveau heeft gehaald. Dit is een hoger niveau dat de leerlingen kunnen behalen. Het fundamentele niveau (basisniveau) en het streefniveau (hogere niveau) worden ook wel de ‘referentieniveaus’ genoemd. Ze zeggen dus welk niveau de leerlingen op de school hebben gehaald op de gebieden taal en rekenen. Om te kijken of de school voldoende of onvoldoende heeft gescoord, worden ze vergeleken met signaleringswaarden van de Inspectie van het Onderwijs. 

Wat zijn signaleringswaarden?

Hoeveel procent de school minimaal moet halen op de beide niveaus ligt vooraf vast. Deze percentages worden namelijk door de Inspectie van het Onderwijs bepaald. Als de school minder goed scoort dan deze vastgestelde, minimale waarde, kan het een signaal zijn dat er misschien iets niet goed gaat op de school. Daarom worden deze minimale scores ‘signaleringswaarden’ genoemd.  

Wanneer het percentage leerlingen op de school voor zowel het fundamentele niveau als het streefniveau op of boven de signaleringswaarden liggen, zijn de resultaten in dat schooljaar voldoende.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op de Jeanne d'Arc worden leerlingen als volgt in hun ontwikkeling gevolgd:

Groep 1/2 

De leerlingen worden geobserveerd door de leerkracht, waarna de resultaten worden geregistreerd in de leerlijnen. Naar aanleiding van deze resultaten wordt afgestemd op verschillen in ontwikkeling. Eind groep 2 worden een aantal toetsen om onder andere de lees -en rekenvoorwaarden in kaart te brengen afgenomen. Vanaf schooljaar 2023-2024 zullen we ook in de groepen 1/2 gaan werken met het leerlingvolgsysteem van IEP, net zoals we dat al een paar jaar doen in de midden- en bovenbouw. 

Groep 3 t/m 8

De methode gebonden toetsen worden gebruikt om te evalueren of de (tussen)doelen behaald zijn. Tevens wordt met de toetsing bekeken of de interventies voldoende hebben bijgedragen aan het behalen van de gestelde doelen. Het onderwijsaanbod wordt, daar waar nodig bijgesteld, rekening houdend met de (specifieke) onderwijsbehoefte van de leerling.

Voor de tussen- en eindmeting wordt het IEP LVS afgenomen. De resultaten van de (methode en niet-methode) toetsen worden geanalyseerd, de ingezette interventies worden geëvalueerd. Op basis van deze conclusies worden er nieuwe doelen opgesteld en/of een plan van aanpak gemaakt.

Voor alle groepen

Twee keer per jaar presenteert de IB-er de leeropbrengsten op schoolniveau. Vervolgens bespreken de leerkrachten de resultaten op groepsniveau met elkaar. Doel: welke interventies zijn wel/ niet effectief gebleken. We proberen de volgende vraag te beantwoorden: 'Wat heeft deze groep nodig om zich zo optimaal mogelijk verder te ontwikkelen?'

Tevens vindt er een groeps- en leerlingbespreking plaats. De leerkracht kan dan zijn/ haar ondersteuningsvragen bespreken.

Overgaan/ doubleren en protocol najaarsleerlingen

Normaal gesproken doorloopt een kind alle groepen in acht schooljaren. Voor sommige kinderen is deze periode korter voor andere kan deze langer zijn. Leerlingen, die op 1 januari of daarna vier jaar worden, worden als ‘instromers’ gerekend en komen in het nieuwe cursusjaar in groep 1. In sommige gevallen geldt dit ook voor leerlingen die in november en december zijn ingestroomd. Als de ontwikkeling van het kind aanleiding geeft om hem of haar nog niet of juist eerder door te laten stromen naar groep 2 of 3, worden ouders van deze mogelijkheid al gedurende het schooljaar op de hoogte gebracht. Wanneer wij leerlingen een verlengde kleuterperiode, doublure of een vervroegde overstap adviseren, gebeurt dit op basis van argumenten.

Deze werkwijze hanteren wij bij alle groepen. Jaarlijks neemt de school een overgangsbeslissing en betrekt hierbij de ouders steeds tijdig, zeker indien een doublure of snellere doorstroming wordt overwogen. De uiteindelijke beslissing een leerling wel of niet te laten doubleren, wordt altijd in overleg met de ouders genomen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Uitstroom naar Voortgezet onderwijs 

In het laatste jaar van de basisschool moet een school voor voortgezet onderwijs worden gekozen voor uw kind. Om een goede keuze te kunnen maken zijn de volgende aspecten van belang: 

a. Het advies van de basisschool; 

b. De resultaten uit het leerlingvolgsysteem (LVS); 

c. Informatie van het voortgezet onderwijs, bezoek aan open dagen en informatieavonden, enz.  


Het advies van de basisschool wordt gevormd op grond van gegevens uit observaties door de groepsleerkrachten en uit toetsgegevens van de laatste jaren. Ook worden gegevens verzameld over de motivatie, de werkhouding, het zelfvertrouwen, het doorzettingsvermogen, e.d. 

Vanaf schooljaar 2023-2024 verandert de wet rondom eindtoetsing. Eindtoets wordt Doorstroomtoets. Daarnaast wordt de afname vervroegd van april naar februari.

Voor eind maart geven wij een definitief schooladvies. U krijgt dit advies op papier en dit advies wordt toegelicht in het adviesgesprek. Dit advies sturen wij of de ouders naar de VO-school die uw kind en u hebben uitgekozen. Het schooladvies is voor het Voortgezet Onderwijs leidend bij de beslissing over toelating. Als u uw kind aanmeldt, moet u het schooladvies meesturen.  De basisschool is verplicht overdrachtsgegevens aan de gekozen school voor Voortgezet Onderwijs te verstrekken.

Onze school onderhoudt periodiek contact met de diverse scholen voor voortgezet onderwijs over de vorderingen van de kinderen. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze kernwaarden zijn: vertrouwen, betrokkenheid, plezier, eigenheid en persoonlijke ontwikkeling. Deze kernwaarden willen we voorleven en naleven in de school. Elk kind is goed en wil in de basis graag goed doen. Kinderen leren in de Kanjertraining heel duidelijk om zelf problemen op te lossen, maar lukt dit niet dan zijn wij er als leerkrachten om ze te helpen. De school heeft een open karakter en wil graag samen met ouders een oplossing vinden bij (vermoedens) van pesten.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen & betrokkenheid
  • Plezier
  • Eigenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven