IKC Johannes Post

Jancko Douwamastraat 35 8602 BK Sneek

  • we gebruiken tablets en boeken om te leren
  • Het spelen staat voorop bij de kleuters, spelend leren!
  • Regelmatig worden er uitjes georganiseerd om kennis te maken met de natuur.
  • Naast het leren van en met IPad en computers gebruiken we ook nog papier. Hoe krijgen we inzicht in de getallen structuur?
  • Ook in de buurt dragen we ons steentje bij, wij zijn een buurtschool. Hier hangen we zelfgemaakte nestkastjes op in de ontmoetingstuin.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De ontwikkeling van de leerlingen wordt op onze school gevolgd met behulp van methodegebonden (methodetoetsen), methode-onafhankelijke toetsen (Cito), Snappet en observaties. Met de tussenresultaten bedoelen we alle resultaten die leerlingen behalen van groep 1 tot en met midden groep 8. De scores van alle toetsen worden na afname door de intern-begeleider en directie op groepsniveau geanalyseerd. De leerkrachten doen dit vooral op leerlingniveau en gebruiken hiervoor ook (dagelijks) de resultaten vanuit Snappet zodat snel kan worden bijgestuurd. Door de opvallendheden, lage- maar ook hoge scores in kaart te brengen kan er voor de komende periode een plan worden opgesteld waarin in ieder geval staat wat, wanneer en hoe er de komende periode aan de opvallendheden zal worden gewerkt. De eerst volgende scores geven aan of de inspanning die is geleverd door zowel de leerkrachten als de leerlingen voldoende resultaat hebben gehad of dat er (weer) moet worden bijgestuurd. Door dit proces steeds te herhalen wordt het handelen en aanpassen op het niveau van de leerlingen een cyclisch proces en kunnen we zo veel mogelijk maatwerk leveren. Een en ander wordt vastgelegd en bewaard in het leerlingendossier en in het Snappet-systeem.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De resultaten van de eindtoets zeggen ons veel, maar zeker niet alles. De eindtoets geeft een indicatie van passende schoolniveau, maar gedurende de schoolloopbaan verzamelen wij zoveel mogelijk gegevens over de ontwikkeling van kinderen om tot een compleet en onderbouwd advies te komen. Dit gebeurt al vanaf groep 6 en altijd in overleg met de ouders en de leerlingen zelf.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij zijn een school die een omgeving wil creëren waar de leerlingen, ouders en leerkrachten zich prettig bij voelen en we willen daarbij gedragsproblemen voorkomen. Om dit te realiseren zetten wij Schoolwide Positive Behaviour Support in (SWPBS). Wij benoemen het gewenste gedrag en proberen het ongewenste gedrag zoveel mogelijk te negeren. Hierbij speelt effectief grenzen stellen een prominente rol binnen de school. Wij zijn er van overtuigd dat wanneer leerlingen zich veilig en goed voelen ze pas echt optimaal tot leren komen (zie ook hoofdstuk; Veiligheid op school).

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid
  • Respect en Relatie

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De scholen van Palludara zien de onderwijsinspectie als een critical friend. De ontwikkelpunten van de inspectie nemen we dan ook ter harte: dit zijn immers weer kansen om te leren en ons onderwijs te blijven verbeteren. Dat is precies wat onze leerlingen verdienen. 

Terug naar boven