Jenaplanschool de Duizendpoot

Parklaan 24 6039 BD Stramproy

  • Schoolfoto van Jenaplanschool de Duizendpoot
  • Schoolfoto van Jenaplanschool de Duizendpoot
  • Schoolfoto van Jenaplanschool de Duizendpoot
  • Schoolfoto van Jenaplanschool de Duizendpoot
  • Schoolfoto van Jenaplanschool de Duizendpoot

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In het schooljaar 2022-2023 hebben 23 kinderen de eindtoets (Route 8) gemaakt.

Het percentage kinderen dat het fundamentele niveau 1F heeft behaald is conform onze ambitie en de landelijke norm. Bij het onderdeel leesvaardigheid behalen we onze ambitie ook ruimschoots op het 2F niveau.

De groep kinderen die het streefniveau 1S bij het onderdeel rekenen hebben behaald ligt lager dan de schoolambitie en het landelijk gemiddelde. Dit valt te verklaren vanuit het feit dat er groot aantal kinderen een eigen leerlijn volgen en aanbod op maat krijgen dat lager ligt dan het 1S niveau. 

Hoe we omgaan met toetsen kunt u lezen onder beleid en dan tussentijdse resultaten. 

  

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In het kader van opbrengst gericht werken zetten we ons planmatig in voor het verbeteren van de leeropbrengsten van de kinderen.

Dit gebeurt door hoge doelen te stellen, gericht hieraan te werken en kinderen systematisch te volgen in hun vorderingen.

We maken gebruik van beheersingstoetsen (methodetoetsen) en vaardigheidstoetsen (LOVS IEP). Met de methodegebonden toetsen wordt bekeken of de kinderen de lesstof die ze net hebben geleerd voldoende beheersen. D.m.v. het LOVS volgen we zowel de kinderen en  monitoren we ook ons onderwijs. De toetsresultaten zijn een hulpmiddel om ons onderwijs op schoolniveau te analyseren en te verbeteren.

  1. We maken gebruik van deze resultaten bij het opstellen en evalueren van verbeterplannen. Tijdens de LOVS groepsbesprekingen brengen  de stamgroepsleiders en de kwaliteitsondersteuner op groepsniveau de verbeteronderdelen in kaart. De groepsplannen geven weer hoe dit vertaald wordt naar het handelen van de stamgroepsleider.
  2. De toetsresultaten helpen bij het opstellen en evalueren van doelen op schoolniveau. De kwaliteitsondersteuner en de schoolleider brengen de trends in kaart en formuleren ambities en doelen op schoolniveau.                                                                                   
  3. We maken hierbij gebruik van het 4D model. Data-Duiden-Doelen -Doen.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf groep 6 wordt al voorbereidend gewerkt aan de overstap naar het Voortgezet Onderwijs (VO). Resultaten van het kind worden meegenomen in een voorlopig advies. Dit voorlopig advies bespreken we met u.

Naast de leerresultaten zijn ook de werkhouding, interesse(s) en motivatie voor school en leren een belangrijke factor in het schooladvies.  Indien de uitslag van de doorstroomtoets in groep 8 hoger uitvalt dan dit schooladvies dan wordt het advies heroverwogen. Hierbij betrekken we u als ouder(s)/verzorger(s). 

Is het resultaat op de eindtoets lager of gelijk aan het schooladvies? Dan gaat het schooladvies niet naar beneden. Op basis van de kennis en ervaring die de school heeft opgedaan tijdens alle jaren(,) dat uw zoon/dochter op onze school zit, is het schooladvies tot stand gekomen.   

Binnen ons Samenwerkingsverband maken leerlingen de overstap naar het VO via route A of route B. 

Route B houdt in dat we als basisschool samen met u als ouders inschatten, dat de leerling met de basisondersteuning (de ondersteuning van de mentor of coach, die voor alle leerlingen geldt op de VO-school) kan worden begeleid naar een diploma.

Voor kinderen in het VMBO kan extra ondersteuning op het gebied van leren (LRO) worden aangevraagd wanneer de leerling voldoet aan bepaalde criteria. Is dit het geval dan informeren we u daarover. Route A houdt in dat we als basisschool samen met u als ouders inschatten, dat een vroegtijdige verkenning met het VO wenselijk is en de leerling met basisondersteuning + eventueel aanvullende ondersteuning op het VO een diploma kan halen. Dat geldt ook voor kinderen waarvan we inschatten dat een uitstroom naar Praktijkonderwijs wordt gemaakt. 

