Rooms Katholieke Basisschool De Vrijhoeve

Heggewikke 23 -25 5161 XS Sprang-Capelle

  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Vrijhoeve
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Vrijhoeve
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Vrijhoeve
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Vrijhoeve
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Vrijhoeve

Het team

Toelichting van de school

Team basisschool De Vrijhoeve schooljaar 2022-2023

Groep 1-2;

  • Juf Tessa (ma/di/vr), leerkracht
  • Juf Nicole (wo/do), leerkracht

Groep 3-4;

  • Juf Christy (ma/di/wo/do), leerkracht
  • Juf Nicole (vr), leerkracht

Groep 5-6;

  • Juf Dianne (ma/di/wo/do)
  • Juf Christy (vr)

Groep 7-8;

  • Juf Marloes, (hele week), leerkracht
  • Juf Sanne, (ma/di/do/vr elke dag een dagdeel), leerkracht

Groep WereldRijk;

  • Juf Chanoeck (hele week)
  • Juf Renée (t/m december met zwangerschapsverlof), wordt vervangen door meneer Stefan (di/woe/do)
  • Juf Rebecca (1 dag in de week)

Leerkracht Taalimpuls;

  • Juf Monique Wijkmans, leerkracht

IB-er;

  • Juf  Maud (hele week)

Directeur a.i.;

  • Willem-Jan van Hest (ma,wo,do)

Onderwijs Ondersteunend Personeel;

  • Juf Brenna; onderwijsassistent en coördinator TSO (hele week)
  • Juf Renée; onderwijsassistent) groep WereldRijk (ma en do hele dag di, woe en vr de ochtenden)
  • Juf Eefje Smit; administratief medewerker; donderdag- en vrijdagochtend
  • Meester Jan en Rob zijn onze conciërges.  
  • Juf Mihaela is interieurverzorgster. 
  • Juf Yvonne (betaald vrijwilliger) ondersteuning
  • Leerkrachtondersteuner Rebecca (di/do/vr)
  • juf Betty(extra invaller, oproepbaar)

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van een leerkracht probeert de directie zo snel mogelijk een vervanger te vinden.

In eerste instantie wordt er gekeken of er iemand beschikbaar is vanuit de vervangerspool. Soms kan ook een collega in een duo de groep overnemen, mits dat past binnen ons rooster of in zijn/haar persoonlijke agenda.
Daarnaast wordt gekeken of een van de ondersteuners kan helpen voor de opvang. Op deze manier proberen we het aantal nieuwe 'vreemde' gezichten voor de groep zo veel mogelijk te beperken.

Wanneer het niet anders kan zullen we groepen samenvoegen of verdelen en in het uiterste geval naar huis gestuurd. Dit zal altijd vooraf aan de ouders worden medegedeeld. De ouders wordt dan verzocht om de kinderen de volgende dag thuis te houden en onderling opvang te regelen. Wanneer er meerdere dagen geen vervanging beschikbaar is, zorgen we ervoor dat telkens een andere klas naar huis wordt gestuurd.

Helaas moeten we constateren dat het vinden van externe vervangers vrijwel niet lukt. Dit legt een grote druk op de huidige teamleden. Tot op zekere hoogte lukt het tot op heden meestal wel om bij te springen, maar blijven andere werkzaamheden dan liggen en kan de hulp aan specifieke leerlingen in het gedrang komen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij zijn blij dat wij dit schooljaar 4 combinatiegroepen kunnen realiseren en een groep WereldRijk. De kinderen werken niet uitsluitend in hun eigen combinatiegroep, maar werken ook groepsoverstijgend bij bepaalde activiteiten of lessen. Hieronder enkele voorbeelden:

  • Gymmen gebeurt samen met de leerlingen uit groep WereldRijk, evenals buitenspelen.
  • Wanneer het rekenniveau van een leerling echt niet aansluit bij het aanbod in zijn of haar combinatiegroep wordt bekeken of het aanbod in een klas hoger of lager beter passend is. Dit is echter wel uitzonderlijk en gebeurt altijd in overleg met de ouders en het kind; 
  • Wanneer er een schooltuinactiviteit is worden enkele leerlingen uit verschillende jaargroepen gevraagd om mee te helpen zodat elke groep vertegenwoordigd is; 
  • Begrijpend en Technisch lezen doen we groepsoverstijgend en op niveau
  • Tijdens thematisch werken kunnen de leerlingen van verschillende groepen aan hetzelfde project werken. Dit is gericht op de sociale veiligheid en de 4 doelen van de missie: autonomie, respect, kwaliteit en creativiteit.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Onderwijsaanbod en het volgen van de ontwikkeling in groep 1-2.

