Basisschool Sint Gertrudis

Sint Geertruid 6265 AS Sint Geertruid

  • Schoolfoto van Basisschool Sint Gertrudis
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Gertrudis

Het team

Toelichting van de school

De afgelopen jaren hebben nogal wat wisselingen plaatsgevonden op het gebied van personeel. Schooljaar 2023-2024 starten we wederom met een nieuwe leerkracht: meester Armand Frissen. Hij heeft al vele jaren ervaring in het onderwijs en in groep 7/8. We zijn blij weer een meester aan ons team te mogen toevoegen.

Ook intern vinden verschuivingen plaats. Juf Alice zal aan groep 1/2 les gaan geven samen met juf Esther op woensdag en juf Lisa neemt groep 5/6 onder haar hoede. De overige dagen werkt juf Esther in groep 7/8. Juf Veronique en juf Patricia blijven samen lesgeven aan groep 3/4. 

Gedurende het schooljaar 2023-2024 zal in groep 5/6 ook een 4ejaars Pabo-stagiaire komen. Zij zal de eerste helft van het jaar op de donderdagen en enkele weken komen stage lopen. Vanaf februari zal zij de groep overnemen op maandag tot en met donderdag. Juf Lisa is dan wel op school aanwezig als back-up. Daarnaast zal groep 5/6 ook veel ondersteuning krijgen van een onderwijsassistent aangezien het een grote groep wordt. 

Elke dag zullen er 2 onderwijsassistenten aanwezig zijn, behalve op de vrijdag, dan is 1 onderwijsassistent aanwezig. De onderwijsassistenten zullen alle groepen ondersteunen en ondersteunen bij het werken in de hal. 

Juf Patricia zal op dinsdag werken met groepjes leerlingen uit alle groepen. Dit zijn leerlingen die, naast de verlengde instructie van de leerkracht, extra ondersteuning nodig hebben op een bepaald gebied. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer leerkrachten verlof hebben of ziek zijn, zal er in de eerste plaats gezocht worden naar een vervanger die de groep overneemt. Zodra er geen vervanger beschikbaar is, kijken we of een collega die niet werkt op die dag, kan vervangen. Indien dit niet mogelijk is, wordt er bekeken of personeel met ambulante taken ingezet kan worden als leerkracht. Als voorgaande opties niet mogelijk zijn dan worden de leerlingen verdeeld over de andere groepen met zelfstandig werk. Het naar huis sturen van leerlingen is de uiterste oplossing. Dit gebeurt altijd in overleg met het bestuur van Stichting kom Leren. Ouders worden hier minimaal één dag vooraf van op de hoogte gesteld.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Ons schoolgebouw is recentelijk helemaal opgeknapt en voorzien van een nieuwe verflaag, nieuwe vloer en zelfs nieuw meubilair. Hierdoor heeft de school een frisse, open uitstraling waar we erg trots op zijn. 

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Tijdens de instructiemomenten worden gedifferentieerde taal- en rekenkundige activiteiten aangeboden.
Er vinden zowel activiteiten in de grote kring als in de kleine kring plaats, afhankelijk van het lesdoel. Vanaf schooljaar 2022-2023 zit daar ook een stukje Engelse les in, die spelenderwijs met liedjes wordt aangeboden. 

Tijdens het hoekenwerk werken de kinderen in de verschillende hoeken. In elke hoek wordt aan een ander leerdoel gewerkt. Na enige tijd wisselen de kinderen van hoek, zodat zij gedurende de dag aan meerdere doelen werken. Tijdens het hoekenwerk wordt door de leerkracht ook instructie gegeven aan kleine groepjes. 

Muziek wordt gegeven door onze vakleerkracht.

Zowel binnen (in de klas of de speelzaal) als buiten vindt er bewegingsonderwijs plaats. Ook krijgt groep 1/2 gymles van de vakleerkracht gym. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Bij groep 3 werken we met de methode Veilig Leren Lezen Kim versie. Dit is een methode voor technisch lezen, begrijpend lezen en taal / spelling in één. De 15 minuten taal is extra woordenschat automatisering.

Wereldoriëntatie omvat de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en verkeer. 

In groep 7/8 wordt er vanaf januari meer tijd besteed aan kunstzinnige en creatieve vorming door te werken aan de musical. Zowel toneel, zang als decor maken komen aan de orde. 
Daarnaast verzorgen de kinderen bij ons op school de vieringen, bedenken ze optredens hiervoor en presenteren steeds andere kinderen deze vieringen. Het loopt dus als rode draad door ons onderwijs, buiten de lestijden om.

Vanaf schooljaar 2022-2023 geven we ook Engelse les vanaf groep 1 t/m groep 8. 

Voor de groepen 1 t/m 8 hebben we een vakleerkracht gym die de materialenlessen voor zijn rekening neemt. 

De vakleerkracht muziek geeft elke week les aan alle groepen. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

We zijn een kleinschalige school die oog heeft voor de individuele leerling met een positief pedagogisch klimaat. We bieden sociale veiligheid en kunnen omgaan met verschillen in gedrag. Leerlingen, leerkrachten en ouders zijn volwaardige partners in het ontwikkelproces van het kind. 

Wij geven vorm aan de kwaliteit en expertise door te werken met coördinatoren op het gebied van Rekenen, Taal, (Technisch- en Begrijpend) Lezen, Meerbegaafdheid en (Gezond) Gedrag. We hebben een specialist op het gebied van leren voor jonge kinderen, een rekenspecialist en een gedragsspecialist. 

Leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte op het gebied van lezen/dyslexie kunnen op onze school voldoende ondersteund worden. Wij hanteren het protocol dyslexie en maken gebruik van het interventieprogramma Bouw. 

De school biedt ondersteuning aan leerlingen met rekenhulpvragen, we hebben een coördinator rekenen en overleggen met de Interkomschil indien nodig. 

Meer- en hoogbegaafdheid vormt al 2 jaar een aandachtspunt waar we ons ook komend schooljaar verder in gaan bekwamen. 

Mocht er behoefte zijn aan een orthopedagoog, psycholoog en/of dergelijke, dan doen we een beroep op de aanwezige expertise binnen onze stichting kom Leren via de Ondersteuningsdienst Passend Onderwijs (OPO). 

Ons uitgangspunt is dat er ruimte is op onze school voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Dat betekent echter niet dat wij voor alle leerlingen een passende plek kunnen bieden. Wij zullen als school het gesprek aangaan met alle betrokkenen om een goede overweging te maken voordat wij tot plaatsing van een leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften overgaan. 

Passend primair onderwijs in Zuid-Limburg  

Schoolbesturen en hun scholen organiseren voor alle leerlingen passend onderwijs. Thuisnabij en zo inclusief mogelijk. Schoolbesturen geven samen invulling aan de zorgplicht. Het samenwerkingsverband organiseert een dekkend aanbod; voor alle leerlingen een passende plek.  

Er zijn drie samenwerkingsverbanden primair onderwijs in Zuid-Limburg:

Regio Westelijke Mijnstreek:      Beek, Beekdaelen (Schinnen), Sittard-Geleen en Stein.
Regio Maastricht-Heuvelland:    Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Maastricht, Meerssen, Vaals en Valkenburg aan de Geul
Regio Parkstad:                        Brunssum, Beekdaelen (Nuth en Onderbanken) Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Simpelveld en Voerendaal.

Schoolondersteuningsprofiel
Elke school heeft een schoolondersteuningsprofiel: een beschrijving van de onderwijsondersteuning die scholen aan leerlingen kunnen bieden. Het schoolondersteuningsprofiel kunt u terugvinden op de website van de school en het samenwerkingsverband.

Onderwijsondersteuning
De onderwijsondersteuning bestaat uit 5 niveaus:

·         Ondersteuningsniveau 1:          Onderwijs in de groep
·         Ondersteuningsniveau 2:          Ondersteuning in de groep
·         Ondersteuningsniveau 3:          Ondersteuning op school met interne deskundigen
·         Ondersteuningsniveau 4:          Ondersteuning op school met externe specialisten
·         Ondersteuningsniveau 5:          Extra ondersteuning speciaal (basis)onderwijs  

Alle basisscholen bieden de basisondersteuning (ondersteuningsniveau 1 tot en met 4). Dit doen zij zelf of met behulp van netwerkpartners. Bij verschil van inzicht over de inzet van onderwijsondersteuning in niveau 1 t/m 4, voorziet het samenwerkingsverband in onafhankelijk extern deskundig advies. Ondersteuningsniveau 5 is extra ondersteuning op het speciaal (basis)onderwijs. Hiervoor is een toelaatbaarheidsverklaring van het samenwerkingsverband nodig.  

