Wat is de klachtenregeling?
Overal waar mensen samenwerken kan iets fout lopen. Ook op een school. Soms onopzettelijk, soms opzettelijk. Vaak komt u er onderling wel uit door klachten te bespreken met de betrokken medewerker. Komen zij er samen niet uit, kunt u gebruik maken van de klachtenregeling SKOWF. Daarnaast heeft de school een interne contactpersoon die u kan informeren over de mogelijkheden die de klachtenregeling biedt. Voor onze school is dat Sabine Heddes. De klachtenregeling is te vinden op de website van SKOWF onder het kopje ' Over ons' bij protocollen / ouderinformatie: https://www.skowf.nl/over-ons/ of via de directe link: https://www.skowf.nl/wpcontent/uploads/2022/01/klachtenregeling-SKOWF-18-1-2022.pdf Het stroomdiagram dat bij de klachtenregeling hoort is te vinden via: https://www.skowf.nl/wpcontent/uploads/2022/01/stroomdiagram-klachtenregeling-SKOWF.pdfKLACHTENREGELING SKO WEST- FRIESLAND
Externe vertrouwenspersoon
De externe vertrouwenspersoon begeleidt en ondersteunt ouders/verzorgers, leerlingen bij de behandeling van klachten waarbij er sprake is van ongewenst intimiderend gedrag.Hieronder wordt verstaan seksuele intimidatie, (digitaal) pesten, discriminatie, agressie en geweld. De externe vertrouwenspersoon heeft een informatieve functie voor de medewerkers van de school. De externe vertrouwenspersoon is er voor klachten van ouders/verzorgers en leerlingen tegen medewerkers van een school en die van leerlingen onderling. De externe vertrouwenspersoon (en ook de klachtencommissie) is er niet voor klachten die in de thuissituatie spelen. Voor een medewerker van een school die begeleiding en ondersteuning nodig heeft, als het gaat om ongewenst gedrag tussen personeel onderling, kan de externe vertrouwenspersoon ook ingeschakeld worden.Indien u (ouder/verzorger, leerling of medewerker van een school) een klacht over machtsmisbruik heeft, kunt u contact opnemen met de externe vertrouwenspersoon. Deze kijkt hoe uw klacht het beste aangepakt kan worden. In eerste instantie probeert de externe vertrouwenspersoon een oplossing te zoeken tussen ouders/verzorgers/leerlingen en school. Indien dit niet lukt, wordt gekeken naar andere mogelijkheden. U kunt dan overwegen een klacht in te dienen bij de Landelijke Klachtencommissie Katholiek Onderwijs
Bereikbaarheid externe vertrouwenspersoon
Mevr. Ellen Labree en Inez Ursem zijn de externe vertrouwenspersonen voor onze scholen die zijn aangesloten bij de GGD Hollands Noorden. U kunt hen zowel schriftelijk als telefonisch bereiken. Vertrouwenspersoon regio West-Friesland: GGD Hollands Noorden t.a.v. externe vertouwenspersoon, Postbus 9276, 1800 GG Alkmaar
E-mail: e.labree@ggdhn.nl; i.ursem@ggdhn.nl Telefoonnummer: 088-0100550 (maandag t/m vrijdag)
Bereikbaarheid Landelijke Klachtencommissie Katholiek Onderwijs De Landelijke Klachtencommissie Katholiek Onderwijs is bereikbaar op:Postbus 82324 2508 EH Den Haag Telefoon: 070-3861697 Openingstijden: maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 16.30 uur
E-mail: info@gcbo.nl
Internet: www.gcbo.nl