Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op CBS de Werveling werken we nu ruim 13 jaar met een niveau gestuurd jaargroepsysteem. Vrijwel elke methode waar wij mee werken op school gaat uit van drie niveaus. Dit betreft het minimum niveau, het basisniveau en het niveau voor leerlingen die meer aan kunnen en uitdaging nodig hebben.
Wij hebben 2 leerkrachten die gespecialiseerd zijn in begeleiding van leerlingen die meer aankunnen in de lesstof en daarin zelfs uitgedaagd moeten worden. Gedurende de week is er tijd ingeruimd om deze leerlingen te begeleiden via project gestuurd onderwijs.
Op onze school wordt lesgegeven volgens het leerstofjaarklassensysteem. Dit houdt in dat leerlingen van ongeveer dezelfde leeftijd hetzelfde onderwijs krijgen. Per leerjaar wordt er vastgelegd wat er behandeld moet worden en de verschillende schoolvakken worden gedoceerd volgens een lesrooster. Bij het lesgeven hanteren we het Directe Instructiemodel.
Het weekrooster is altijd afhankelijk van activiteiten die naast het lesprogramma worden gepland.
Zo hebben we een Kunstmenu waarbij er op jaarbasis minimaal 2 activiteiten worden gepland door Kunst Centraal in samenwerking met IDEA. Dit kan een museumbezoek zijn, een kunstenaar, schrijver of tekenaar in de klas.
Kinderboekenweek stellen we elk jaar uitgebreid aan de orde met vele activiteiten. Daarnaast zijn er bijvoorbeeld vieringen bij Christelijke feestdagen of bij Koningsdag.
Om het onderwijs zo passend mogelijk te laten zijn is er een schoolondersteuningsprofiel (SOP) geschreven.
In elke groep zijn er verschillen qua tempo en niveau van leren. Een groot aantal leerlingen kan goed mee komen. Zij hebben voldoende aan de basisinstructie. Een aantal leerlingen heeft voor één of meerdere vakken verlengde instructie nodig. De verlengde instructie kan bestaan uit herhalingsstof of verrijkingsopdrachten binnen de groep. Er zijn ook leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, dan spreken wij van zorgleerlingen. Deze hulp krijgen zij binnen of buiten de groep middels RT of in de plusgroep. Hiervoor zijn gespecialiseerde leerkrachten en een onderwijsassistent aangesteld.
Voor leerlingen die nog meer uitdaging nodig hebben is er in onze Stichting een plusklas waar kinderen een ochtend in de week aan deel kunnen nemen. Het traject hier naartoe wordt begeleid door de Intern Begeleider.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De Werveling heeft de ambitie om nauwer samen te werken met het aanbod van Voortgezet Onderwijs in de regio voor de kinderen uit de groepen 7 en 8. Voor leerlingen die meer uitdaging nodig hebben bieden wij de Masterclasses aan en voor leerlingen die meer met de handen willen werken bieden wij de Pr8klas aan.
Bij de kleuters wordt gewerkt met de methode Kleuterplein 2. Omdat kleuters spelenderwijs leren, ligt de nadruk in groep 1 en 2 op spelen en wordt van daaruit het onderwijs vormgegeven. Spelactiviteiten stimuleren de ontwikkeling op het gebied van communicatie, samenspel en samenwerken, zelfstandigheid, het nemen van initiatieven, het aangaan van relaties en omgaan met verschillen. Dit vraagt van de leerkrachten enerzijds een ondersteunende, volgende, signalerende en alerte houding om de spelactiviteiten als een middel tot ontplooiing aan te wenden en anderzijds een sturende houding om bepaalde doelen te bereiken.Voor een brede ontwikkeling hebben de kleuters steeds meer kennis en vaardigheden nodig. Door te werken met de methode Kleuterplein 2 richten we ons op de volgende kerngebieden: taalactiviteiten, tekenactiviteiten, muzikale vorming, beeldende vorming, techniek, sociale relaties en fijne en grove motoriek. Bij het ontwikkelen van deze gebieden wordt thematisch gewerkt en gebruik gemaakt van verschillende bronnen, zoals prentenboeken, voorleesboeken, software, ontwikkelingsmateriaal etc. We bieden daarmee een doorgaande lijn naar de drie belangrijkste vakken en methodes in groep 3, het aanvankelijk lezen, schrijven en rekenen. Naast het aanbod van Kleuterplein 2 leren we de kinderen met de map `Fonemisch bewustzijn` en de map 'Gecijferd bewustzijn' op een actieve manier kennis te maken met het aanbod van letters en klanken en en voorbereidend rekenen. Alle kleutergroepen hebben een digibord, dat dagelijks wordt ingezet voor educatieve lessen. Ook wordt er binnen de groepen door de leerlingen gewerkt aan educatieve spelmateriaal op i-pads.