Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In de onderbouw is niet exact te bepalen hoeveel onderwijstijd wordt ingezet voor een ontwikkelingsaspect. Kinderen leren vooral door te spelen en het is aan de school om te zorgen voor een rijke leeromgeving. De genoemde tijden zijn dan ook 'bij benadering'.
Voor burgerschap geldt hetzelfde als bovenstaande; het is verweven met SEO (methode Kwink) en levensbeschouwing.
We besteden veel tijd aan lezen, schrijven, taal en rekenen, omdat we het belangrijk vinden dat een kind dit goed beheerst als het de basisschool verlaat. Ons doel is 100% op Fundamenteel niveau. Dit lukt niet altijd. De onderwijstijd kan per groep verschillen, omdat de samenstelling van die groep dat vraagt. Een groep met relatief zwakke lezers zal meer tijd investeren in lezen en een groep met veel onrust zal meer afwisseling inroosteren. Groep 3, waarin de kinderen leren lezen, besteedt veel tijd aan het aanvankelijk leesproces en in groep 8 worden de kinderen voorbereid op de doorstroomtoets en het voortgezet onderwijs. De genoemde tijden zijn dus écht gemiddelde tijden.
Ons onderwijs
De school verzorgt klassikaal onderwijs en onderscheidt hierbij 3 niveaus. Kinderen krijgen een aanbod met instructie dat bij hun niveau past. De indeling en de invulling van de niveaus staan beschreven in het groepsplan. In een uitzonderlijk geval bieden we het kind een eigen leerlijn, bijv. bij rekenen, maar we proberen dat zoveel mogelijk te vermijden. Wij werken volgens expliciete directe instructie (EDI); een specifieke interactieve vorm van instructie waarbij heldere doelen worden genoemd en steeds wordt gecontroleerd of de kinderen de leerstof hebben begrepen. Dit start al in groep 1. Voor meer- en hoogbegaafde kinderen is er een plusgroep die wordt geleid door een gecertificeerde specialist 'hoogbegaafdheid'. De kinderen krijgen daar uitdagende leerstof en werken daar zelfstandig verder mee in hun eigen groep. Deze kinderen werken in hun jaargroep (vanaf groep 3) met Levelwerk, verrijkende en verdiepende leerstof. In de plusgroep wordt hierover uitleg gegeven. De leerkracht geeft, in overleg met de IB-ers, aan welke kinderen mogelijk in aanmerking komen voor de plusgroep en levelwerk. Bij het werken in de groep wordt ICT ingezet, maar het is geen doel op zichzelf. De school biedt Engels aan vanaf groep 1 t/m 8. Er zijn op school 2 IB'ers die het leerproces voortdurend bespreken en monitoren met de leraren. Er is wekelijks aandacht voor creatieve vakken; muziek, tekenen en/of handvaardigheid e.d. De resultaten zijn zichtbaar in het lokaal en de showkast in de gang. Ook wordt burgerschapsonderwijs gegeven. Het doel van burgerschapsonderwijs is: kinderen vormen tot burgers die volwaardig participeren in de maatschappij, hun medemens met respect behandelen en kennis hebben van de democratisch rechtstaat. Het handelen hierbij laten we bepalen door christelijke normen en waarden (zie identiteit). We richten ons op identiteitsvorming, de school als samenleving, de school als pedagogisch instituut, de school midden in de samenleving, de school in een democratische samenleving en de school in Europa en de wereld. Burgerschap is ook geïntegreerd in diverse vakken, zoals levensbeschouwing en sociaal emotionele ontwikkeling. Voor burgerschap gebruiken we de methode KWINK, maar in BLINK en andere methodes zitten ook diverse thema's van burgerschap.
Engels vinden we een belangrijk vak. Daarom bieden we dit aan van groep 1 t/m 8.
De zaakvakken, zoals aardrijkskunde, geschiedenis en natuur komen op de middag aan bod. Wij bieden dit geïntegreerd aan (thematisch werken) in BLINK. We willen dit verder uitbouwen met lezen en mediawijsheid.
De school is BVL-school en besteedt wekelijks aandacht aan verkeer met de methode van Veilig Verkeer Nederland. BVL staat voor het Brabants Verkeersveiligheids Label. Dit betekent dat er naast de verkeersmethode extra aandacht wordt besteed aan verkeersveiligheid door allerlei kleine projecten, zoals Streetwise, het dode-hoek-project, de verlichtingsactie en de parkeeractie. De kinderen nemen deel aan het verkeersexamen en een speciale commissie heeft aandacht voor extra verkeersactiviteiten, voorzieningen rondom school, enz. We willen graag dat alle kinderen veilig en bewust deelnemen aan het verkeer.
Onze school biedt onderwijs aan alle leerlingen, behalve aan kinderen met een complexe gedragsproblematiek waarbij de fysieke en psychische veiligheid van andere kinderen in gevaar komt, kinderen aan wie de school geen medische ondersteuning kan bieden en kinderen met zodanige problematiek dat het ontbreekt aan expertise bij het team (en externen) voor begeleiding. Indien er al veel leerlingen (met extra behoeften) in een groep zitten wordt de belastbaarheid van de leraar te zwaar waardoor ook andere kinderen aandacht te kort komen. Dit kan een reden zijn om het kind in een andere groep te plaatsen of ouders door te verwijzen naar een andere school.
De school beschikt over expertise van derden door het inhuren van een ambulant begeleider van De Kracht (Stichting voor speciaal onderwijs).
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We constateren dat er meer kinderen de school bezoeken die een taalachterstand hebben. Dit heeft te maken met de andere thuistaal of een taalstoornis. Met hulp van Waalwijk-Taalrijk hebben we extra leertijd voor deze kinderen gepland, zodat ze buiten de groep veel (individuele) aandacht krijgen. Ook een leerkracht is nog een dagdeel extra vrijgeroosterd om deze kinderen te begeleiden.
Het continueren van de praktijkgroep, eventueel uitbreiden ervan.
Extra begeleiding van kinderen door de rekenspecialist. Kinderen met specifieke rekenproblemen worden alleen of in kleine groepjes door de rekenspecialist ondersteund.
De school werkt niet structureel samen met een peuterspeelzaal of kinderdagverblijf. Wel is er overleg en vindt er overdracht van leerlingen plaats middels een gesprek.