Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school werken we met gemengde (heterogene) stamgroepen. Ons uitgangspunt is dat we kinderen plaatsen in groepen met drie leeftijden bij elkaar. De onderbouw (groep 0, 1 en 2), de middenbouw (groep 3, 4 en 5) en de bovenbouw (groep 6, 7 en 8). In de stamgroep wordt door de kinderen samengeleefd en samengewerkt, wordt er hulp gegeven en ontvangen, van en met elkaar geleerd. In de stamgroep zitten de kinderen in tafelgroepen met verschillende leeftijden bij elkaar om met elkaar te leren. Onze school is een leefwerkgemeenschap.
Kinderen zijn in een groep een keer de jongsten, middelsten en een keer de oudsten. Hierdoor leren kinderen van en met elkaar.
Op dit moment hebben we:
- Twee stamgroepen onderbouw (1-2), de Vrolijke Vuurvliegjes en de Vlijtige Vlinders.
- Twee stamgroepen middenbouw (3-4-5), de Lerende Lieveheersbeestjes en de Bezige Bijen.
- Twee stamgroepen bovenbouw (6-7-8), de Coole Kikkers en de Machtige Mieren.
Onze school behoort tot de Stichting Eduquaat. De scholen van Eduquaat investeren zoveel mogelijk in een krachtige basisondersteuning. Dit betekent dat veel extra ondersteuning geïntegreerd is in het onderwijs in de groep. Om dit te realiseren zijn er naast ondersteuningsmogelijkheden vanuit de ondersteuningsstructuur van de eigen school ook mogelijkheden om gebruik te maken van bovenschoolse expertise en expertise van andere Eduquaat scholen ( het intern ondersteuningsteam IOT).
Tevens is er sprake van een actieve samenwerking met door ouders ingeschakelde specifieke zorgondersteuners zoals bv. logopedisten, fysiotherapeuten, ergotherapeuten en speltherapeuten.
Het schoolondersteuningsplan is van toepassing voor alle scholen van Eduquaat. Specialisten van de afzonderlijke scholen ondersteunen - zo nodig - ook op andere scholen
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Teamscholing en individuele scholing op het gebied van autisme, rekenen en gedrag draagt ertoe bij dat we nog beter kunnen aansluiten bij kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte.
Met veel enthousiasme willen we jullie laten meegenieten van onze werkwijze in de onderbouw; het kindgericht werken.
We gunnen kinderen dat ze zich mogen ontwikkelen op een wijze die bij hen past; spelend, ontdekkend, onderzoekend in welbevinden en betrokkenheid en vanuit autonomie.
Verwondering staat dan ook centraal bij ons. Vanuit deze verwondering nemen we de kinderen mee en samen bouwen we aan het thema. Door hun inbreng ontstaat volop betrokkenheid en gemotiveerdheid.
Tijdens het spel, de belangrijkste manier van leren bij het jonge kind spelen wij in op de ontwikkeling van het kind; we nodigen het kind uit, we sluiten aan bij dat wat een kind nodig heeft en we bieden uitdaging. Spelen en leren staat onlosmakelijk met elkaar in verbinding.
De grote taak van kinderen is het bouwen aan een eigen identiteit. Kinderen leren zichzelf kennen in de ontmoeting met anderen. Kinderen dragen al veel mogelijkheden in zich echter door een goed aanbod in een rijke leeromgeving, verrijken wij de mogelijkheden om zich op hun eigen wijze te ontwikkelen. Dit maakt dat we in een heterogene stamgroep samenzijn. In deze stamgroep zijn kinderen van groep 0-1-2. Juist het samenkomen van jongsten-middelsten-en oudsten biedt meer mogelijkheden om te leren van elkaar. Daarbij is de beleving van iedere positie in de groep een extra ervaring.
In een ritmisch dagprogramma wisselen gesprek-spel-werk-viering elkaar af.
Wij als stamgroepleiders, gecertifieerd in het kindgericht werken: “ik wil spelen”, bieden de kinderen een rijke speelomgeving, waarin ze zichzelf mogen ontdekken en ontwikkelen.
Graag nodigen we jullie uit om een kijkje te komen nemen in onze stamgroepen. De kinderen kunnen jullie laten zien en horen hoe wij spelen en leren. Zij zijn de experts!