Kindcentrum Kiezelrijk

Stadshillen 36 4651 CX Steenbergen

  • Onze kinderen werken in het binnen- en buiten atelier onder begeleiding van kunstenares en leerkracht Angela. Waarin ben jij een kei?
  • Kom genieten in onze bibliotheek! Leesconsulent Jaimie Weber ondersteunt het team en de kinderen bij goed leesonderwijs.
  • Gelukkig zijn kun je leren, dus dat leren wij ook op school middels Leer- & Veerkracht!
  • In de onderbouw werken wij thematisch. Kom je ook boodschappen doen in onze winkel?
  • Vanuit onze visie op spelend leren in combinatie met de ateliers hebben wij een speelnatuur op ons plein gerealiseerd.

Het team

Toelichting van de school

Kiezelrijk heeft een enthousiast, betrokken en hardwerkend team. Wij werken graag en goed samen. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Indien een leerkracht ziek of afwezig is, dan wordt deze leerkracht zo mogelijk vervangen door een invalleerkracht. Abbo Kindcentra is aangesloten bij Leswerk, zij proberen de vervanging voor onze school te organiseren.  Abbo Kindcentra is altijd opzoek naar invalleerkrachten en leerkrachten voor de A-Pool. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij werken met doorlopende leerlijnen vanaf 4 tot en met 12 jaar. Er is intensief contact tussen kinderopvang en de school. Voorafgaand aan de overstap naar groep 1 is er een ‘warme overdracht’. De thema’s en de pedagogische/didactische aanpak zijn op elkaar afgestemd. Spelenderwijs leren en ruimte voor een goede sociale en emotionele ontwikkeling staan centraal in de leeftijd van 2 tot 6 jaar. Peuters en kleuters ontwikkelen zich in hun eigen tempo. Vanaf groep 1 tot en met groep 8 werken wij thematisch aan de doelen vanuit de leerlijnen voor verschillende vak/ontwikkelingsgebieden.

Onze groepen zijn als volgt vorm gegeven:

-Groep 1/2 A: Mirjam (ma, di, woe om de week) en Ingrid (woe om de week, do, vrij)

-Groep 1/2 B: Rosanna (ma, di, woe om de week) en Daniëlla (woe om de week, do, vrij) 

-Groep 3: Roel (ma) en Karlijn (di t/m vrij) 

-Groep 4: Amanda (ma, di, woe om de week) en Annet (woe om de week, do, vrij)

-Groep 5: Diana (ma t/m vrij)

-Groep 6: Leon (ma t/m do) en Roel (vrij)

-Groep 7: Paulien (ma t/m vrij)

-Groep 8: Sanne (ma t/m vrij)

-Leraarondersteuner: José (ma, woe, do, vrij)


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Voor onze kleuters van de groep 1-2 beschikken wij over twee volledig ingerichte lokalen. Daarnaast kunnen onze kleuters gebruik maken van de volledig nieuw ingerichte beweeg BSO in onze aula en gaan ze op vrijdag gymmen in 't Cromwiel. Tevens hebben ze een groot (groen) plein om heerlijk te spelen. Het plein heeft een speelbos met belevingspad, schommels en grote zandbak. Kortom er is meer dan genoeg ruimte om te ontdekken, te experimenteren en te spelen! We vinden het belangrijk dat onze jongste kinderen vooral spelenderwijs ontdekken en leren van elkaar. We werken met thema's passend bij de belevingswereld van de kinderen. De thema’s stemmen we zoveel als mogelijk af met de peuters. Binnen de thema's ontwikkelen kinderen zich op allerlei gebieden. Zo wordt o.a. geleerd om hulp te vragen of te geven, kleuren te benoemen, te tellen en te klimmen en klauteren. Eind groep 2 zijn de kinderen zo goed voorbereid op de overgang naar groep 3. Er is extra aandacht voor gezond eten en drinken en alles wat groeit en bloeit. Het mini voedselbos met onder andere fruitbomen en het natuurplein met bloemen en planten zorgen ervoor dat de kinderen zien hoe bijvoorbeeld aardbeien, worteltjes, appels, veldsla etc. groeien. En vooral tussendoor veel proeven van al dat lekkers natuurlijk! Ook kunst en cultuuronderwijs vinden we heel belangrijk voor onze kinderen. Het proces wordt extra benadrukt. Veel van onze kinderen voelen zich dan ook echte kunstenaars als ze bezig zijn in het creatief atelier. We proberen onze kinderen zo breed mogelijk overal van te laten 'proeven' ten aanzien van Kunst en Cultuuronderwijs. Dit kan te maken hebben met muziek, kunst maken (bv. schilderen, ruimtelijk werk), toneel, techniek, sport en beweging en dans.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Per leerjaar is de urenverantwoording per vak verschillend. Onze kinderen hebben in schooljaar hebben in schooljaar 2023-2024 966 uur les, dit valt ruim binnen de norm van de onderwijsinspectie. In acht jaar hebben de leerlingen ongeveer 7730 lesuren onderwijs gevolgd. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Brabantse Wal PO  

Heeft uw kind meer hulp nodig?  

