Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Elke groep 8 kent een eigen dynamiek. Dit betekent dat resultaten van jaar tot jaar verschillen. Wat onze school belangrijk vindt is dat elke leerling op een plaats terecht komt waar hij/zij zich verder kan ontwikkelen.
De eindtoets uitslag is een gemiddelde van alle scores van de kinderen. Deze scores variëren tussen 514 en 550. In het schooljaar 2022-2023 was de gemiddelde score 539.8. 52 leerlingen deden de CITO eindtoets.
Zodra de resultaten over schooljaar 2022/2023 zijn ingeladen in Vensters, zullen wij dit aanpassen in deze gids.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De ontwikkeling van kinderen wordt beoordeeld aan de hand van observaties en het dagelijks werk dat de kinderen maken. Daarnaast maken de leerkrachten gebruik van de methode gebonden toetsen. Regelmatig wordt per vak een toets gemaakt om te zien of de leerling de behandelde stof beheerst. Verder maakt de school gebruik van de LVS toetsen van CITO. Twee keer per jaar worden deze toetsen afgenomen, om zo een objectieve liniaal langs ons onderwijs te kunnen leggen. Hiermee wordt gestart aan het eind van groep 1.
Drie keer per jaar bespreken de groepsleerkracht en de Intern Begeleider de ontwikkeling van de individuele leerlingen en van de groep als geheel. Naar aanleiding van deze besprekingen stelt de leerkracht groepsoverzichten en groepsplannen op waarin leerdoelen en -indien noodzakelijk- acties worden geformuleerd. Voorbeelden van acties zijn: extra begeleiding van een leerling, verwijzing naar een remedial teacher of naar een externe hulpverlener.
Tijdens de informatieavond, aan de start van het schooljaar, informeren wij de ouders van groep 8 over het tijdpad en de procedure voor het tot stand komen van het voorlopig schooladvies. Met de leerkrachten van de groepen 7 en 8 en de intern begeleider wordt dit advies geformuleerd. Naast de resultaten (methodegebonden en CITO) kijken we naar werkhouding, motivatie, doorzettingsvermogen en huiswerk attitude. Daarnaast wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling meegenomen bij het geven van het passende advies om op een bepaald niveau het onderwijs te volgen. Tijdens het gespreksmoment in november wordt dit met de ouder(s) mondeling gedeeld. Het voorlopige advies wordt in januari met de ouders en leerling besproken en schriftelijk meegegeven en moet door ouders ter goedkeuring worden ondertekend. Het definitieve schooladvies volgt in maart als de uitslag van de doorstroom toets bekend is.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Op 13 november 2018 heeft er een verificatieonderzoek plaats gevonden bij ons op school.
De volgende resultaten zijn uit dit onderzoek gekomen.
Onderwijsproces
- zicht op ontwikkeling: goed
- didactisch handelen: voldoendeKwaliteitszorg en ambitie
- kwaliteitszorg: voldoende
- kwaliteitscultuur: goed
Voor meer informatie over dit rapport verwijzen wij u naar de website van de Inspectie.