In groep 1-2 is er ruimte voor spelen en leren. Dit wordt op een verantwoorde manier samengebracht. Er is een omslag gaande van activiteitgericht werken met kleuters naar doelgericht werken met kleuters. Dat betekent dat er in het kleuterplan bewust aandacht wordt geschonken aan het verzamelen van gegevens, het omzetten van gegevens naar onderwijsbehoeften en het omschrijven van concrete en werkbare doelen. Er wordt gekeken naar de ontwikkelbehoefte van de hele groep, groepjes kinderen en het individuele kind. Daarbij wordt o.a. de themaplanner gehanteerd en worden vakken en vakgebieden geïntegreerd.

De aankleding van het lokaal en het aanbod in de hoeken wordt steeds aangepast aan het thema zodat er een betekenisvolle leeromgeving ontstaat.  In groep 1-2 wordt er gebruik gemaakt van de ParnasSys leer- en ontwikkelingslijnen (kleuter universiteit), methode rekenen Semsom. Met behulp van deze instrumenten wordt de ontwikkeling gevolgd, wordt de ontwikkeling geëvalueerd en kunnen de doelen en activiteiten gepland worden. Er wordt gekeken naar motoriek, de sociaal emotionele ontwikkeling en taal en rekenen.  

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onderwijsaanbod groep 3 t/m groep 8

In de ochtend staat rekenen, lezen en taal/spelling en schrijven op het programma. Bij rekenen wordt er gewerkt volgens de leerlijnen van Snappet en groep 1,2 en 3 met Semsom. Taal actief is de methode voor taal en spelling, dit gebeurt met behulp van Snappet. 

Voor aanbod voor Wereldoriëntatie en burgerschap maken we sinds het Q2 gebruik van de methode Blink (wereld geïntegreerd) welke werkt vanuit de kerndoelen. Door middel van een tweejaarlijkse cyclus worden de doelen verdeeld over de verschillende thema's. Bij het thematisch aanbod voor de groepen 1 t/m 8 wordt met de kinderen gebrainstormd over de invulling van het thema.

Creatieve activiteiten (muziek, handvaardigheid, drama en tekenen), techniekopdrachten of bijvoorbeeld een aardrijkskunde tekst zijn basis voor het eindproduct van de leerling. De opgedane kennis wordt vertaald. Dit kan een werkstuk zijn, maar bijvoorbeeld ook een presentatie of collage. Verder besteden we aandacht aan Sint, Kerst, Carnaval, Pasen, Lentekriebels en de jaargetijden.

We gebruiken de volgende methodes:

  • Aanvankelijk lezen: Veilig leren lezen Kim versie
  • Reken groep 1,2 en 3: SemSom
  • Rekenen groep 4 en hoger: Snappet, Nieuwsrekenen
  • Technisch lezen: Estafette lezen en Tutorlezen
  • Taal: Taal actief met behulp van Snappet
  • Spelling: Taal actief met behulp van Snappet 
  • Begrijpend lezen: Nieuwsbegrip (Zilver)
  • Schrijven: Pennenstreken
  • Verkeer: Lespakket VVN
  • Creativiteit: Moet je doen (als inspiratie)
  • Engels: Groove.me
  • Bewegingsonderwijs: Basislessen Beweegburo
  • Studievaardigheden groep 7-8: Blits
  • Wereldoriëntatie: Blink Wereld geïntegreerd
  • Burgerschapsvorming: Blink Wereld geïntegreerd

Doubleren of versnellen

Er zijn geen wettelijke regels of richtlijnen voor het wel of niet laten overgaan van een leerling naar een volgende groep. Wij zorgen voor een ononderbroken ontwikkeling van uw kind en rekening houden met de voortgang van uw kind. Als ouder kunt u wel uw wensen kenbaar maken, maar de school neemt uiteindelijk de beslissing
Als u het niet eens bent met de beslissing om uw kind wel of niet over te laten gaan, kunt u volgens de klachtenprocedure van de school bezwaar maken.
Als er duidelijk sprake is van een ontwikkelingsvoorsprong, doordat het kind duidelijk aangeeft dat het lesprogramma niet aansluit bij zijn interesses en ontwikkeling, kan een klas overslaan wellicht een optie zijn, echter versnellen alleen is geen optie, er moet ook sprake zijn van verrijken en verdiepen vanwege de mogelijkheid dat na een half jaar (of eerder) de leerling aan de volgende versnelling toe is. 

