Jenaplanschool de Duizendpoot

Parklaan 24 6039 BD Stramproy

  • Schoolfoto van Jenaplanschool de Duizendpoot
  • Schoolfoto van Jenaplanschool de Duizendpoot
  • Schoolfoto van Jenaplanschool de Duizendpoot
  • Schoolfoto van Jenaplanschool de Duizendpoot
  • Schoolfoto van Jenaplanschool de Duizendpoot

Het team

Toelichting van de school

Op de Duizendpoot werkt een betrokken en gedreven team goed samen vanuit een professionele lerende cultuur aan een warm pedagogisch klimaat. De medewerkerstevredenheid is erg hoog. Goede sfeer, goed contact met de leidinggevende en een cultuur waarin werken vanuit ambitie gemeengoed is. Hier zijn we trots op!

Deze goede sfeer is voor kinderen, ouders en team van wezenlijk belang om zich op alle fronten te blijven ontwikkelen en zich thuis te voelen.

De oudertevredenheid is hoog (tevredenheidsonderzoek april 2022). Zij voelen zich gehoord door de schoolleiding en stamgroepsleiders en worden voldoende geïnformeerd over de gang van zaken op school. De sfeer op school is goed. De ouders spreken positief over de school.

De verdeling van de stamgroepen in het schooljaar 2023-2024 ziet er als volgt uit:

Groep 1-2 Vrolijke Vuurvliegjes                                                   

Marjo Sijben en Marian Stassen

Groep 1-2 Vlijtige Vlinders                                                         

Sanne Roemen en Sabine Aben

Groep 3-4-5 Bezige Bijen                                                               

Kelly Wullems en Inge Wullems

Groep 3-4-5 Lerende Lieveheersbeestjes                                         

Julia Battistella en Inge Wullems

Groep 6-7-8 Coole Kikkers                                                           

Laila van Lierop en Giel van den Beucken

Groep 6-7-8 Machtige Mieren                                                         

Mark Kuper en Giel van den Beucken

Kwaliteitsondersteuner                                                                       

Carly Teuwen

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Binnen de Stichting Eduquaat hebben we overkoepelend een pool van mensen die vervangen tijdens ziekte of ander verlof. Doordat deze mensen in dienst zijn binnen onze stichting zijn ze bekend met onze scholen en de onderwijsconcepten. Doordat we binnen onze school in teams werken kunnen we een vervanger goed begeleiden. Overigens willen we het woord vervangers zo weinig mogelijk gebruiken. Wij zijn heel blij dat we collega's hebben die in nood ons team komen versterken.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op onze school werken we met gemengde (heterogene) stamgroepen. Ons uitgangspunt is dat we kinderen plaatsen in groepen met drie leeftijden bij elkaar. De onderbouw (groep 0, 1 en 2), de middenbouw (groep 3, 4 en 5) en de bovenbouw (groep 6, 7 en 8). In de stamgroep wordt door de kinderen samengeleefd en samengewerkt, wordt er hulp gegeven en ontvangen, van en met elkaar geleerd. In de stamgroep zitten de kinderen in tafelgroepen met verschillende leeftijden bij elkaar om met elkaar te leren. Onze school is een leefwerkgemeenschap.

Kinderen zijn in een groep een keer de jongsten, middelsten en een keer de oudsten. Hierdoor leren kinderen van en met elkaar.

Op dit moment hebben we:

  • Twee stamgroepen onderbouw (1-2), de Vrolijke Vuurvliegjes en de Vlijtige Vlinders.
  • Twee stamgroepen middenbouw (3-4-5), de Lerende Lieveheersbeestjes en de Bezige Bijen.
  • Twee stamgroepen bovenbouw (6-7-8), de Coole Kikkers en de Machtige Mieren.


Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze school behoort tot de Stichting Eduquaat. De scholen van Eduquaat investeren zoveel mogelijk in een krachtige basisondersteuning. Dit betekent dat veel extra ondersteuning geïntegreerd is in het onderwijs in de groep. Om dit te realiseren zijn er naast ondersteuningsmogelijkheden vanuit de ondersteuningsstructuur van de eigen school ook mogelijkheden om gebruik te maken van bovenschoolse expertise en expertise van andere Eduquaat scholen ( het intern ondersteuningsteam IOT).

Tevens is er sprake van een actieve samenwerking met door ouders ingeschakelde specifieke zorgondersteuners zoals bv. logopedisten, fysiotherapeuten, ergotherapeuten en speltherapeuten. 

Het schoolondersteuningsplan is van toepassing voor alle scholen van Eduquaat. Specialisten van de  afzonderlijke scholen ondersteunen  - zo nodig - ook op andere scholen 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Teamscholing en individuele scholing op het gebied van autisme, rekenen en gedrag draagt ertoe bij dat we nog beter kunnen aansluiten bij kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Met veel enthousiasme willen we jullie laten meegenieten van onze werkwijze in de onderbouw; het kindgericht werken.

We gunnen kinderen dat ze zich mogen ontwikkelen op een wijze die bij hen past; spelend, ontdekkend, onderzoekend in welbevinden en betrokkenheid en vanuit autonomie.

Verwondering staat dan ook centraal bij ons. Vanuit deze verwondering nemen we de kinderen mee en samen bouwen we aan het thema.  Door hun inbreng ontstaat volop betrokkenheid en gemotiveerdheid. 

Tijdens het spel, de belangrijkste manier van leren bij het jonge kind spelen wij in op de ontwikkeling van het kind; we nodigen het kind uit, we sluiten aan bij dat wat een kind nodig heeft en we bieden uitdaging. Spelen en leren staat onlosmakelijk met elkaar in verbinding. 

De grote taak van kinderen is het bouwen aan een eigen identiteit. Kinderen leren zichzelf kennen in de ontmoeting met anderen. Kinderen dragen al veel mogelijkheden in zich echter door een goed aanbod in een rijke leeromgeving, verrijken wij de mogelijkheden om zich op hun eigen wijze te ontwikkelen.  Dit maakt dat we in een heterogene stamgroep samenzijn. In deze stamgroep zijn kinderen van groep 0-1-2. Juist het samenkomen van jongsten-middelsten-en oudsten biedt meer mogelijkheden om te leren van elkaar. Daarbij is de beleving van iedere positie in de groep een extra ervaring. 

In een ritmisch dagprogramma wisselen gesprek-spel-werk-viering elkaar af. 

Wij als stamgroepleiders, gecertifieerd in het kindgericht werken: “ik wil spelen”, bieden de kinderen een rijke speelomgeving, waarin ze zichzelf mogen ontdekken en ontwikkelen. 

Graag nodigen we jullie uit om een kijkje te komen nemen in onze stamgroepen. De kinderen kunnen jullie laten zien en horen hoe wij spelen en leren. Zij zijn de experts! 

Terug naar boven