Rooms Katholieke Montessori-School

Gaesbeekerhof 57 3764 DK Soest

  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Montessori-School
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Montessori-School
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Montessori-School
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Montessori-School
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Montessori-School

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Vanaf groep 1 volgen we de leerlingen op cognitief en sociaal gebied. Het leerlingvolgsysteem geeft een betrouwbaar beeld van het kind. Naast deze gegevens kijken we ook naar de taak-werkhouding, leergedrag en het doorzettingsvermogen van het kind.

Op grond van al deze gegevens kunnen we een goed advies geven voor het vervolgonderwijs. Bij de meeste leerlingen was de uitslag conform het advies van de school. Een beperkt aantal leerlingen scoorde minder dan het schooladvies.

Het gemiddelde van de school was 537.1, ruim boven het landelijke gemiddelde van 534.9.

We zien een groei op niveau 1S op het onderdeel rekenen. We scoren hoog op het onderdeel Begrijpend lezen; passend bij onze leerlingpopulatie. Op het onderdeel Taalverzorging scoren boven het landelijk gemiddelde, maar gezien onze populatie zouden we op dit onderdeel hoger moeten scoren. 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De Montessorischool hanteert de Cito-toetsen als onafhankelijk meetinstrument. Twee keer per jaar, in januari en juni, worden de toetsen afgenomen.

Deze opbrengsten worden gebruikt als informatiebron voor het onderwijsleerproces van de leerlingen. Na iedere toetsperiode bekijken en bespreken we met het team eerst schoolbreed de resultaten. Hoe doet de school het als geheel op de verschillende vakgebieden. Vervolgens bekijken we het per bouw en tot slot per klas.

Vragen die we ons bijvoorbeeld stellen zijn: "Komen de resultaten overeen met onze verwachtingen/doelen? Zijn er opvallende signalen? Zijn er leerlingen die te weinig groei hebben doorgemaakt? Kunnen we dat verklaren? Is extra ondersteuning nodig? ". 

Naar aanleiding van deze schoolanalyse wordt er een verbeterplan opgesteld voor de hele school. Iedere leerkracht werkt dit weer uit op klassenniveau.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De Montessorischool Soest gebruikt de eind Cito als onafhankelijk meetinstrument. Al jaren scoren we boven het landelijk gemiddelde. De uitslag van de Cito komt meestal overeen met het advies van de leerkracht. De leerlingen zitten drie jaren bij dezelfde leerkracht in de klas. Eén van de grote voordelen van dit systeem is dat de leerkracht het kind drie jaar lang volgt in zijn/haar ontwikkeling en goed kan adviseren welk vervolgonderwijs het best bij het kind past.

Als school zijn we blij met het besluit van de minister om de middelbare scholen te dwingen meer af te gaan op het advies van de basisschool. Een onafhankelijk meetinstrument is een goede aanvulling maar moet niet leidend zijn. Zoveel meer factoren zoals taakgerichtheid, zelfstandigheid en doorzettingsvermogen bepalen of een kind succesvol zal zijn op het vervolgonderwijs. 

De schoolverlaters stromen door naar de volgende scholen:

  • Baarnsch Lyceum 7
  • Griftland College 9
  • Nieuwe Eemland 3
  • Waldheim MAVO 2
  • Roland Holst 1
  • Van Oldenbarnevelt 1
  • Het element 3
  • Axia College 1

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Als Montessorischool hechten wij grote waarde aan het scheppen van een optimaal leefklimaat. Ieder kind moet zich veilig voelen op school, zowel binnen als buiten de klas. Als school zetten we hier verschillende middelen voor in, zoals de Gouden weken, de methode Rots en Water en duidelijke gedragsregels. 

Zaken die als een rode draad door het schoolleven lopen, zijn: accepteren en geaccepteerd worden, fouten mogen maken, bespreken en aanpassen. Het samenwerken staat in het teken van respect voor elkaar en rekening houden met elkaar. Wij laten in ons dagelijks handelen steeds weer zien dat normen en waarden hoog in ons vaandel staan. Er moet ruimte zijn om jezelf te zijn en we vinden het belangrijk dat alle betrokkenen het gevoel hebben optimaal te kunnen functioneren. Pesten komt helaas op iedere school voor. Snel signaleren is erg belangrijk. We streven een actief anti-pestbeleid na. Onze school beschikt over een gedragsprotocol.

Bij de start van het schooljaar besteden wij veel aandacht aan het sociale klimaat. In alle klassen wordt actief gewerkt aan de Gouden regels en zijn de leerlingen betrokken bij het opstellen van de leefregels van de klas. Iedere mening doet er ertoe, en met een meerderheid van de stemmen worden de belangrijkste klassenregels gekozen.

Daarnaast zetten we de sociaal-emotionele methode Rots en Water in om de kinderen bewust te maken van hun eigen kracht en mogelijkheden en het vermogen om met anderen samen te spelen, samen te werken en samen te leven. 

Twee keer per jaar vullen de leerkrachten de sociaal-emotionele vragenlijsten van ZIEN in. De eerste meting is na ongeveer 8 weken onderwijs en de tweede na ongeveer een half jaar. De leerlingen van groep 6 t/m 8 vullen de leerlingvragenlijsten in. Naar aanleiding van deze signalering vinden er besprekingen plaats met de intern begeleider over deze sociale opbrengsten. Op deze manier monitoren we regelmatig de veiligheidsbeleving en welbevinden van de kinderen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • sociale autonomie
  • inlevingsvermogen
  • sociaal initiatief

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven