Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Vanuit de pedagogische gedachte 'Bekend maakt Bemind', streven we naar groepsoverstijgende instructie. Deze wordt o.a. ingezet tijdens de rekenles en de lessen nieuwsbegrip. In de groepen 7 en 8 wordt deze werkwijze structureel ingezet.
De leerlingen in de groepen 1 en 2 worden consequent bij elkaar in één klas geplaatst in verband met de werkwijze van de kleuterbouw (heterogene groepen). Vanaf groep 3 werken we met leerstofjaarklassen (leerlingen zijn op basis van leeftijd gegroepeerd) en combinatiegroepen vanwege het leerlingaantal.
De schoolorganisatie / groepsindeling wordt jaarlijks in de teamvergadering vastgesteld. Het uitgangspunt van de school is dat we alle leerlingen in evenwichtige / werkbare groepen, met zorg voor alle leerlingen, zo goed mogelijk willen begeleiden binnen de mogelijkheden van de schoolorganisatie. Hierbij wordt gekeken naar groepsgrootte, groepssamenstelling, beschikbare formatie en capaciteiten van het team in relatie tot de onderwijsbehoefte. Zie website: procedure leerling- en groepsindeling.
De ontwikkeling van het jonge kind vinden we heel belangrijk. In de eerste jaren wordt de basis gelegd om Gelukkig te kunnen Groeien! De groepen 1-2 worden beschouwd als één geheel met verschillende ontwikkelingsstadia. Wij vinden het belangrijk dat ieder kind zich kan ontwikkelen op eigen niveau. Een veilige schoolomgeving en welbevinden is de basis.
Na acht jaar basisonderwijs hebben kinderen ten minste 7520 uur onderwijstijd gevolgd.
De leerlingen van de groepen 1 t/m 8 gaan 25 uur en 25 min. per week naar school, gemiddeld hebben zij 945 uur lestijd per jaar.
De twee intern begeleiders van de Bonifatius en Ruimteschip ondersteunen en begeleiden de leerkrachten in het bieden van onderwijs passend bij de onderwijsbehoeften van leerlingen
De ouders als partner. De ouders van een leerling zijn gelijkwaardige partners bij het maken van keuzes in het onderwijsaanbod en de ondersteuning. Zij worden dan ook bij elke stap in het proces betrokken. De ouders zijn immers ervaringsdeskundige. Door al vroeg met de ouders samen te werken ontstaat een compleet beeld van de mogelijkheden en behoeftes van de leerling. In het belang van hun kind zijn de ouders verplicht om alle relevante informatie te delen.
In november 2023 wordt het schoolondersteuningsprofiel opnieuw ingevuld.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
zie POS
De Bonifatius werkt nauw samen met de vroeg- en voorschoolse opvang en hanteert hierbij het VVE convenant. we gebruiken een overdrachtsformulier.