Hoe verschilt ons onderwijs met dat op andere scholen?
Als ouder is er veel te kiezen wanneer u een school zoekt voor uw kind. Alleen al in onze wijk zijn vier basisscholen. Wat zijn de verschillen en hoe onderscheiden we ons als Montessorischool van andere scholen? Waarom geven we vorm aan ons onderwijs zoals we dat doen? Daarvoor moeten we eigenlijk terug naar de tijd dat het Montessorionderwijs is ontstaan.
Ruim honderd jaar geleden waren scholen ingericht volgens een zelfde principe: kinderen van dezelfde leeftijd zaten bij elkaar en kregen allemaal dezelfde lesstof aangeboden. De leerkracht bepaalde wat er geleerd moest worden en hoe. Diezelfde leerkracht stond voor de klas de lesstof uit te leggen. Het doel van het onderwijs was om de leerlingen voor te bereiden op een werkzaam leven in de maatschappij.
Bij Maria Montessori en haar tijdgenoten zoals Rudolf Steiner (Vrije School), Helen Parkhurst (Dalton), Peter Petersen (Jenaplan) en Célestin Freinet (Freinetonderwijs) begon steeds meer het gevoel te leven dat kinderen niet alleen in dienst moeten staan van de maatschappij, maar dat het vooral belangrijk is het kind in zijn geheel te zien en dat de ontwikkeling van ieder kind niet los kan worden gezien van het kind zelf, met al zijn talenten en unieke kenmerken.
Zo zijn er, naast de traditionele, klassikale scholen, ook scholen ontstaan die opvoeding en onderwijs zien als één geheel. Het kind wordt daar niet “klaargestoomd” voor de maatschappij, maar ontwikkelt zich tot een volwaardig, evenwichtig, sociaal mens, dat goed zijn eigen weg kan vinden in de maatschappij.
Montessorischolen, en wij dus ook, werken op deze manier. Natuurlijk zijn kernvakken als lezen, rekenen en spelling belangrijk, maar de manier waarop we het aanbieden is wel anders. We betrekken kinderen daar bewust bij. Waar zijn ze aan toe? Waar liggen de interesses? En ook leren we ze zelf keuzes te maken. Keuzes waar we ze leren zelf verantwoordelijk voor te zijn.
Andere vaardigheden die we ze leren zijn bijvoorbeeld samenwerken, uitleggen aan elkaar, presenteren, op je beurt wachten (uitgestelde aandacht), zorgen voor elkaar en verantwoord omgaan met de wereld om je heen. We doen dat door kinderen zelf te laten doen wat ze zelf kunnen (Leer mij het zelf te doen), we werken zo veel mogelijk met concreet materiaal en minder uit boeken (Van de handen naar het hoofd), we spelen in op de interesses en de ontwikkeling van het kind (Intrinsieke motivatie en Gevoelige periode) en we gaan uit van vertrouwen en van wat al goed gaat.
Montessorionderwijs is meer dan kralen en kleedjes. Het is ook niet alleen maar vrijheid. “Vrijheid in gebondenheid” betekent dat er een duidelijke structuur is met regels en grenzen. Rust, reinheid en regelmaat zijn duidelijk zichtbaar in onze school: het is rustig als we werken, alles heeft een vaste plek, we gaan netjes met onze spullen om en de dagen hebben een vaste structuur.
Wilt u meer weten over het hoe en waarom van ons onderwijs? We vertellen er graag over! Niet alleen aan nieuwe ouders die een school zoeken, maar aan iedereen!