Gemeentelijke ondersteuning
Jeugdhulp, jeugdgezondheidszorg en schoolmaatschappelijk werk vallen onder verantwoordelijkheid en regie van de gemeenten. Als een kind thuis of op school gemeentelijke ondersteuning nodig heeft, wordt dit aanvullend aan de onderwijsondersteuning ingezet. Dit betreft o.a. (individuele) begeleiding, behandeling en persoonlijke verzorging in het kader van de Jeugdwet.   

Zorgondersteuning
Als een kind zorgondersteuning uit de Wet Langdurige Zorg of Zorgverzekeringswet nodig heeft, worden met ouders afspraken gemaakt over inzet en omvang tijdens schooltijd.

Knooppunt
Indien een school onvoldoende tegemoet kan komen aan de ondersteuningsbehoefte van de leerling wordt een knooppunt georganiseerd. In het knooppunt zitten kernpartners (ouders, school, jeugdarts, schoolmaatschappelijk werk, leerplicht en gemeentelijke toegang) en incidentele partners. Partners sluiten aan op maat en naar behoefte.

Aanmelding, zorgplicht en toelaatbaarheid tot speciaal (basis) onderwijs
Ouders melden hun kind schriftelijk (minimaal 10 weken voor de gewenste plaatsing) aan bij een school van voorkeur. Aanmelding betekent niet automatisch plaatsen.
Aan een verzoek tot aanmelding geeft een school gehoor. De afspraak is dat niet mondeling wordt doorverwezen. Er is geen uniform aanmeldformulier vanuit het samenwerkingsverband voorgeschreven. Besturen en scholen hanteren eigen formulieren; deze staan altijd op de website van de school.

De plaatsingstermijn start vanaf het moment dat een ouder het kind schriftelijk aanmeldt bij een school. Ouders stellen de school op de hoogte als zij weten of vermoeden dat hun kind ondersteuning nodig heeft. De school van aanmelding vraagt altijd informatie op bij de school van herkomst of de kinderopvang (bij eerste aanmelding). Deze informatie is noodzakelijk om te beoordelen of de school van aanmelding de ondersteuning kan bieden die het kind nodig heeft.  

De school beslist, binnen zes weken na schriftelijke aanmelding, of het kind kan worden toegelaten. Deze periode kan met vier weken worden verlengd. Als de school niet kan plaatsen, zoekt de school (of het schoolbestuur) een passende onderwijsplek op een andere school. Dat kan een andere basisschool zijn of een school voor speciaal (basis)onderwijs. Belangrijk daarbij is dat een goede balans wordt gevonden tussen de mogelijkheden van het kind, de wensen van ouders en de mogelijkheden van scholen.
Als extra ondersteuning in het speciaal (basis)onderwijs nodig is, dan wordt een toelaatbaarheidstraject gestart via de trajectbegeleider van het samenwerkingsverband. Het samenwerkingsverband bepaalt of en voor hoelang een leerling toelaatbaar is tot het speciaal (basis)onderwijs.  

Stapt een leerling over naar een andere school, dan zorgen de betrokken scholen - in overleg met de ouders - voor een goede, soepele overgang en informatieoverdracht volgens de afspraken binnen het samenwerkingsverband.    

Informatie samenwerkingsverbanden  

Voor meer informatie: zie www.passendonderwijszuid.nl         
Hier is ook de medezeggenschap in het samenwerkingsverband (OPR) opgenomen.   

Contactgegevens:   

Samenwerkingsverband Maastricht-Heuvelland
Adres:              Nieuw Eyckholt 290E 6419 DJ Heerlen
Directeur:         Doreen Kersemakers
Telefoon:          085 - 488 12 80
E-mail:             info-po@swvzl.nl    

Jeugdgezondheidszorg GGD Zuid Limburg   

Het is belangrijk dat álle kinderen en jongeren veilig, gezond en kansrijk kunnen opgroeien. De Jeugdgezondheidszorg (JGZ) van de GGD Zuid Limburg steunt ouders en kinderen om dit te bereiken. Al vanaf de zwangerschap tot de leeftijd van 18 jaar zetten wij alles op alles om gezondheidsproblemen te voorkomen. Daarom volgen wij tijdens verschillende gezondheidsonderzoeken de lichamelijke, geestelijke en sociale ontwikkeling van kinderen en jongeren. Ook nodigen we uw kind uit voor verschillende vaccinaties en zijn we het hele jaar door beschikbaar voor uw vragen over opgroeien, opvoeden of zorgen om uw kind. Samen bekijken we welke hulp passend is.  

