IKC Johannes Post

Jancko Douwamastraat 35 8602 BK Sneek

  • we gebruiken tablets en boeken om te leren
  • Het spelen staat voorop bij de kleuters, spelend leren!
  • Regelmatig worden er uitjes georganiseerd om kennis te maken met de natuur.
  • Naast het leren van en met IPad en computers gebruiken we ook nog papier. Hoe krijgen we inzicht in de getallen structuur?
  • Ook in de buurt dragen we ons steentje bij, wij zijn een buurtschool. Hier hangen we zelfgemaakte nestkastjes op in de ontmoetingstuin.

Het team

Toelichting van de school

De formatie 2023-2024 ziet er als volgt uit;

Groep 1

maandag en dinsdag juf Sietske de Vries, op woensdag t/m vrijdag juf Froukje Dijkstra.

Groep 2 

maandag, dinsdag, een wisselwoensdag, donderdag en vrijdag meester Benjamin van Hofwegen. Juf Sietske is er om de week op woensdag

Groep 3

maandag en donderdag juf Martha Hoitema en op dinsdag, woensdag en vrijdag juf Atty Rienstra.

Groep 4

maandag t/m vrijdag juf Marijke Sijbrandij 

Groep 5/6

wisselmaandag, woensdag en vrijdag juf Rennie Wierda en op dinsdag en donderdag juf Sylvia Nijboer.

Groep 7/8

maandag t/m vrijdag meester Aron.


Vakleerkracht bewegingsonderwijs juf Leonie v/d Graaf aanwezig in de sporthal op woensdag.

Onderwijsassistentes juf Henriëtte en juf Janny zijn beide 4 dagen aanwezig. 

Intern begeleider Anne Adema is aanwezig op maandag, woensdag en donderdag.

Directeur Djoke de Schiffart is aanwezig op maandag, dinsdag en donderdag (werkt op woensdag thuis).

Nieuw binnen ons team; brugfunctionaris Marrit Bokkinga!

De brugfunctionaris zal, samen met directie, ib-er, SMW-er, de leerkrachten en pedagogisch medewerkers, haar best doen om er voor te zorgen dat alle kinderen van het IKC zich goed kunnen ontwikkelen. U kunt bij haar terecht met vragen of zorgen over uw kind(eren) en/of opvoedvragen. Ook de kinderen kunnen bij haar terecht als ze bijvoorbeeld even hun hun hart willen luchten of hulp nodig hebben.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een personeelslid om welke reden dan ook verlof heeft, dan wordt er vervanging geregeld. Meestal wordt er eerst een eigen teamlid gevraagd omdat die bekend is met de school en met de leerlingen. Lukt dit niet dan doen we een beroep op de vervangingspool van de stichting. Biedt dit ook geen oplossing dan kan er voor gekozen worden om groepen (tijdelijk) bij elkaar te voegen of de leerlingen te verspreiden over de groepen. De directeur zal daarbij altijd rekening houden met het streven naar zoveel mogelijk rust en veiligheid. In bepaalde (uitzonderlijke) situaties kan er voor gekozen worden een groep thuis te laten blijven en dan, indien mogelijk, voor thuiswerk te zorgen. Een en ander is afgestemd met de MZR.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Naast het leren van lezen, rekenen en taal vinden wij het belangrijk dat er voldoende aandacht is voor de creatieve vakken en talentontwikkeling. Sinds 2019 werken wij met International Primary Curriculum (IPC). Ervarings- en onderzoekend leren heeft daarmee een prominente plek in ons aanbod gekregen.

GREAT LEARNING, BIG FUN!

INTERNATIONAL PRIMARY CURRICULUM (IPC)  

IPC is een programma waarbij leerlingen op een interactieve en creatieve manier enthousiast worden gemaakt over diverse thema's (units). Er wordt hierbij verbinding gemaakt tussen de zakelijke en creatieve vakken zoals geschiedenis, aardrijkskunde, natuur, techniek en kunst. Ook internationalisering komt hierbij aan bod. Het IPC-programma bestaat uit een lesprogramma voor leerlingen van groep 3 tot en met groep 8. Gedurende zeven weken wordt er dagelijks gewerkt aan units over bijvoorbeeld dinosaurussen of chocolade. Doordat de afzonderlijke vakken gekoppeld worden aan dezelfde unit, ontstaat er samenhang en wordt het leren betekenisvol en krachtiger. We willen leerlingen vooral nieuwsgierig maken en ze stimuleren om dingen te onderzoeken. Zo komt het leren dichterbij hen te staan. Ook wordt het samenwerken bevorderd. De units hebben een vaste structuur. Het begint met een prikkelende startactiviteit, gevolgd door de zogenoemde ‘kennisoogst’. Hier wordt gekeken welke kennis al aanwezig is bij de leerlingen, maar ook wat zij nog graag willen leren. De unit wordt natuurlijk altijd op een leuke wijze afgesloten.