De school denkt aan extra hulp 

Het kan gebeuren dat uw kind meer hulp nodig heeft dan onze school kan bieden; de leerkracht en intern begeleider (het intern zorgteam van onze school) zullen dan met u in gesprek gaan. Dit gesprek gaat over:

-  Herkent u ons beeld van uw kind?

-  Komt het overeen met het hoe het thuis gaat met uw kind?

-  Wat zou een goede oplossing zijn? Hoe kunnen we het beter doen voor uw kind?  

De ouder denkt aan extra hulp

Het kan ook gebeuren dat u als ouder denkt dat er extra hulp nodig is. Bij wie kunt u dan terecht? Maak een afspraak met:

-  de eigen leerkracht van uw kind

-  de intern begeleider van de school  

Het gesprek kan gaan over uw zorgen om uw kind, of de school hetzelfde ziet en of er oplossingen te bedenken zijn.  

Het Samenwerkingsverband

Stel, het gaat na een tijdje nog niet beter met uw kind. Dan kunt u samen met school extra hulp vragen bij “het Samenwerkingsverband voor Passend Onderwijs” (afkorting SWV). Dit kan alleen als u als ouder dit goed vindt. Ons SWV heet: Samenwerkingsverband Brabantse Wal. Hier werken mensen die ons en daardoor uw kind kunnen helpen. We noemen ze:

-  Gedragswetenschapper (afkorting GW’er)

-  Begeleider Passend Onderwijs (afkorting BPO’er)  

Het Schoolondersteuningsteam

Welke hulp we inschakelen bespreken we in het Schoolondersteuningsteam (afkorting SOT). In dit team zitten :

-  de intern begeleider (afkorting IB’er) van de school

-  de leerkracht van uw kind

 - de gedragswetenschapper van het SWV

-  de jeugdprofessional (afkorting JP’er) van het Team Jeugd van de gemeente. Dit is ook degene met wie u contact heeft als u extra hulp nodig heeft buiten school om, bijv. bij de opvoeding.

-  op sommige scholen neemt ook de Jeugdverpleegkundige vanuit de GGD / JGZ deel aan het SOT.     

Zo’n zes keer per jaar komen de mensen van het SOT bij elkaar op school. Als zij overleggen over uw kind, dan wordt u daar altijd voor uitgenodigd. Soms mag ook uw kind hier bij zijn. Samen bekijken we welke hulp nodig is. Het kan zijn dat u niet bij dit SOT aanwezig kan zijn. Alleen als u toestemming geeft kan er toch over uw kind worden overlegd. De intern begeleider (IB’er) zal dan vooraf met u en uw kind bespreken wat er aan de orde gaat komen. Achteraf zal zij u vertellen wat er is besproken/afgesproken. Wat als u zelf niet aanwezig kunt zijn en geen toestemming geeft om over uw kind te overleggen? Het SOT mag dan wel over uw kind overleggen, maar dan zonder de naam van uw kind te noemen (anoniem).  

Soorten extra hulp

Er zijn verschillende soorten hulp die we kunnen bieden:

-  De Begeleiders Passend Onderwijs (BPO’ers) van het SWV geven extra hulp aan de leerkracht op school. We noemen dit een Arrangement.

-  Het team Jeugd van de gemeente geeft begeleiding buiten de school aan kind, ouders, gezin.

-  Soms worden er nog andere deskundigen bij betrokken.   

-  Het kan zijn dat deze hulp nog niet helpt. Dan komt er een ander overleg. Dat noemen we een HIA. Deze afkorting betekent: Handelingsgericht Integraal Arrangeeroverleg. Wie zitten hierbij? De gedragswetenschapper (GW’er) van het SWV. Zij is ook de voorzitter. Daarnaast de IB’er, de BPO’er en natuurlijk uzelf als ouder; u mag zelf nog iemand meenemen naar dit overleg. Dit kan zijn bijv. een familielid zijn of een vriend/vriendin.  

-  Tijdens een HIA wordt langer de tijd genomen om te kijken naar wat er goed gaat met uw kind en welke ondersteuning nodig is. Aan het eind van een HIA spreken we af:

*  Wat willen we bereiken (doelen), waar gaan we aan werken?

*  Hoe willen we dit bereiken, welke middelen gaan we inzetten?