In geval van ‘zittenblijven’ wordt dit alleen gedaan als de leerresultaten en ontwikkeling opvallend achterblijven. Hierbij spelen niet alleen de toetsscores een rol, ook andere zaken zoals: Is het kind faalangstig, heeft het weinig zelfvertrouwen, is het nog erg jong, speels of vaak ziek? Om een goede beslissing te kunnen nemen, wordt meerder momenten met u als ouders/verzorgers overlegd. Naast de groepsleerkracht is ook de intern begeleider aanwezig bij deze gesprekken.

Covid-19 of andere pandemieën 

Voor eventuele nieuwe corona-uitbraken (of andere pandemieën) hebben we een Covid-19 Draaiboek opgesteld.

Gymrooster

Groep 1/2 spelen in de speelzaal en op de speelplaats van de school, minimaal 2 x 45minuten en volgt het programma van Het Beweegburo.

De groepen 3 t/m 8 hebben op maandagochtend en dinsdagmiddag gymles in sporthal Zidewinde.
Deze les wordt door de buurtsportcoach van Het Beweegburo verzorgd. 

Het gymrooster voor groep 3 t/m 8 is:

leerjaar 3-4,
maandagochtend van 08:30 - 09.15 (afzetten bij Zidewinde en lopend weer naar school)
dinsdagmiddag van 13:00- 13:45 (lopend naar Zidewinde en ophalen daar)

leerjaar 5-6,
maandagochtend van 09:15 - 10:00 (lopend naar Zidewinde en lopend weer terug naar school)
dinsdagmiddag van 12:15 - 13:00 (lopend naar Zidewinde en lopend weer terug naar school)

leerjaar 7-8,
maandagochtend van 10:00 - 10:45 (fietsend naar Zidewinde en fietsend weer terug naar school)
dinsdagmiddag van 13:45 - 14:30 (fietsend naar Zidewinde en fietsend weer terug naar huis of school)

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend Onderwijs.

Alle speciale en reguliere basisscholen uit de gemeenten Waalwijk, Loon op Zand, Heusden en Altena horen bij het samenwerkingsverband ‘Primair Onderwijs Langstraat Heusden Altena’ (afgekort tot PO LHA). Samen verzorgen de scholen binnen het samenwerkingsverband passend onderwijs voor alle kinderen die in deze gemeenten wonen. Informatie over het samenwerkingsverband vindt u op www.samenwerkingsverbandlha.nl.

Wat is passend onderwijs? 

Passend onderwijs is niets anders dan goed onderwijs. Dat doet onze school door de onderwijsbehoeften van uw kind vast te stellen en hierop tijdens de lessen af te stemmen. Op deze manier biedt de school basisondersteuning, waarmee de meeste kinderen zich op de basisschool goed kunnen ontwikkelen. In het schoolondersteuningsprofiel leest u welke basisondersteuning en welke extra ondersteuning de scholen bieden. Ons ondersteuningsprofiel staat op de website van de school. 

Het start vanaf het moment van aanmelding 

Passend onderwijs start vanaf het moment dat u uw kind op onze school aanmeldt. Nadat de school de schriftelijke aanmelding ontvangen heeft, onderzoeken wij of onze school de meest passende onderwijsplek is voor uw kind. Dat doen wij door met u te praten over de kwaliteiten en de behoeften van uw kind. Ook vragen wij met uw toestemming informatie op bij de kinderopvang of bij de huidige school waar uw kind op zit.  Soms blijkt dat de school niet aan de onderwijsbehoeften van een kind kan voldoen. In dit geval gaan we met u het gesprek aan en onderzoeken we samen welke school beter past bij de onderwijsbehoeften van uw kind. Daarbij kijken we niet alleen naar speciale (basis)scholen, maar ook naar de mogelijkheden van andere basisscholen. 

Basisondersteuning 

Vanaf het moment dat uw kind op school zit, zijn wij ervoor verantwoordelijk om het onderwijs zoveel als mogelijk aan te laten sluiten bij de onderwijsbehoeften van uw kind. Onze school heeft een stevige basisondersteuning. Kinderen met dyslexie, dyscalculie, een kleine leervertraging of -leerversnelling en zorg op sociaal emotioneel gebied krijgen op onze school passend onderwijs.  

