Jozef en Mariaschool

Pieter Koppesstraat 14 1641 LS Spierdijk

  • Hoofdentree plus deel van het schoolplein voor de groepen 3 tot en met 8.
  • Leerlingen (hier in schooljaar 2017-2018) bemiddelen op school als mediator bij conflicten tussen kinderen uit de groepen 5 tot en met 8.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Doorstroomtoets

Vanaf schooljaar 2023-2024 wordt de doorstroomtoets afgenomen. Met deze toets kunnen leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. De leerkracht (de school) geeft de leerling een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Scoort de leerling op de toets beter dan het advies van de school? Dan moet de school het advies heroverwegen. Bij een lagere score hoeft dit niet. De doorstroomtoets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken. 

DIA

Op onze school wordt de Dia doorstroomtoets afgenomen, één van doorstroomtoetsen waaruit scholen kunnen kiezen. Het is een digitale, adaptieve toets. Door deze manier van toetsen wordt de leerling altijd uitgedaagd tot de bovengrens van zijn of haar niveau. De Doorstroomtoets van Dia is door het Commissie voor Toetsen en Examens toegelaten als een van de gecertificeerde aanbieders. Wat is de Doorstroomtoets van Dia nog meer?

  • Digitaal én adaptief: leerlingen worden getoetst op hun eigen niveau
  • Binnen één dagdeel af te nemen
  • Gemakkelijk en veilig in gebruik op vrijwel elk device
  • Digitale rapportages geven de leerkracht én de leerling inzicht
  • Diverse aanpassingen voor leerlingen met speciale ondersteuningsbehoeften

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij hebben tot en met schooljaar 2022-2023 gewerkt met het de toetsen van Cito. In januari en juni worden vanaf groep 3 Cito-toetsen afgenomen op de leergebieden rekenen, lezen en taal. De toetsuitslagen worden verwerkt binnen het leerlingvolgsysteem Parnassys. Het team analyseert de gegevens en stelt vast waar nog ontwikkeling nodig is. Middels korte, haalbare doelen wordt vervolgens gewerkt aan verbetering. 

Vanaf het schooljaar 2023-2024 werken wij met het DIA leerlingvolgsysteem.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De plaatsing in het vervolgonderwijs is nog niet door externe instanties verwerkt voor het schooljaar 2022-2023. Deze zijn wel bij de school op te vragen. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • vertrouwen
  • zelfstandigheid
  • veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven