Willibrordschool

Esperantolaan 2 9501 CZ Stadskanaal

  • Wij verwelkomen alle kinderen!
  • Schoolfoto van Willibrordschool
  • Met onze eigen Bibliotheek op school kunnen de kinderen veel lezen!
  • Schoolfoto van Willibrordschool
  • Schoolfoto van Willibrordschool

Het team

Toelichting van de school

Op onze school werken de volgende medewerkers:

Directeur: Peter Muter
Intern begeleider: Nicole Tammenga

Groep 1/2: Jolanda Meinema en Nelly Diepenbroek
Groep 1/2: Anke Heine
Groep 3:    Kim Oost en Gerda Heutinck
Groep 3/4: Renate Pepping en Nienke Rolink
Groep 4:    Ramona Heijne en Marina Kanninga
Groep 5:    Jordan Pol en Marleen Euving
Groep 6:    Marleen Euving en Daniëlle Platje
Groep 7:    Romy Stik
Groep 8:    Petra Vogelvanger en Tina Drenth

Juf Marcella Wierenga is i.v.m. zwangerschapsverlof afwezig na de zomervakantie.

Conciërge: Refki Bytygi

Vakdocent bewegingsonderwijs: Lars van der Til

Onderwijsassistent: Jannie Harms

Pedagogisch medewerker peuters en BSO: Anke Schoenmaker, Loïs Vroome en Sandra van der Kraats

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of verlof van een leerkracht doen we alles om een oplossing te vinden. Voor de vervanging maken we zoveel mogelijk gebruik van onze eigen parttimers, bij ons bekende invallers uit de invalpool van onze stichting en vanuit de flexpool van Slim personeelsbemiddeling. De invaller wordt opgevangen door een teamlid en er ligt een (digitale) klassenmap klaar.

Alleen als we echt geen andere oplossing kunnen vinden, kan het gebeuren dat er een klas een dag vrij is. We zullen er alles aan doen om dit een dag van tevoren aan u te laten weten. U bent dan zelf verantwoordelijk voor het organiseren van opvang. 

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij zijn een rooms-katholieke basisschool die staat voor kwalitatief, hoogwaardig, meetbaar en eigentijds onderwijs en opvoeding. Dit doen we in een veilig pedagogisch klimaat, waar aandacht is voor de mens als geheel. We beschouwen de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap en staan open voor de verschillen tussen mensen.  

In onze school doet ieder kind er toe en wordt voor ieder kind bepaald wat het nodig heeft om te komen tot maximale zelfontplooiing. Het kind wordt hier actief bij betrokken (eigenaarschap). Alle kinderen op de Willibrordschool hebben hun unieke persoonlijkheid en een eigen unieke manier van spelen en leren. Sommige kinderen hebben een langere tijd nodig om iets te kunnen leren. Er zijn ook kinderen die maar weinig uitleg nodig hebben om hele grote leerstappen te kunnen maken. Weer andere kinderen hebben even een extra schouderklopje nodig om een leerstap te durven zetten. Om tot volle bloei te kunnen komen heeft elk kind passende aandacht en een passende aanpak nodig. De Willibrordschool is een school waar ieder kind tot zijn recht kan komen. Alle kinderen zijn immers uniek. Het team van de Willibrordschool onderkent dit en geeft les vanuit dit uitgangspunt. Wij noemen dit gepersonaliseerd onderwijs, waarbij eigenaarschap van kinderen erg belangrijk is. Wij begeleiden kinderen in hun ontwikkeling door inzet van iPads, ondersteund door eigentijdse ICT-applicaties op basis van 21-eeuwse vaardigheden.  

We werken steeds meer richting gepersonaliseerd onderwijs. We werken vanuit de Vreedzame school. De Vreedzame school is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap.  

Op onze school bieden wij alle vakken aan die beschreven staan in de door het ministerie van OCW beschreven ‘kerndoelen’. 

We hanteren de volgende methodes:

Groep 1/2: Beredeneerd aanbod/ ParnasSys leerlijnen groep 1-2 /Kleuteruniversiteit
Rekenen: Pluspunt groep 3-8, Met Sprongen Vooruit
Taal/ spelling: Veilig Leren Lezen (groep 3) en Staal (groep 4 t/m 8)
Woordenschat groep 1-4: LOGO3000
Lezen: Veilig Leren Lezen Kim versie (groep 3) en Estafette (groep 4 en 5) / Nieuwsbegrip (XL) (groep 4 t/m 8)
Godsdienst: Trefwoord
Schrijven: Pennenstreken
Engels: Groove me
Wereldoriëntatie: Blink Wereld geïntegreerd
Topografie: Blink topomaster
Verkeer: methode Veilig Verkeer Nederland
Gymnastiek: Basislessen bewegingsonderwijs
Sociaal-emotioneel: Vreedzaam

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Groep 1 en 2

De activiteiten en de inrichting van het lokaal in de kleutergroep zijn anders dan in de overige. Bij de groepen 1/2 wordt vooral veel aandacht besteed aan gewoontevorming en regelmaat, dat is namelijk de basis waarop in andere groepen wordt voortgebouwd. Kleuters leren al doende tijdens hun spel. Kinderen in de kleuterleeftijd leren door veel te spelen. De vakken worden vaak in samenhang aangeboden via een bepaald thema (“herfst”, “tandarts”, etc.).  Op de Willibrordschool werken wij in groep 1 en 2 met een beredeneerd aanbod.

