Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De onderwijstijd in de groep 1-2 wordt besteed aan de brede ontwikkeling van het jonge kind. Binnen het thema van ongeveer 6 weken, worden de reken- en taalactiviteiten verwerven. Dit betekent dat er betekenisvolle en beredeneerde activiteiten, afgestemd op de aanboddoelen binnen de leerlijn, worden aangeboden. Deze activiteiten vinden in de kring, tijdens de spel-werktijd en het bewegend leren plaats.
De school start in augustus 2023 met een driejarig traject "Bieb op school", in samenwerking met de Westfriese bibliotheken.
Rondom Rekenen gaat het team zijn kennis vergroten. Wat is goed rekenonderwijs en op welke manier bieden we dit op een effectieve manier aan? Met expliciete aandacht voor basisvaardigheden van leerlingen en instructie-/didactische vaardigheden van leerkrachten.
Het geïntegreerd leesonderwijs wordt verder uitgewerkt middels Blink Lezen. Dit vindt plaats i.s.m. de Westfriese Bibliotheken die de leesmotivatie onder de loep nemen.Geïntegreerd leesonderwijs
Voor leerlingen is al het lezen lezen. In Blink Lezen is lezen een geheel. Technisch lezen, vloeiend lezen, begrijpend lezen en verdiepend lezen zijn op een natuurlijke en logische wijze met elkaar verbonden. Er wordt geen scheiding aangebracht tussen bijvoorbeeld technisch lezen en begrijpend lezen door er aparte lessen voor te ontwikkelen. Zo’n (gekunstelde) scheidslijn is niet bevorderlijk voor een optimale leesontwikkeling en ook niet voor het leesplezier.De Bibliotheek op school
Met de Bibliotheek op school slaan onderwijs, bibliotheek en gemeente de handen ineen en komt er dagelijks aandacht voor leesplezier en mediawijsheid op school én thuis.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.