In het schooljaar dat uw zoon/dochter in groep 7 zit wordt u hierover nader geïnformeerd. De vroegtijdige verkenning en afstemming maken het mogelijk dat, eerder dan het centrale aanmeldmoment, duidelijk is welke VO-school de best passende plek is voor uw zoon/dochter, met passende ondersteuning indien nodig. 

Voor alle kinderen is het aan te raden om tijdig de open dagen en andere kennismakings- of voorlichtingsactiviteiten van de VO-scholen in onze regio te bezoeken. Voor alle schoolverlaters wordt een OKR (onderwijskundig rapport) ingevuld door de leerkracht(en) van de basisschool.

Het OKR is wettelijk verplicht en geldt als overdrachtsdossier van de basisschool naar het VO. Voordat dit gedeeld wordt met de VO-school heeft u uiteraard inzage in het dossier van uw zoon/dochter.Het adviesformulier is een onderdeel van het OKR en krijgt u van ons mee, zodat u dit op het moment van aanmelding kunt overleggen aan de VO-school. Vanaf 2024 geldt een centraal aanmeldmoment voor alle leerlingen van groep 8.Samen dragen we zorg voor de overstap naar de best passende plek voor elke leerling, met passende ondersteuning als dat nodig is!

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De kinderen van onze school zijn over heel tevreden over school. In het schooljaar 2021-2022 is de leerlingtevredenheid gemeten door een onderzoek van Scholen met Succes. Alle 5e t/m 8e jaars hebben deelgenomen aan dit onderzoek. 

Kinderen geven onze school de volgende cijfers:

  • Imago  8,2
  • Contact met leerkracht 93% 
  • sfeer in de groep 76%
  • welbevinden van kinderen in de groep 73%

Jaarlijks meten we de leerlingtevredenheid en de sociale opbrengsten. De gegevens m.b.t. schooljaar 2022-2023 zijn terug te vinden in het hoofdstuk "tevredenheid".

Op dit moment zien we in het gedrag van kinderen de kernwaarden terug. Kinderen geven aan dat ze zich veilig en vertrouwd voelen. Ze kunnen in alle openheid dingen die spelen delen en bespreken met de juf of meester. Dankzij onze preventieve manier van werken is er de laatste jaren vrijwel geen sprake van een pestproblematiek.

We geloven in de kracht van kinderen en stamgroepleiders. We leren de kinderen te kijken naar hun eigen handelen en maken dit bespreekbaar in de stamgroep. Als stamgroepleiders geven we het goede voorbeeld.

Als een stuk verdieping op vragen stellen en feedback geven, werken we op de Duizendpoot volgens de principes van didactisch coachen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Openheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In het schooljaar 2019-2020 heeft de onderwijsinspectie, in het kader van een vierjaarlijks bestuurs- en scholenonderzoek, een bezoek gebracht aan onze school.

De kwaliteit van het didactisch handelen en de kwaliteitszorg  is beoordeeld:

"De basiskwaliteit met een effectief lesmodel, taakgericht handelen, actieve betrokkenheid van de leerlingen zijn in orde. Er is veel aandacht besteed aan zelfstandig werken en hulp vragen aan elkaar. 

"De systematiek van kwaliteitszorg is uitgewerkt en functioneert ook al op onderdelen. Zo zijn het jaarplan met jaarevaluatie en meerjarenplan al opgesteld en heeft de schoolleiding tal van kwaliteitskaarten beschreven als borgingsinstrument."

 Naar aanleiding van de feedback van de inspectie gaan we de volgende zaken expliciet uitwerken in de komende jaren:

  • Het jaarplan en de jaarevaluatie kunnen versterkt worden door meer het gewenste effect te evalueren.
  • De zelfevaluatie gaat zich meer richten op aspecten van het onderwijsproces.
  • In de zelfevaluatie van specifieke onderwijsinhouden gebruik maken  van georganiseerde tegenspraak tussen school en ouders

Terug naar boven