Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De kwaliteit van het onderwijs op de Simon Havingaschool kan natuurlijk niet alleen aan de leerprestaties van de kinderen worden afgemeten. Om de kwaliteit te waarborgen wordt ons onderwijs regelmatig breed geëvalueerd. We gebruiken hiervoor een systeem dat een grote verscheidenheid aan onderwijsaspecten, variërend van pedagogisch klimaat en didactisch handelen tot contacten met ouders en derden, in kaart brengt. Het systeem is geënt op de kwaliteitskaarten van het systeem werken met kwaliteitskaarten. (WMK) Het gaat daarbij in de eerste plaats over de ontwikkeling van de kinderen in de breedste zin van het woord; resultaten van de toetsen uit de methode, sociaal-emotionele ontwikkeling, creativiteit, enz. De gegevens worden door de leerkracht bijgehouden en intern besproken. Tijdens gesprekken worden de resultaten met de ouders doorgenomen. We maken gebruik van het leerlingvolgsysteem IEP (Inzicht Eigen Profiel) vanaf groep 1. De gegevens uit dit leerlingvolgsysteem worden structureel geanalyseerd om de prestaties van de Simon Havingaschool in kaart te brengen.
In het overleg op school komen de resultaten van het gegeven onderwijs dan ook regelmatig aan de orde; in teamvergaderingen, begeleidings- en ontwikkelgesprekken, maar bijvoorbeeld ook in het overleg met MR. Deze zaken leveren samen een schat aan informatie op die ons helpen de processen in school te bewaken en waar nodig bij te sturen. Zo ontstaan er speerpunten waarop we ons willen richten.
De Simon Havingaschool onderhoudt nauwe contacten met het voorgezet onderwijs in de regio. De leerlingen die in groep 8 uitstromen gaan overwegend naar
- CSG Bogerman
- Aeres VMBO Sneek
- RSG Magister Alvinus
Op de Simon Havingaschool maken we gebruik van een protocol 'Verwijzing VO'. Met dit protocol informeren we de ouders hoe het adviesproces verloopt en hoe de bezwaarprocedure is. We gaan uit van een breed gedragen schooladvies. Vanaf groep 7 zijn we hierover al in gesprek met ouders en kind.
Om te kunnen komen tot een gedegen schoolkeuzeadvies, maken we gebruik van de Plaatsingswijzer; een instrument dat op basis van toetsresultaten een richting aangeeft m.b.t. het voorgezet onderwijs. Naast het door de school uit te brengen advies, vindt er een zgn. 'warme overdracht' plaats om de overgang tussen primair en voortgezet onderwijs soepel te laten verlopen.
De resultaten van de doorstroomtoets zeggen ons veel, maar zeker niet alles! We baseren het advies daarom altijd op het complete beeld van het kind.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Op de SHS geven we expliciete aandacht aan het pedagogisch klimaat. Onze pedagogische aanpak is gebaseerd op de visie van Covey die helpt bewust keuzes te maken en eigenaar te zijn van de eigen ontwikkeling.
We werken aan een (school-)situatie waarin veiligheid en geborgenheid centraal staan, omdat wij vinden dat dit belangrijke voorwaarden zijn om onze opdracht te realiseren. We creëren daarbij een omgeving waarin kinderen worden gezien en de kans krijgen zich volop te ontwikkelen. We werken vanuit een gevarieerd onderwijsaanbod, waarbij we rekening houden met de capaciteiten, interesses en leerstijlen van onze leerlingen. Het aanbod richt zich op de brede ontwikkeling van de kinderen.
Wij maken gebruik van een uitdagende leeromgeving, omdat we daarmee zowel hoofd, als hart en handen aan willen spreken.
De samenwerking met ouders is voor de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen essentieel. Door met regelmaat gesprekken met ouders te hebben over het welbevinden van hun kind kunnen we samen optrekken.
Ook de kinderen worden steeds meer betrokken bij hun eigen ontwikkeling. Door middel van kindgesprekken wordt de pedagogische relatie versterkt en stimuleren we de persoonlijke betrokkenheid en motivatie van het kind. Dit heeft een positieve uitwerking op het zelfbeeld van het kind. Daarnaast werken we aan het implementeren van een portfolio.
De scholen van Palludara zien de onderwijsinspectie als een critical friend. Zo kunnen we bij het schoolbezoek laten zien waar we trots op zijn. Ook de ontwikkelpunten van de inspectie nemen we ter harte: dit zijn immers weer kansen om te leren en ons onderwijs te blijven verbeteren. Dat is precies wat onze leerlingen verdienen!
In oktober 2020 heeft de Inspectie van het Onderwijs een digitaal gesprek met de SHS gevoerd in het kader van een onderzoek rond kwaliteitsverbetering op basisscholen. De informatie van deze gesprekken vormde een van de bronnen voor ´De Staat van het Onderwijs´. Het onderwerp was gericht op de keuzes die scholen maken op het gebied van kwaliteitsontwikkeling in relatie tot de schoolpopulatie.
Uit het gesprek kwam het volgende naar voren:
- De Simon Havingaschool scoort met de Eindtoets boven het landelijk gemiddelde.
- Het is goed om de extra zorg ook te richten op de niveaus I, II en II.
- Covey/ TLIM ziet de inspectie als passende ontwikkeling voor onze schoolpopulatie.