Extra ondersteuning 

Soms heeft een leerling meer ondersteuning nodig dan de school in de basisondersteuning biedt. Bijvoorbeeld omdat het leren moeilijker gaat, omdat een kind uitdaging mist of omdat extra begeleiding nodig is vanwege een beperking of een gedragsprobleem. De leerkracht en de intern begeleider bespreekt samen met u en eventueel externe specialisten welke extra ondersteuning ingezet kan worden. Bij dit gesprek en bij gesprekken over kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, kan de school gebruik maken van de deskundige van Stichting Leerrijk. Dit is de ‘deskundige bevoegd gezag’ (afgekort DBG).

Extra ondersteuning vanuit Stichting Leerrijk 

Naast de extra ondersteuning die op school geboden wordt, zijn er ook mogelijkheden buiten de school. Alle scholen binnen Stichting Leerrijk kunnen voor leerlingen vanaf groep 4 gebruikmaken van de bovenschoolse plusklas Breinrijk. De groepen werken onder leiding van gespecialiseerde leerkrachten in hoogbegaafdheid. Breinrijk biedt aan leerlingen, die meer verrijking nodig hebben dan de school kan bieden, een speciaal programma. Dit vindt plaats op basisschool Baardwijk in Waalwijk en basisschool de Kinderboom in Kaatsheuvel. Om in aanmerking te komen voor Breinrijk is een aanmeldprocedure ontwikkeld. Informatie hierover kan u vragen aan de intern begeleider van de school. Naast Breinrijk biedt Stichting Leerrijk ook extra ondersteuning op het gebied van taal. Deze taalondersteuning wordt geboden aan kinderen uit groep 1/2, 3 en 5 die extra ondersteuning nodig hebben om de Nederlandse taal te verwerven. De taalondersteuning vindt op school onder schooltijd plaats in een klein groepje en wordt gegeven door een taalspecialist. De intern begeleider van de school bepaalt in afstemming met de leerkracht en de ouders van het kind wie in aanmerking komt voor taalondersteuning. 

Aanvraag van een arrangement 

Wanneer er externe ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband gewenst is of wanneer voor een kind de overstap naar het speciaal (basis)onderwijs nodig is , vraagt de school een toelaatbaarheidsverklaring of arrangement aan bij het samenwerkingsverband. Hierbij is altijd de deskundige bevoegd gezag van Stichting Leerrijk betrokken. Om deze aanvraag in te dienen, vult de school het startdocument van het samenwerkingsverband in. Dit wordt via de deskundige bevoegd gezag, aan de toelatings- en adviescommissie van het samenwerkingsverband voorgelegd. Deze commissie beoordeelt de aanvraag op inhoud, geeft op basis hiervan een advies, kent een arrangement toe of geeft indien nodig een toelaatbaarheidsverklaring af voor speciaal (basis-)onderwijs.  

Overstap naar het speciaal (basis)onderwijs 

Als een kind overstapt naar een school voor speciaal (basis)onderwijs wordt een vaste procedure gevolgd. Alle stappen die hiervoor noodzakelijk zijn, bespreken wij met u, zodat de overstap naar de speciale school zo soepel mogelijk gaat. Vorig schooljaar zijn geen leerlingen van onze school overgestapt naar het speciaal (basis)onderwijs

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Taalimpuls

NT2- specialist

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De school werkt samen met peuteropvanglocaties en kinderopvang die betrokken zijn bij Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). De doorgaande lijn van voor- naar vroegschool moet zorgen voor een ononderbroken ontwikkelingsgang van kinderen van de voorschoolse voorziening naar het onderwijs. 

Vanuit de resultaatafspraken VVE gemeente Waalwijk zijn afspraken gemaakt rondom overdracht tussen vroegschool en school, ouderbetrokkenheid en het hanteren van een leerlingvolgsysteem (hier ParnasSys leerlijnen Het Jonge Kind). Leerlingen met een eventuele (grote)taalachterstand, leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis, nieuwkomers, leerlingen met (beginnende) gedragsproblematiek of leerlingen met sociaal emotionele problemen zijn sneller in beeld waardoor interventies en begeleiding snel aangeboden kan worden. 

Op de Vrijhoeve wordt Taalimpuls georganiseerd. Dat is voor taalzwakke kinderen (na observatie leerkracht) of voor leerlingen die een VVE indicatie hebben (vanuit GGD of vroegschools). Taalimpuls helpt bij het onderdompelen in taal: vergroten van de actieve en passieve woordenschat, extra aandacht voor uitdrukkingen, extra oefenen met taal- en rekenbegrippen of woordgebruik en instructietaal, maar bijvoorbeeld ook het verbeteren van de luisterhouding of het stimuleren van spontane uitspraken. 

Terug naar boven