Voor kinderen van 2,5 tot 6 jaar is het International Early Years Curriculum (IEYC) ontwikkeld om de allerkleinsten te prikkelen. Door dit programma leren de jonge kinderen vertrouwd te raken met de IPC-werkwijze, wanneer ze naar groep 3 gaan.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De jongste leerlingen leren veelal middels spel, passend bij het thema dat op dat moment aan de orde is. Om begrippen en voorbereidende doelen aan te leren wordt gebruik gemaakt van de 'kleine-kring'. Tijdens een 'kleine-kring' - activiteit doen er ongeveer 4 á 5 leerlingen mee zodat iedereen voldoende gestimuleerd kan worden om actief mee te doen. De rest van de groep is gelijktijdig aan het leren door te spelen met ontwikkelingsmateriaal. Tijdens het spel staat niet alleen de sociaal- emotionele ontwikkeling centraal maar wordt ook bewust bij de leerlingen en hun spel aangesloten om zo de taalontwikkeling te stimuleren (de zogenaamde VAT-methode; volgen-aanpassen-toevoegen).

Vakken en onderwijstijden zijn bij de kleuters daarom lastiger aan te geven. Veel loopt in elkaar over. Bijna alle activiteiten zijn stimulerend voor de algehele ontwikkeling.


Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Dit is een globale inschatting die kan afwijken van de dagelijkse praktijk. Burgerschap en inmiddels ook Engels en Fries worden geïntegreerd aangeboden binnen voornamelijk het IPC-curriculum (oriëntatie op de wereld en jezelf). De lunchpauze rekenen wij als onderwijstijd omdat er dan altijd iets educatiefs wordt gedaan. Dit is afgestemd met de MZR.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Met ingang van 1 augustus 2014 j.l. is de wet passend onderwijs van kracht geworden.

Passend onderwijs legt een zorgplicht bij alle scholen. Dat betekent dat de school verantwoordelijk is om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een goede onderwijsplek te bieden. 

In principe en in beginsel zijn alle kinderen welkom op onze scholen. Onze scholen hebben een professionele zorgstructuur zodat alle kinderen de aandacht krijgen die ze nodig hebben en er geen kinderen buiten de boot vallen. We hebben een gezamenlijk doel: het beste onderwijs voor ieder kind. Binnen Palludara zien we ouders als samenwerkingspartners en zij worden dus betrokken bij het onderwijs aan hun kind.  

We beschrijven onze basis- en extra ondersteuning in het schoolondersteuningsprofiel. Als er meer begeleiding voor uw kind nodig blijkt te zijn, hebben wij specialistische ondersteuning van intern begeleiders, ambulant begeleider en een orthopedagoog-generalist.  

Ambulante begeleiding

Op het gebied van gedrag is er ambulante begeleiding mogelijk vanuit Stichting Palludara. Op het gebied van TOS (taal-, spraakproblematiek) vervult Kentalis de rol van ambulante ondersteuning. Dit is afhankelijk van het arrangement van de leerling. Wanneer er sprake is van andere problematiek, zoals; slechtziendheid/blindheid, slechthorend/doofheid of medische problemen kan er expertise vanuit dat specifieke vakgebied worden ingezet. Dit gaat altijd in overleg met de orthopedagoog en/of de stafmedewerker zorg.

Verwijzing naar Speciaal Basisonderwijs (SBO)

Indien ouders, de school en of de orthopedagoog tot de conclusie komen dat een kind recht heeft op Speciaal Basisonderwijs omdat dit de meest passende plek lijkt te zijn, vindt aanmelding plaatst richting het CVA (Commissie van Advies). Zij zijn een onderdeel van Passend Onderwijs Friesland en geven advies over de beste onderwijsplek voor de betreffende leerling. Zij beoordelen of de aanmelding terecht is en geven zo nodig een toelaatbaarheidsverklaring af. Hiervoor moeten de ouders en de school eerst wel een dossier opbouwen en voorzien van meerdere (aanmeldings-) formulieren en ondersteunende documenten (van bijvoorbeeld externe deskundigen).


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij werken de komende jaren onder andere aan het werken met leerlijnen en verbeteren van de rekeninstructie.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Voor- en vroegschoolseeducatie (VVE) wordt ingezet om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren en onderwijsachterstanden te voorkomen. Ons schoolbestuur werkt hiervoor samen met gemeentebestuur. VVE is bestemd voor jonge kinderen die een grotere kans hebben om een onderwijsachterstand op te lopen. Om een goede start op de basisschool te bewerkstelligen, krijgen deze kinderen via speciale programma’s extra aandacht voor hun (taal-)ontwikkeling

Terug naar boven