Jozef en Mariaschool

Pieter Koppesstraat 14 1641 LS Spierdijk

  • Hoofdentree plus deel van het schoolplein voor de groepen 3 tot en met 8.
  • Leerlingen (hier in schooljaar 2017-2018) bemiddelen op school als mediator bij conflicten tussen kinderen uit de groepen 5 tot en met 8.

Het team

Toelichting van de school

Alle medewerkers van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas (onderwijzend personeel), als het niet onderwijzend personeel. Op de Jozef en Mariaschool zijn er tevens specialisten aanwezig voor extra ondersteuning voor leerlingen die dat nodig hebben.

Het team van de Jozef en Mariaschool is als volgt samengesteld:

  • 7 leerkrachten (waaronder 1 taal-/leesspecialist en 1 gedragsspecialist)
  • 1 onderwijsassistent
  • 1 intern begeleider
  • 1 directeur
  • 1 ICT coördinator
  • 1 vakleerkracht bewegingsonderwijs (gym)
  • 1 administratief medewerker / conciërge

De vakleerkracht bewegingsonderwijs geeft alle groepen twee keer per week een gymles.


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De school maakt gebruik van het eigen invalteam van SKO West-Friesland. In samenwerking met uitzendbureau Driessen worden zowel onze eigen invallers ingepland als invallers 'van buiten'.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De onderwijstijd in de groep 1-2 wordt besteed aan de brede ontwikkeling van het jonge kind. Binnen het thema van ongeveer 6 weken, worden de reken- en taalactiviteiten verwerven. Dit betekent dat er betekenisvolle en beredeneerde activiteiten, afgestemd op de aanboddoelen binnen de leerlijn, worden aangeboden. Deze activiteiten vinden in de kring, tijdens de spel-werktijd en het bewegend leren plaats.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De school start in augustus 2023 met een driejarig traject "Bieb op school", in samenwerking met de Westfriese bibliotheken. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Rondom Rekenen gaat het team zijn kennis vergroten. Wat is goed rekenonderwijs en op welke manier bieden we dit op een effectieve manier aan? Met expliciete aandacht voor basisvaardigheden van leerlingen en instructie-/didactische vaardigheden van leerkrachten.

Het geïntegreerd leesonderwijs wordt verder uitgewerkt middels Blink Lezen. Dit vindt plaats i.s.m. de Westfriese Bibliotheken die de leesmotivatie onder de loep nemen.

Geïntegreerd leesonderwijs
Voor leerlingen is al het lezen lezen. In Blink Lezen is lezen een geheel. Technisch lezen, vloeiend lezen, begrijpend lezen en verdiepend lezen zijn op een natuurlijke en logische wijze met elkaar verbonden. Er wordt geen scheiding aangebracht tussen bijvoorbeeld technisch lezen en begrijpend lezen door er aparte lessen voor te ontwikkelen. Zo’n (gekunstelde) scheidslijn is niet bevorderlijk voor een optimale leesontwikkeling en ook niet voor het leesplezier.

De Bibliotheek op school
Met de Bibliotheek op school slaan onderwijs, bibliotheek en gemeente de handen ineen en komt er dagelijks aandacht voor leesplezier en mediawijsheid op school én thuis.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven