Montessorischool Spijkenisse

Salamanderveen 352 3205 TG Spijkenisse

  • Schoolfoto van Montessorischool Spijkenisse
  • Schoolfoto van Montessorischool Spijkenisse
  • Schoolfoto van Montessorischool Spijkenisse
  • Schoolfoto van Montessorischool Spijkenisse
  • Schoolfoto van Montessorischool Spijkenisse

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt de school regelmatig tussentijdse toetsen af. Deze toetsen brengen objectief de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffend vak in kaart.

De methode-onafhankelijke toetsen worden in januari en juni afgenomen in groep 3 t/m 8. 

In de onderbouw wordt gewerkt met een observatiesysteem volgens de leerlijnen van ParnasSys.

Alle toetsen worden geanalyseerd. De intern begeleider en de groepsleerkracht nemen de analyse door en trekken waar mogelijk conclusies. Daarna worden alle analyses in de bouw besproken, wat kan leiden tot aanpassingen in de groep. Deze aanpassingen worden vastgelegd, uitgevoerd en bij de volgende toets-analyse geëvalueerd (2 maal per jaar).

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Van  basisschool naar voortgezet onderwijs

We zien het als onze verantwoordelijkheid om kinderen te prikkelen tot de wens om volwassen te willen worden. Daarom werken we samen met kinderen aan zelfstandig werken en zelfverantwoordelijk leren. Ze leren hun werk te plannen en een eigen leerstrategie te kiezen. Maar we leren ze ook sociale vaardigheden: samenwerken, initiatief tonen, hulp vragen en conflicten aankunnen. Zo maken we hun overstap naar het voortgezet onderwijs kansrijk. Een groot deel van onze kinderen gaat naar de Ring van Putten, Scala Molenwatering, Scala Rietvelden, MY College en de Charles de Foucauld.

hoe komen we tot het basisschooladvies?

Onze montessoriprofessionals volgen de ontwikkeling van uw kind vanaf het moment dat het bij ons op school komt. Dit doen we door te signaleren, te observeren, te analyseren en samen met uw kind te evalueren. Daarbij gaat het – naast cognitieve resultaten – ook om werkhouding, inzet, motivatie en sociaal gedrag van uw kind. Op die manier krijgt de leerkracht een goed beeld van uw kind en kan een gedegen voorlopig advies (groep 7) en basisschooladvies (groep 8) gegeven worden.

In groep 8 nemen we in november voor de laatste maal alle landelijk genormeerde, methodeonafhankelijke toetsen af. Vervolgens nemen we de IEP-doorstroomtoets af in februari. Het voorlopig advies wordt gevormd door de montessoriprofessional, de intern begeleider en de directeur. Op basis van dit advies vindt het adviesgesprek plaats met ouders en kind. Tijdens het gesprek  wordt tevens het digitale overdrachtsdossier (onderwijskundig rapport-OKR) doorgenomen. Als ouders op- of aanmerkingen hebben, kunnen ze die tijdens het adviesgesprek met de leerkracht doorspreken. Ouders hebben het recht hun zienswijze op te nemen in het OKR.

Als het basisschooladvies en de IEP-eindscore niet overeenkomen, volgen deze acties: 

  • Er volgt geen bijstelling als de IEP-eindtoets lager is dan het schooladvies. 
  • Is de IEP-eindtoets hoger dan het schooladvies dan zal vanaf schooljaar 2023-2024 het schooladvies naar boven worden bijgesteld. 

Op basis van het schooladvies kiezen ouders en leerling – eventueel in overleg met de montessoriprofessional – voor de school voor voortgezet onderwijs die bij het kind past. De school voor voortgezet onderwijs bepaalt of het kind wordt toegelaten.

Via rapportages vanuit het voortgezet onderwijs volgen wij de schoolloopbaan van onze leerlingen. Uitstroomgegevens laten zien dat na drie jaar voortgezet onderwijs het niveau van vrijwel alle leerlingen gelijk is aan het basisschooladvies. 

hoe komt ons basisschooladvies tot stand?

Hierboven wordt beschreven welke elementen worden meegewogen bij het vormen van ons basisschooladvies. Aanvullend hierop worden ook onderstaande twee punten meegenomen: 

  • De cognitieve ontwikkeling vanaf groep 3. Hiervoor worden methode onafhankelijke toetsen ingezet  
  • Specifieke onderwijsbehoeften in het kader van passend onderwijs.  

Via Parro worden de ouders van onze groep 8 kinderen stapsgewijs geïnformeerd over de (ver)nieuw(d)e overstapprocedure.

  • Half september zal de school informatie delen over het OKR (OnderwijsKundigRapport) en de ouderrol in het digitale programma OT (onderwijstransparant). 
  • In november is er een scholenmarkt voor alle groep 8 leerlingen van Nissewaard.
  • Een eerste schooladvies zal in het oudergesprek van november besproken worden. Dit eerste advies wordt gebruikt om ouders alvast mee te nemen in de gedachtegang van leerkrachten. 
  • In januari krijgen de kinderen van groep 8 het voorlopig schooladvies (is onderdeel van het OKR binnen OT), zodat zij zich samen met hun ouders tijdig kunnen oriënteren op een passende VO-school.   
  • De kinderen van groep 8 maken in februari de IEP doorstroomtoets. 
  • In de tweede helft van maart wordt het definitief schooladvies gegeven na afname en uitslag van de doorstroomtoets.  
  • Er is een landelijk vastgestelde aanmeldweek voor VO scholen.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sociale opbrengsten maken een integraal deel uit van het Montessorionderwijs. Onze medewerkers hebben hierin een voorbeeldrol. Montessorionderwijs heeft vrede als uitgangspunt en ziet het kind als de sleutel tot een betere wereld. Hier besteden we impliciet en expliciet veel aandacht aan. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • sociaal
  • open
  • positief

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie voor het onderwijs heeft de school in 2018 bezocht, Hieruit is een voldoende waardering gekomen. De inspecteur was tevreden over de resultaten, de sociale veiligheid en de begeleiding. Op het gebied van de inrichting van de kwaliteitszorg hebben zij aanbevelingen gedaan tot verbetering.

Terug naar boven