Er zijn veel materialen in de klas, in het speellokaal en op het speelplein waar kleuters van kunnen leren. Er wordt veel aandacht besteed aan het mondeling taalgebruik als voorbereiding op het lees-, taal- en rekenonderwijs vanaf groep 3. Om kinderen te volgen maken we gebruik van ParnasSys leerlijnen leerlingvolgsysteem en bieden we de doelen aan vanuit het beredeneerd aanbod. De doelen willen wij bereiken door middel van het werken met thema’s die zoveel mogelijk aansluiten bij de belangstelling en belevingswereld van kinderen. De kinderen worden door thema’s uitgedaagd om zich optimaal te ontwikkelen en de gestelde (tussen-)doelen te bereiken. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 20.01 
Alle basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in de provincie Groningen zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 20-01. Het samenwerkingsverband PO 20.01 is onderverdeeld in 5 deelverbanden: gemeente Groningen, West, Noord, Zuid-Oost en het gespecialiseerd onderwijs. Samen zorgen we er voor dat elke leerling in het samenwerkingsverband mee kan doen. 

Het onderwijs op de basisschool is zó ingericht, dat het past bij de mogelijkheden van een leerling.  
Dit noemen we de basisondersteuning. Maar soms lukt het de school niet om dit onderwijs te geven. Dan volgt een gesprek met de ouder(s). Samen wordt gekeken wat nodig is, wat de school (niet) kan en waar dit eventueel wel mogelijk is.   

De school hoeft het niet alleen te doen.  
De school kan een beroep doen op specialisten om duidelijk te krijgen wat nodig is. De intern begeleider van de school speelt hier een sleutelrol in. Er zijn binnen schoolbesturen expertiseteams om te helpen. En het is mogelijk voor de school om via het samenwerkingsverband en het eigen onderwijsondersteuningsteam hulp te vragen om mee te kijken. Het eigen onderwijsondersteuningsteam bestaat uit orthopedagogen en specialisten. Samen met ouders wordt gekeken wat een goede vervolgstap is voor de ontwikkeling van de leerling. Soms is de conclusie dat extra ondersteuning nodig is.  

Extra ondersteuning wordt gegeven in het gespecialiseerd onderwijs. 
In het samenwerkingsverband zijn een aantal scholen gespecialiseerd om extra ondersteuning te geven aan leerlingen. We hebben het dan over het Speciaal BasisOnderwijs en het Speciaal Onderwijs.  Op deze scholen werken leerkrachten met speciale kennis, ervaring en tijd om een leerling te begeleiden. Bij de school werken ook deskundigen, die de leerkrachten ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld een orthopedagoog. Of een psycholoog. De groepen zijn vaak iets kleiner dan op een gewone basisschool. Plaatsing op deze scholen kan alleen als de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) heeft. Zo staat het in de wet. De TLV wordt aangevraagd door de basisschool.   

Als u meer wilt weten over het samenwerkingsverband, kunt u kijken op de website: swv 20-01 
Natuurlijk kan de intern begeleider van de school u er ook meer over vertellen. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We gaan werken met het Effectieve Directe Instructiemodel (EDI), er komen twee reken- en twee taalspecialisten op school en we willen onze zorgstructuur volgend schooljaar (2023-2024) verder versterken. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In de Willibrordschool zit peuteropvang “Willibrord" gevestigd. 

Kinderen van 2,5 tot 4 jaar kunnen zich bij ons ontwikkelen op een speelse manier. Ze leren spelen met leeftijdsgenootjes in een veilige omgeving. Doordat de peuteropvang in de school gevestigd is, is de overgang naar groep 1 minder groot. De kinderen kennen de school, andere kinderen en de omgeving immers al. Voor doelgroepkinderen hebben we een aangepast programma. 

Openingstijden:    
Maandag, woensdag en donderdag van 8.30 - 14.00 uur.                 

Onze peuteropvang is gevestigd aan: Esperantolaan 2, 9501 CZ Stadskanaal   

U bent altijd welkom om even binnen te stappen. Voor meer informatie over de opvang of contracten kunt u contact opnemen met 0591-724110 of mailen naar willibrordschool@primenius.nl.

Inschrijven kunt u (kosteloos en vrijblijvend) via de website doen www.primenius.nl

Naast een peuteropvang in onze eigen school, werken we ook goed samen met de andere kinderopvangorganisaties in Stadskanaal. We vinden deze samenwerking belangrijk! Ouders moeten vrije keuze hebben voor een kinderopvang en kinderen verdienen het om zo optimaal mogelijk te kunnen ontwikkelen in een samenwerking tussen de verschillende organisaties. 

Terug naar boven