Rooms Katholieke Basisschool De Vrijhoeve

Heggewikke 23 -25 5161 XS Sprang-Capelle

  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Vrijhoeve
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Vrijhoeve
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Vrijhoeve
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Vrijhoeve
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Vrijhoeve

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Over de drie schooljaren hebben gemiddeld 9,7 leerlingen een eindtoets gemaakt. Hiervan hebben er gemiddeld 8,9 leerlingen het fundamentele niveau 1F behaald. Gemiddeld 4,2 leerlingen hebben ook het streefniveau 1S/2F behaald. Het percentage leerlingen dat fundamenteel niveau 1F heeft behaald komt neer op (8,9/9,7)*100%=92,0%. Het percentage leerlingen dat ook streefniveau streefniveau 1S/2F heeft behaald komt dan neer op (4,2/9,7)*100%=43,7%.

De eindresultaten laten zien dat de schoolscore op 1F (91,7%) boven de signaalwaarde (85%) ligt. De schoolscore 2F/1S (45,8%) ligt hoger dan de signaalwaarde (43,5%). Het onderdeel taalverzorging (werkwoorden en niet werkwoorden) wordt het minst goed gemaakt door de leerlingen. 

De resultaten van deze laatste toets worden niet meegenomen bij het vormen van een oordeel door de inspectie. Toch zijn ze belangrijk omdat ze laten zien hoe wij het onderwijs ,dit schooljaar, georganiseerd hebben en wat de kinderen daarmee hebben kunnen doen. Het geeft ons handvatten wanneer we kijken naar kansen en verbeterpunten binnen ons onderwijs. De inspectie van het onderwijs oordeelt over het 3-jaars gemiddelde.

We houden rekening met de manier waarop we door Corona onderwijs hebben aangeboden. Instructielessen waren veelal online, maar ook het verwerken van de lesstof gebeurde met begeleiding op afstand of bijvoorbeeld zonder klasgenootjes om mee samen te werken. Daarnaast weten we dat een leerling een dyslexieverklaring heeft en dat we als school moeten kijken naar de taalverzorging omdat de scores schoolbreed hoger kunnen, zeker wanneer we het aanbod beter kunnen laten aansluiten op de de vraag.   


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Gedurende de gehele schoolloopbaan worden de leerlingen intensief gevolgd in hun ontwikkeling. De groepsleerkracht volgt en observeert hoe de leerlingen zich ontwikkelen en wat ze beheersen binnen de leerstofgebieden. We maken hierbij gebruik van toetsen die horen bij de lesmethodes en methode onafhankelijke toetsen van IEP. Naast de verstandelijke ontwikkeling van de leerlingen volgt de leerkracht nauwkeurig het welbevinden, de betrokkenheid en de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. 

De ib-er draagt zorg voor de continuering, uitbouw en verbetering van de zorg op De Vrijhoeve. Zij bespreekt de leerlingen en de toetsgegevens met de leerkracht en begeleidt leerkrachten bij het vormgeven van de extra zorg voor de leerlingen. Naar aanleiding van de IEP-resultaten wordt een trendanalyse uitgezet. Onder leiding van de ib-er analyseert het team de resultaten, wordt gekeken naar mogelijke oorzaken en het effect van de ingezette interventies. Tot slot wordt vooruitgekeken naar mogelijke acties waaraan halfjaarlijkse doelen worden gekoppeld.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 7 worden de voorlopige adviesgesprekken gepland. Ouders en leerlingen horen waar het kind op dit moment staat en wat de verwachte uitstroomrichting is. Er wordt met leerling een gesprek gevoerd over hun motivatie en inzet (het maken van huiswerk, maar bijvoorbeeld ook de manier waarop ze in de klas zelfstandig werken). 

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag bij de doorstroomtoets dan het gegeven schooladvies? Dan kijken we hier opnieuw naar en kunnen we een advies naar boven bijstellen. Adviezen worden niet naar beneden bijgesteld.