*  Hoelang gaan we hier mee aan de slag, welk tijdpad wordt er afgesproken?

-  Soms worden de doelen niet gehaald en lukt het niet uw kind en de school de gewenste hulp te bieden. Dan kunnen we er samen met u voor kiezen om uw kind naar een andere basisschool te laten gaan of naar een andere vorm van onderwijs. Dit gaat altijd in overleg en met toestemming van u als ouder.  

Het Ontwikkelingsperspectiefplan (afkorting OPP)

Alle afspraken die in een SOT of HIA worden gemaakt, leggen we schriftelijk vast in een plan voor de komende periode, waarover we met u praten. U wordt gevraagd het deel waarin staat wat we gaan doen, te ondertekenen.  

Zorgplicht  

Scholen hebben zorgplicht. Dit betekent dat scholen wettelijk verplicht zijn een plek te vinden voor elk kind. Het betekent niet dat elke basisschool alle kinderen moet plaatsen. Misschien geeft de school bij het eerste gesprek met u al aan dat ze niet kunnen bieden wat uw kind nodig heeft. Dan wordt gezocht naar een andere school.    

Speciaal (basis)onderwijs

Soms lukt het niet op een reguliere basisschool. Dan kan worden besloten dat een leerling beter naar een school voor Speciaal (basis)onderwijs (afkorting S(B)O) kan gaan. Dat wordt ook beschreven in het OPP. Een kind kan daar naartoe als er een Toelaatbaarheidsverklaring (afkorting TLV) is opgesteld. Dat doet de school, na overleg met u. Het Samenwerkingsverband moet de TLV goedkeuren.  

Rol van ouders bij een TLV

De school vraagt de TLV aan. Toestemming van ouders is niet persé nodig, maar wel gewenst. Als u het niet eens bent met de aanvraag, zal het Samenwerkingsverband nog eens extra kritisch naar de aanvraag kijken. U wordt dan eerst uitgenodigd voor een gesprek. Als u het dan nog niet eens bent met de TLV, kunt u bezwaar maken bij de landelijke commissie voor de bezwaren tegen de toelaatbaarheidsverklaringen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Voor de komende periode hebben we voor wat betreft de zorgstructuur drie grote ontwikkeldoelen vastgesteld. 
  • Wanneer ook leerkrachten een OPP kunnen opstellen, zal dat het inzicht in aanbod- en ondersteuningsbehoefte verder ontwikkelen. Vanwege de overstap naar ParnasSys en de ontwikkeling vanuit het SWV, inzake koppeling ParnasSys, verwachten we daarin een vermindering van de administratieve werkdruk.   
  • Het nieuwe kleutervolgmiddel, is gekozen. Het implementeren van dit nieuwe systeem met de naam Looqin zal zeker nog het hele schooljaar in beslag nemen. We doen dit samen met onze kinderopvangorganisatie Mamaloe. 
  • In het kader van VVE zijn er resultaatafspraken met de gemeente Steenbergen gemaakt. Deze worden op onze school geïmplementeerd.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) wordt ingezet om de ontwikkeling van kinderen te stimuleren en onderwijsachterstanden te voorkomen. Schoolbesturen werken hiervoor samen met het gemeentebestuur. VVE is bestemd voor jonge kinderen die een grotere kans hebben om een onderwijsachterstand op te lopen. Om een slechte start op de basisschool te voorkomen, krijgen deze kinderen via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Voorschoolse educatie is bedoeld voor peuters vanaf 2,5 jaar en wordt aangeboden op de peuteropvang van  de kinderopvangorganisaties die hiervoor gecertificeerd zijn. Onze peuteropvang Spetter is gecertificeerd en maakt gebruik van de methode Piramide. Daarnaast volgen zij de ontwikkeling van de peuters, met het observatie- en registratiemiddel Looqin kindvolgsysteem. Bij de kleuters werken we ontwikkelingsgericht en maken we ook gebruik van Looqin. Er is een warme overdracht voor elke peuter die naar groep 1 overgaat. De thema's van waaruit gewerkt wordt zijn voor peuters en kleuters zoveel als mogelijk hetzelfde. Er worden gezamenlijke activiteiten gepland en uitgevoerd en we vieren onze feestelijke momenten vanzelfsprekend samen.

Aanmelden voor Spetter kan via de website van Kinderopvang Mamaloe, waartoe Spetter behoort (www.mamaloekinderopvang.nl). Mocht u hierbij hulp kunnen gebruiken, maakt u dan een afspraak met de assistent-leidinggevende van Mamaloe, Mieke van Gent, zij is op de maandag, dinsdag en donderdag aanwezig op school.

Terug naar boven