Basisschool Sint Gertrudis

Sint Geertruid 6265 AS Sint Geertruid

  • Schoolfoto van Basisschool Sint Gertrudis
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Gertrudis

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Eindtoets schooljaar 2022-2023  

Alle leerlingen uit groep 8 hebben de Eindtoets van Route 8 afgenomen via een Chromebook. Deze afname verliep snel, soepel en de resultaten waren binnen enkele dagen beschikbaar.

Op een onderdeel na scoren we boven het landelijk gemiddelde.                                                                                                                 

Bij het onderdeel lezen heeft 100% van de leerlingen het 1F niveau behaald. 76,9% van de leerlingen behaalde het 2F-niveau. Dat is 4,2 % lager dan het landelijk gemiddelde.                                                                                                                                                       

Ook op het onderdeel rekenen heeft 100% van de leerlingen het 1F-niveau behaald. 53,8% van de leerlingen behaalde het 1S-niveau. Dat 2,7% meer dan het landelijk gemiddelde.                                                                                                                                                 

Op het onderdeel taalverzorging haalt 92,3% van de leerlingen het 1F-niveau.Dit is 4,7% lager dan het landelijk gemiddelde.  46,2% van de leerlingen heeft het 2F-niveau behaald. Dit is 16% lager dan het landelijk gemiddelde, maar boven de signaleringswaarde.                               

Dit is verklaarbaar vanuit kindkenmerken die een rol spelen in deze groep.

Score basisschool Sint Gertrudis: Niet alle leerlingen hebben naar verwachting gescoord. Er waren een aantal kinderen van wie we wisten dat ze meer konden, maar die dit met de gewone toetsen onvoldoende lieten zien, maar met de eindtoets wel. Er waren ook enkele kinderen van wie we wisten dat ze beter konden dan ze bij de eindtoets lieten zien. Dat kwam er om verklaarbare redenen niet uit. Uiteindelijk zijn we heel tevreden met de adviezen die gegeven zijn. Er is kansrijk geadviseerd.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Middels onze gesprekkencyclus waarbij de leerlingen en hun ouders minimaal drie keer per schooljaar in gesprek gaan met de leerkracht, worden de onderwijsbehoeften van de leerling besproken en geëvalueerd.
We volgen de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen met behulp van Scol. Vanaf groep 6 vullen naast de leerkrachten ook de leerlingen de vragenlijst in. Opvallendheden worden besproken met de leerlingen en hun ouders. Van hieruit kunnen nieuwe doelen gesteld worden.

Didactisch worden de leerlingen gevolgd middels methode gebonden toetsen, observaties en de niet-methodetoetsen van het leerlingvolgsysteem van Cito Leerling in Beeld. Dit systeem gebruiken we sinds 2022. 
Naar aanleiding van de methode gebonden toetsen en de observaties die tijdens de lessen plaatsvinden, worden aanpassingen gedaan in het lesaanbod indien nodig. 
De leerkrachten zetten de tussentijdse evaluatiegegevens van de methode toetsen, de observaties en de niet gebonden toetsen van Cito Leerling in Beeld in het groepsoverzicht middels een analyse en stellen het overzicht zo nodig bij en passen het onderwijs hierop aan. 
Twee maal per jaar evalueren wij met het team de gegevens vanuit het leerlingvolgsysteem van Cito. 

Verder vinden 2 keer per jaar voortgangscontrole besprekingen plaats met de intern begeleider over de hele groep evenals leerlingbesprekingen op individueel niveau die ook 2 keer per jaar plaatsvinden.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De school adviseert al vele jaren op een gedegen wijze.

Uit kengetallen blijkt dat er na drie jaar geen kinderen zijn die beneden niveau schooladvies onderwijs krijgen, dat het aantal kinderen dat op advies presteert overeenkomt met het landelijk gemiddelde en dat het aantal kinderen dat boven advies presteert hoger is dan landelijk gemiddeld. Dat betekent dat we kansrijker mogen adviseren. Dat doen we al.      

In de grafiek is te zien dat 46,2% van onze leerlingen dit jaar naar VMBO kader, TL of TL-HAVO gaat en 53,9% gaat naar HAVO/VWO.            

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze school werken wij volgens onze visie:

"Ik heb vertrouwen in mezelf en in jou, ik denk mee en ik tel mee, ik kan leren en ik wil leren, ik ga en sta voor gezond."

Als motto hebben we: ‘Ik, jij, wij; samen bouwen wij aan de maatschappij!’     

Deze visie loopt als een rode draad door ons dagelijks handelen. We benaderen de kinderen op een positieve, respectvolle  manier en hebben eigenaarschap in een hoog vaandel staan. We leren kinderen bijvoorbeeld om op te komen voor zichzelf, aan te geven wanneer een situatie anders kan, open en eerlijk te communiceren of respectvol met elkaar om te gaan. Doordat we hier al vanaf groep 1 mee starten hebben we geen methode nodig die de kinderen leert hoe met elkaar om te gaan. Vanuit de kinderen zelf, ouders en inspectie ontvangen wij hier zeer goede reacties op.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verantwoordelijk
  • Vertrouwen - Veilig
  • Wederzijds respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school heeft een voldoende kwaliteit toegeschreven gekregen n.a.v. inspectiebezoek en valt daarmee in het basistoezicht.

Terug naar boven