Groep 8 van schooljaar 2022-2023 stroomt voornamelijk uit richting De Overlaat, Walewyc, Moller en Willem van Oranje college. 

NSCCT

Om meer informatie te krijgen over de capaciteiten van de leerling nemen wij ook deNiet Schoolse Capaciteiten Toets (NSCCT) af in groep 7. . Deze toets toont het leerpotentieel (=algemene intelligentie) aan van de leerling. De gegevens helpen ons bij het vaststellen van het (pre)advies, richting het voortgezet onderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op De Vrijhoeve begeleiden we kinderen in hun leer- en ontwikkelingsproces. We streven ernaar dat kinderen vaardigheden versterken en talenten ontwikkelen, zodat ze zelf kunnen groeien, zowel individueel als binnen de klas en de school, en daardoor ook een positieve bijdrage kunnen leveren aan de samenleving.

We hechten veel waarde aan de sociale ontwikkeling, omdat dit zorgt voor een positief en veilig schoolklimaat, betere leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. In onze school komt dit tot uiting in ons onderwijsaanbod en onze pedagogische aanpak. We werken onder andere met de PBS-werkwijze en maken gebruik van activiteiten uit ons Veiligheidsplan en lessen uit verschillende lesmethodes. Tijdens deze activiteiten besteden we aandacht aan onderwerpen zoals zelfbeeld, burgerschapsattitudes, sociale vaardigheden, empathie en motivatie (zowel intrinsiek als extrinsiek).

Burgerschap

De leerlingen van nu zijn de burgers van de toekomst die een bijdrage moeten gaan leveren aan een duurzame en leefbare wereld. Hiervoor is betrokkenheid op de omgeving en een eerlijke, respectvolle benadering van de ander noodzakelijk. De basis hiervoor wordt gelegd in de opvoeding thuis, in clubs en in het onderwijs. Sociale vaardigheden, omgangsvormen, samenwerkingsvaardigheden, zelfreflectie, kennis van andere culturen, geaardheid en geloof hebben een belangrijke plaats in het onderwijsaanbod op De Vrijhoeve.

Naast specifieke lessen die gericht zijn het leren kennen en respecteren van elkaars mening, cultuur en geloof is de grondhouding van respect, betrokkenheid, samenwerking en ontwikkeling (de kernwaarden van de school) verweven in het handelen van leerlingen en medewerkers. Kernwaarden zijn levende waarden die de sfeer en het klimaat in de school bepalen en de basis voor ons handelen. 

Wij hebben gekozen voor de methode BLINK wereld (geïntegreerd) waarin alle kerndoelen van burgerschapsvorming zijn opgenomen.

Daarnaast gaan we ons dit jaar verder verdiepen in burgerschap en hoe wij hier als team in staan. Wij laten ons hierin begeleiden door het Expertisepunt Burgerschap. Ons burgerschapsbeleidsplan maakt deel uit van ons schoolplan 2023-2027 (via WMK).

De leerlingenraad

Aan het begin van het schooljaar wordt vanaf groep 5-6-7 de leerlingenraad gekozen. De leerlingenraad komt met behulp van juf Maud, 1 keer per maand bij elkaar. Ze praten over (feest)activiteiten, maar ook over spellen die we op de speelplaats kunnen spelen of de thema's in de school. Gaandeweg het schooljaar worden de onderwerpen steeds verder uitgediept en is het de bedoeling om voor volgend schooljaar alvast een agenda opzet te maken zodat bepaalde onderwerpen steeds meer cyclisch terug gaan komen. 


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie van het onderwijs heeft recentelijk (juni 2023) onze school met een uitgebreid schoolbezoek bezocht.
Naar aanleiding van dat bezoek heeft de inspectie geconcludeerd dat onze school op alle onderzoekkaders een VOLDOENDE heeft gescoord. 

Het rapport moet nog definitief worden vastgesteld.

Terug naar boven