Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Al meer dan 30 jaar zijn wij de enige Montessorischool in Soest. Door een veranderende omgeving staat het Montessori-gedachtengoed onder spanning. Desondanks lukt het ons de belangrijkste waarden van het Montessori-onderwijs vorm te geven.
De waarden die wij hoog in het vaandel hebben zijn: vrijheid van werkkeuze, drie leerjaren in één groep en inzet van Montessori-materialen.Als Montessorischool hechten wij grote waarde aan het scheppen van een optimaal leef- en werkklimaat. Dit uit zich in een kindvriendelijke, veilige en geordende omgeving, waarin kinderen uitgedaagd worden om veel te leren en vooral veel samen te werken.
Bij het onderwijs aan kleuters komen veel ontwikkelingsgebieden aan bod: lichamelijke en zintuiglijke ontwikkeling, de ontwikkeling op het gebied van taal, handvaardigheid, rekenen, muziek en de opvoeding in waarden en normen en het omgaan met elkaar. Deze gebieden zijn allemaal even belangrijk.
Kinderen mogen zelf kiezen waaraan zij werken tijdens de werktijd. Zij krijgen de gelegenheid naar eigen aanleg, tempo en ontwikkelingsniveau te werken. De leerkracht draagt zorg voor een doorlopende leerlijn.
Op een Montessorischool werk je met zelfstandige werktijden. In een werktijd bepaalt de leerling aan welke opdrachten hij/zij werkt. Gemiddeld gezien werken de leerlingen dagelijks zelfstandig aan de kernvakken lezen, taal, spelling en rekenen. Het tempo van werken verschilt per leerling. De ene leerling heeft meer tijd nodig voor een opdracht dan een andere leerling. Ook de moeilijkheidsgraad van de opdracht heeft invloed op de tijdsduur van een vak.
Naast bovenstaande kernvakken wordt wekelijks lesgegeven in de andere verplichte vakken zoals wereldorientatie, Engels, verkeer, handenarbeid, burgerschap, gymnastiek etc.
Onze schoolpopulatie is divers. Van een groot aantal leerlingen met een hoog uitstromingsprofiel, tot een groep leerlingen die de Nederlandse taal nog niet beheerst bij aanvang van de school. En alles wat daar tussen zit.
Een mooie uitdaging om al deze leerlingen goed onderwijs op maat te geven. Door het Montessori systeem zijn de leerlrachten gewend om goed naar de individuele leerling te kijken, en te volgen. Wij zijn in staat goed aan te sluiten op de behoefte van het individuele kind.
Daarbij heeft onze school een NT2 specialist die leerlingen met een taalachterstand of beperkte woordenschat extra begeleidt.
In ons reguliere aanbod in de klas proberen we zoveel mogelijk de hoogbegaafde leerlingen van een goed aanbod te voorzien. Ook hebben we een HB specialist die extra projecten begeleidt aan een groep HB leerlingen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Om ons leesonderwijs nog verder te verbeteren hebben wij het tot speeerpunt benoemd voor het schooljaar 2022-2023.
On doel is:
Op de Montessorischool leest ieder kind met plezier, door een uitgebreide collectie in een aantrekkelijke schoolbibliotheek. Tijdens de school leesmomenten, drie keer per week, leest iedereen actief. Van onze leerlingen leest eind groep 3 minimaal 80% op niveau E3 DMT. Minimaal 80% van alle leerlingen leest op AVI-niveau.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.