Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Binnen het IEP volgsysteem waarbij we op twee momenten per jaar de kinderen toetsen, hebben we voldoende gegevens voorhanden.
Naast deze gegevens willen we ook graag kijken naar de capaciteiten van de kinderen. Deze worden in groep 6 getoetst door middel van de NSCCT af te nemen. De NSCCT geeft het leerpotentieel (algemene intelligentie) van de leerlingen weer.
Tevens maakt de school gebruik van de IEP Doorstroom toets. De IEP wordt afgenomen in februari.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
In groep 1 en 2 volgen we de kinderen met behulp van het observatie- en registratiemiddel Looqin. In januari en mei/juni worden naar aanleiding van observaties, de verschillende ontwikkelingsgebieden geregistreerd. Leerlingen worden in het groepsplan taal en rekenen van de groep waarin zij zitten in de verschillende onderwijsbehoeften ingedeeld. Deze kunnen gedurende de periode aangepast worden. Na het invullen van het volgmiddel aan het einde van een periode worden de groepsplannen opnieuw opgesteld voor de tweede helft van het schooljaar.
Aan het einde van groep 2 wordt van ieder kind dat naar groep 3 overgaat in het groepsoverzicht aangegeven wat de belemmerende en stimulerende factoren zijn. Tevens geeft de leerkracht van groep 2 aan welke ondersteuningsbehoeften deze leerling heeft.
Vanaf groep 3 worden aan het begin van een schooljaar voor elke leerling de belemmerende en stimulerende factoren met de daarbij behorende ondersteuningsbehoeften aangevuld en vastgelegd in het digitale leerlingendossier. Deze worden eventueel verder aangevuld met de informatie die, tijdens het kennismakingsgesprek van ouders met leerkracht, aan het begin van een schooljaar wordt opgehaald.
In de periodeplannen, waarmee wij werken, staan de doelen per vak genoteerd. Wij gebruiken deze plannen voor de vakken rekenen, taalverzorging en lezen en hebben zelf de doelen geformuleerd m.b.v. de SLO leerlijn.
De leerkrachten geven regelmatig proefwerken om te controleren of de doelen zijn behaald. Er worden ook toetsen vooraf gemaakt om te bezien of de leerling de instructie nog nodig heeft. Op deze wijze krijgen de leerlingen het onderwijsaanbod op maat aangeboden.
Twee keer per jaar nemen we vanaf groep 3 de IEP toetsen af. Op basis van deze data worden de oude periodeplannen geëvalueerd en worden er weer nieuwe geschreven.
In schooljaar 2020-2021 is de norm van de IEP Eindtoets behaald. Hier zijn we trots op! De tabel waarin zichtbaar is naar welke voortgezet onderwijsschool onze leerlingen uitstromen geeft een vertekend beeld. Wij hadden een kleine groep 8.
In schooljaar 2021-2022 is de norm van de IEP Eindtoets op 1F behaald. De tabel waarin zichtbaar is naar welke voortgezet onderwijsschool onze leerlingen uitstromen geeft een vertekend beeld. Wij hadden opnieuw een kleine groep 8.
De resultaten van schooljaar 2022-2023 zijn bij het opmaken van deze schoolgids nog de voorlopige resultaten. Ook dit jaar hadden wij een kleine groep 8 van 10 leerlingen. Extra informatie zullen wij, middels de nieuwsbrief delen, dit zodra de gegevens definitief zijn.
Hoe komt het schooladvies tot stand?
De leerkracht van groep 8, de leerkracht van groep 6 en 7, de intern begeleider en de directeur bespreken van elke eind groep 7 leerling de resultaten van de IEP afname vanaf groep 6 en groep 7, de methode gebonden toetsen, de werkhouding, de inzet en motivatie van de leerling, de uitslagen van de NSCCT en de eventuele ondersteuningsbehoeften. Op basis hiervan wordt eerst een richtinggevend voorlopig schooladvies gemaakt eind groep 7 en met de ouders en de betreffende leerling besproken. Om in groep 8 een zo compleet mogelijk voorlopig definitief advies te geven, nemen wij de IEP al af voor de kerstvakantie. In januari krijgen de kinderen het voorlopig definitief advies op papier mee naar huis. Daarna wordt in februari 2024 de doorstroomtoets afgenomen en volgt het definitieve advies in maart 2024.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Onze visie is dat wanneer je goed in je vel zit, je tot leren komt. Vanuit deze visie zijn onze waarden met het team opgesteld. Deze waarden kunnen wij op onze kinderen, ouders en teamleden leggen en passen binnen de gehele schoolbenadering Leer- & Veerkracht.
Bovenstaande kernwaarden zijn in het team besproken en gekozen. De waarden zijn vervolgens uitgewerkt door de werkgroep Leer- & Veerkracht. Deze uitwerking is vervolgens definitief vastgesteld met het team tijdens de teamvergadering.
Wij hebben vanuit visie gekozen voor de hele school benadering Leer- & Veerkracht. Hier is ook onze scholing op afgestemd.
Leer- & Veerkracht zit in ons hele onderwijs verweven. De thema's die hierbij aan bod komen zijn bijvoorbeeld: dankbaarheid, kwaliteiten en complimenten, compassie en geluk, emoties en gevoelens en natuurlijk de gouden en zilveren weken
ABBO Kindcentra heeft in het schooljaar 2021-2022 een regulier vierjaarlijks onderzoek bestuur en scholen gehad. Zie hiervoor het rapport in de bijlage.