Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Naast het leren van lezen, rekenen en taal vinden wij het belangrijk dat er voldoende aandacht is voor de creatieve vakken en talentontwikkeling. Sinds 2019 werken wij met International Primary Curriculum (IPC). Ervarings- en onderzoekend leren heeft daarmee een prominente plek in ons aanbod gekregen.
GREAT LEARNING, BIG FUN!
INTERNATIONAL PRIMARY CURRICULUM (IPC)
IPC is een programma waarbij leerlingen op een interactieve en creatieve manier enthousiast worden gemaakt over diverse thema's (units). Er wordt hierbij verbinding gemaakt tussen de zakelijke en creatieve vakken zoals geschiedenis, aardrijkskunde, natuur, techniek en kunst. Ook internationalisering komt hierbij aan bod. Het IPC-programma bestaat uit een lesprogramma voor leerlingen van groep 3 tot en met groep 8. Gedurende zeven weken wordt er dagelijks gewerkt aan units over bijvoorbeeld dinosaurussen of chocolade. Doordat de afzonderlijke vakken gekoppeld worden aan dezelfde unit, ontstaat er samenhang en wordt het leren betekenisvol en krachtiger. We willen leerlingen vooral nieuwsgierig maken en ze stimuleren om dingen te onderzoeken. Zo komt het leren dichterbij hen te staan. Ook wordt het samenwerken bevorderd. De units hebben een vaste structuur. Het begint met een prikkelende startactiviteit, gevolgd door de zogenoemde ‘kennisoogst’. Hier wordt gekeken welke kennis al aanwezig is bij de leerlingen, maar ook wat zij nog graag willen leren. De unit wordt natuurlijk altijd op een leuke wijze afgesloten.
Voor kinderen van 2,5 tot 6 jaar is het International Early Years Curriculum (IEYC) ontwikkeld om de allerkleinsten te prikkelen. Door dit programma leren de jonge kinderen vertrouwd te raken met de IPC-werkwijze, wanneer ze naar groep 3 gaan.
De jongste leerlingen leren veelal middels spel, passend bij het thema dat op dat moment aan de orde is. Om begrippen en voorbereidende doelen aan te leren wordt gebruik gemaakt van de 'kleine-kring'. Tijdens een 'kleine-kring' - activiteit doen er ongeveer 4 á 5 leerlingen mee zodat iedereen voldoende gestimuleerd kan worden om actief mee te doen. De rest van de groep is gelijktijdig aan het leren door te spelen met ontwikkelingsmateriaal. Tijdens het spel staat niet alleen de sociaal- emotionele ontwikkeling centraal maar wordt ook bewust bij de leerlingen en hun spel aangesloten om zo de taalontwikkeling te stimuleren (de zogenaamde VAT-methode; volgen-aanpassen-toevoegen).
Vakken en onderwijstijden zijn bij de kleuters daarom lastiger aan te geven. Veel loopt in elkaar over. Bijna alle activiteiten zijn stimulerend voor de algehele ontwikkeling.
Dit is een globale inschatting die kan afwijken van de dagelijkse praktijk. Burgerschap en inmiddels ook Engels en Fries worden geïntegreerd aangeboden binnen voornamelijk het IPC-curriculum (oriëntatie op de wereld en jezelf). De lunchpauze rekenen wij als onderwijstijd omdat er dan altijd iets educatiefs wordt gedaan. Dit is afgestemd met de MZR.
Met ingang van 1 augustus 2014 j.l. is de wet passend onderwijs van kracht geworden.
Passend onderwijs legt een zorgplicht bij alle scholen. Dat betekent dat de school verantwoordelijk is om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een goede onderwijsplek te bieden.
In principe en in beginsel zijn alle kinderen welkom op onze scholen. Onze scholen hebben een professionele zorgstructuur zodat alle kinderen de aandacht krijgen die ze nodig hebben en er geen kinderen buiten de boot vallen. We hebben een gezamenlijk doel: het beste onderwijs voor ieder kind. Binnen Palludara zien we ouders als samenwerkingspartners en zij worden dus betrokken bij het onderwijs aan hun kind.
We beschrijven onze basis- en extra ondersteuning in het schoolondersteuningsprofiel. Als er meer begeleiding voor uw kind nodig blijkt te zijn, hebben wij specialistische ondersteuning van intern begeleiders, ambulant begeleider en een orthopedagoog-generalist.
Ambulante begeleiding
Op het gebied van gedrag is er ambulante begeleiding mogelijk vanuit Stichting Palludara. Op het gebied van TOS (taal-, spraakproblematiek) vervult Kentalis de rol van ambulante ondersteuning. Dit is afhankelijk van het arrangement van de leerling. Wanneer er sprake is van andere problematiek, zoals; slechtziendheid/blindheid, slechthorend/doofheid of medische problemen kan er expertise vanuit dat specifieke vakgebied worden ingezet. Dit gaat altijd in overleg met de orthopedagoog en/of de stafmedewerker zorg.
Verwijzing naar Speciaal Basisonderwijs (SBO)
Indien ouders, de school en of de orthopedagoog tot de conclusie komen dat een kind recht heeft op Speciaal Basisonderwijs omdat dit de meest passende plek lijkt te zijn, vindt aanmelding plaatst richting het CVA (Commissie van Advies). Zij zijn een onderdeel van Passend Onderwijs Friesland en geven advies over de beste onderwijsplek voor de betreffende leerling. Zij beoordelen of de aanmelding terecht is en geven zo nodig een toelaatbaarheidsverklaring af. Hiervoor moeten de ouders en de school eerst wel een dossier opbouwen en voorzien van meerdere (aanmeldings-) formulieren en ondersteunende documenten (van bijvoorbeeld externe deskundigen).
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij werken de komende jaren onder andere aan het werken met leerlijnen en verbeteren van de rekeninstructie.
Voor- en vroegschoolseeducatie (VVE) wordt ingezet om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren en onderwijsachterstanden te voorkomen. Ons schoolbestuur werkt hiervoor samen met gemeentebestuur. VVE is bestemd voor jonge kinderen die een grotere kans hebben om een onderwijsachterstand op te lopen. Om een goede start op de basisschool te bewerkstelligen, krijgen deze kinderen via speciale programma’s extra aandacht voor hun (taal-)ontwikkeling