Rooms Katholieke Montessori-School

Gaesbeekerhof 57 3764 DK Soest

  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Montessori-School
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Montessori-School
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Montessori-School
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Montessori-School
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Montessori-School

Het team

Toelichting van de school

 Van de NPO gelden kunnen we dit schooljaar nog een fullime RT-leerkracht bekostigen. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De school spant zich in om voor vervanging te zorgen bij afwezigheid van leerkrachten, bijvoorbeeld door ziekte, familieomstandigheden, bijscholing of een vorm van verlof. 
Allereerst bellen we de vaste invallers. Daarna benaderen we de parttime leerkrachten. Als zij geen van allen kunnen waarnemen, maken we gebruik van een invalpool, PiO. In het uiterste geval verdelen we de leerlingen van de groep zonder leerkracht over de andere groepen. Als bovenstaande ook niet mogelijk is blijven de kinderen van betreffende groep één dag thuis. Als ouders/verzorgers hun kind niet thuis kunnen opvangen, dan kan de betreffende leerling op school blijven. Hij/zij zal dan in een andere groep geplaatst worden. Ouders worden dus nooit verplicht hun kind thuis te houden. Onderwijsassistenten vervangen leerkrachten alleen tijdelijk én onder toezicht. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Al meer dan 30 jaar zijn wij de enige Montessorischool in Soest. Door een veranderende omgeving staat het Montessori-gedachtengoed onder spanning. Desondanks lukt het ons de belangrijkste waarden van het Montessori-onderwijs vorm te geven.

De waarden die wij hoog in het vaandel hebben zijn: vrijheid van werkkeuze, drie leerjaren in één groep en inzet van Montessori-materialen.Als Montessorischool hechten wij grote waarde aan het scheppen van een optimaal leef- en werkklimaat. Dit uit zich in een kindvriendelijke, veilige en geordende omgeving, waarin kinderen uitgedaagd worden om veel te leren en vooral veel samen te werken.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Bij het onderwijs aan kleuters komen veel ontwikkelingsgebieden aan bod: lichamelijke en zintuiglijke ontwikkeling, de ontwikkeling op het gebied van taal, handvaardigheid, rekenen, muziek en de opvoeding in waarden en normen en het omgaan met elkaar.  Deze gebieden zijn allemaal even belangrijk.

Kinderen mogen zelf kiezen waaraan zij werken tijdens de werktijd. Zij krijgen de gelegenheid naar eigen aanleg, tempo en ontwikkelingsniveau te werken. De leerkracht draagt zorg voor een doorlopende leerlijn. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op een Montessorischool werk je met zelfstandige werktijden. In een werktijd bepaalt de leerling aan welke opdrachten hij/zij werkt. Gemiddeld gezien werken de leerlingen dagelijks zelfstandig aan de kernvakken lezen, taal, spelling en rekenen. Het tempo van werken verschilt per leerling. De ene leerling heeft meer tijd nodig voor een opdracht dan een andere leerling. Ook de moeilijkheidsgraad van de opdracht heeft invloed op de tijdsduur van een vak.

Naast bovenstaande kernvakken wordt wekelijks lesgegeven in de andere verplichte vakken zoals wereldorientatie, Engels, verkeer, handenarbeid, burgerschap, gymnastiek etc. 


Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze schoolpopulatie is divers. Van een groot aantal leerlingen met een hoog uitstromingsprofiel, tot een groep leerlingen die de Nederlandse taal nog niet beheerst bij aanvang van de school. En alles wat daar tussen zit.

Een mooie uitdaging om al deze leerlingen goed onderwijs op maat te geven. Door het Montessori systeem zijn de leerlrachten gewend om goed naar de individuele leerling te kijken, en te volgen. Wij zijn in staat goed aan te sluiten op de behoefte van het individuele kind.

Daarbij heeft onze school een NT2 specialist die leerlingen met een taalachterstand of beperkte woordenschat extra begeleidt.

In ons reguliere aanbod in de klas proberen we zoveel mogelijk de hoogbegaafde leerlingen van een goed aanbod te voorzien. Ook hebben we een HB specialist die extra projecten begeleidt aan een groep HB leerlingen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Om ons leesonderwijs nog verder te verbeteren hebben wij het tot speeerpunt benoemd voor het schooljaar 2022-2023.

On doel is:
Op de Montessorischool leest ieder kind met plezier, door een uitgebreide collectie in een aantrekkelijke schoolbibliotheek. Tijdens de school leesmomenten, drie keer per week, leest iedereen actief. Van onze leerlingen leest eind groep 3 minimaal 80% op niveau E3 DMT. Minimaal 80% van alle leerlingen leest op AVI-niveau. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven