Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij werken op de Rieburch hoofdzakelijk met jaargroepen.
Voor rekenen, spelling en technisch lezen werken we groepsdoorbrekend. Dat wil zeggen dat kinderen voor deze vakken soms in een lager leerjaar zijn ingedeeld. Hierdoor kunnen we de instructie beter afstemmen op de behoefte van het kind.Voor de nieuwkomers, de kinderen die nog maar heel kort in Nederland zijn, hebben we een Taalklas ingericht. Deze kinderen krijgen 3 tot 4 ochtenden per week les in een eigen lokaal. De nadruk ligt daar op het leren van Nederlands, sociale redzaamheid en burgerschap. In deze klas zitten ook kinderen van andere scholen uit de gemeente Tholen. Daarnaast wordt door de Taalklas leerkracht ambulante begeleiding op de scholen gegeven waar deze leerlingen vandaan komen.
Er zijn onderdelen waarbij de expertise van anderen heel belangrijk is voor ons om uw kind zou goed mogelijk te begeleiden. Daarom is er elk jaar een screening door een ergotherapeut en een logopedist. Hieraan zitten geen kosten verbonden.
De leerlingen maken dit schooljaar gemiddeld 960 lesuren.
In de groepen 1 en 2 werken we met het programma "Kleuterplein". In dit programma wordt thematisch gewerkt, waarbij verschillende ontwikkelingsgebieden structureel aangeboden worden. Daarnaast werken we in groep 1 en 2 met voorlopers van de methodes die we in hogere leerjaren inzetten. Hierdoor kunnen we de doorgaande lijn van de kleutergroepen naar groep 3 beter vormgeven.
De groepen 1 en 2 gaan dit schooljaar vijf dagen per week naar school. Groep 1 ging voorheen vier dagen naar school, vanaf de herfstvakantie worden dit ook vijf dagen.
Kerndoel overstijgende activiteiten, brede ontwikkeling
In ons programma zijn vakgebieden en lesinhouden opgenomen die in de specifieke vakken niet genoemd worden, maar die toch een plaats hebben in de dagelijkse onderwijspraktijk op de Rieburch.
Godsdienstonderwijs (GVO/HVO) Op onze school kunnen de leerlingen vanaf groep 5 facultatief de godsdienstlessen volgen. Deze lessen worden verzorgd vanuit de Nederlands Hervormde Kerk en de Rooms Katholieke kerk.
Kunst en Cultuur De school krijgt jaarlijks een bedrag per leerling om invulling te geven aan kunst en cultuur. Er is een bovenschoolse werkgroep “Cultuur”. Deze werkgroep zorgt voor een dekkend aanbod, waarbij verspreid over meerdere schooljaren verschillende culturele disciplines aan bod komen.
Natuur en Milieu Educatie Sinds 2009 zijn er op De Rieburch natuurouders actief. Met natuurouders is het mogelijk om onderwijs en activiteiten in de omgeving van de school te realiseren en dus meer aandacht te besteden aan natuur in de breedste zin van het woord. Er wordt gekeken naar de op school gebruikte methodes, zodat de activiteiten een goede aanvulling zijn.
21st Century Skills Wat moeten jongeren nu leren om optimaal voorbereid te zijn op de samenleving in de 21ste eeuw? Verschillende organisaties wereldwijd hebben hiervoor verschillende modellen ontwikkeld. Kennisnet heeft deze modellen vertaald naar de Nederlandse situatie. Naast taal en rekenen en de kernvakken, gaat het om de volgende competenties waarover kinderen moeten beschikken: samenwerken, creativiteit, ict-geletterdheid, communiceren, probleemoplossend vermogen, kritisch denken en sociale en culturele vaardigheden. Ook een betrokken, ondernemende en nieuwsgierige houding komen van pas in de 21ste eeuw. Met name door te kiezen voor methodes en werkwijzen waarin genoemde competenties geoefend worden, werken wij aan het ontwikkelen van deze “skills”.
Kerndoel overstijgende activiteiten De kerndoelen worden behaald door gebruik te maken van de methodes, echter ook vanuit werkvormen die een vaste plaats hebben op onze school:
- Zelfstandigwerk
- Projectwerk; leerlingen maken zelfstandig eigen projecten
- Boekenkring en projectpresentaties, ook vanuit de methode Blink
- Deelname aan de Nationale Rekendag
- Deelname aan het Nationaal Schoolontbijt klasse-lunch en/pf het Koningsontbijt
- Het houden van kringgesprekken
- Er wordt jaarlijks geld ingezameld voor een goed doel
- EHBO lessen
- Er is een leerlingenraad
- Vieringen en schoolfeesten
In het regulier basisonderwijs verzorgen wij onderwijs aan kinderen tussen 4 en 12 jaar.
Ook voor kinderen die meer ondersteuning nodig hebben dan het “gemiddelde kind” proberen wij passend onderwijs te verzorgen.
Hierbij moet men denken aan kinderen met beperkte leer- of gedragsproblemen en aan kinderen met beperkte lichamelijke of verstandelijke beperkingen.
Kernvraag hierbij is: kan de school, al dan niet met extra “hulp van buiten” goed onderwijs verzorgen aan dit kind?
De mogelijkheden van het kind, de leraar, de school, het schoolgebouw, de ouders en de externe partijen worden in kaart gebracht en er worden afspraken gemaakt tussen school en ouders over het ondersteuningsaanbod.
Als onze school geen mogelijkheid ziet om goed en gepast onderwijs te bieden, wordt een plaats gezocht op een van de andere scholen binnen het samenwerkingsverband.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij onderschrijven de gedachte van het passend onderwijs en zullen altijd proberen om zoveel mogelijk alle leerlingen te begeleiden, zolang dit niet ten koste gaat van de andere leerlingen
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.