Gezondheidsonderzoek
Uw kind wordt uitgenodigd voor een onderzoek rond de leeftijd van 5 jaar en 10 jaar. Net als in de eerdere onderzoeken die uw kind heeft gehad bij de jeugdgezondheidszorg,  kijken we ook nu naar groei, motoriek, spraak en sociaal-emotionele ontwikkeling. Door uw kind goed te volgen probeert de JGZ eventuele problemen op tijd op te sporen en te helpen voorkomen. Als blijkt dat uw kind extra hulp of zorg nodig heeft, kijken we samen wat daarvoor nodig is. We werken hierin nauw samen met de school en andere organisaties rondom de jeugd. De gezondheidsonderzoeken vinden plaats op een locatie van de JGZ in uw gemeente of op school.  

Toegestaan tijdens schooluren
Het is toegestaan om tijdens schooluren aan het gezondheidsonderzoek deel te nemen. De JGZ heeft hierover afspraken met de school gemaakt.  

Uw informatie is erg belangrijk
U als ouder/verzorger kent uw kind het beste. Om te weten of er dingen zijn waar we extra op moeten letten, vragen we u om van tevoren een vragenlijst in te vullen. Hierin komen allerlei gezondheidsaspecten aan bod. Uiteraard gaan we zorgvuldig om met alle gegevens van u en uw kind.  

Vaccinaties
·         DTP/BMR-vaccinatie: In het kalenderjaar dat uw kind 9 jaar wordt, krijgt het de laatste twee inentingen tegen DTP (difterie, tetanus,
          polio) en BMR (bof, mazelen, rodehond). Hiervoor krijgt u een aparte oproep.
·         HPV-vaccinatie: Jongens en meisjes krijgen in het jaar dat ze 10 jaar worden de HPV-vaccinatie tegen 6 vormen van kanker. Ben je
          ouder dan 10 jaar en heb je nog geen HPV-vaccinatie gehad, dan kun je die alsnog krijgen. Neem dan contact op met de JGZ.
·         Meningokokken ACWY-vaccinatie: Jongens en meisjes krijgen in het jaar dat ze 14 worden, een vaccinatie tegen meningokokken, typen
          A, C, W en Y aangeboden. Ben je tussen 15 en 18 jaar en heb je nog geen vaccinatie gehad, dan kun je die alsnog krijgen. Neem dan
          contact op met de JGZ.  

Meer informatie vindt u op www.rijksvaccinatieprogramma.nl/infectieziekten      

MijnKinddossier
Jeugdgezondheidszorg Zuid-Limburg werkt met MijnKinddossier. Dit is een online ouderportaal waarmee u zicht hebt op de zorg van uw kind bij JGZ.
In MijnKinddossier kunt u als ouder op elk gewenst moment:
·         Groeidiagrammen en het vaccinatieschema inzien
·         Het door JGZ gegeven advies nalezen
·         Betrouwbare opvoedinformatie lezen
·         De mijlpalen van uw kind bijhouden in een persoonlijk dagboekje
·         Ook kunt u herinneringen van afspraken per sms krijgen.  

Vragen of meer informatie?
Heeft u vragen over de ontwikkeling of het gedrag van uw kind? Is er sprake van leerproblemen of andere problemen? Maakt u zich zorgen? Neem dan contact op met het Team JGZ. We bekijken samen met u wat we eraan kunnen doen. Naast telefonisch contact of per mail kunt u ook de informatie op onze website raadplegen via www.ggdzl.nl of jongeren kunnen digitaal vragen stellen via www.jouwggd.nl.  

Bent u een ouder met kinderen in de leeftijd van 0 t/m 18 jaar zonder vaste verblijfplaats? Ook dan kunt u altijd gebruik maken van de Jeugdgezondheidzorg. U kunt bij ons altijd terecht voor o.a. vragen over opgroeien en opvoeden, vaccinatie en het periodieke lichamelijk onderzoek. Indien uw kind ziek is dient u hiervoor contact op te nemen met de huisarts.  

Contact
Team JGZ Heuvelland
E: InfoJGZ.Heuvelland@ggdzl.nl
T:    088 - 880 5044 www.ggdzl.nl

Handle with Care  

De gemeenten in Maastricht Heuvelland en de Westelijke Mijnstreek doen met alle (speciaal) primair onderwijs scholen samen mee aan ‘Handle with Care’. Het doel van Handle with Care is om op school steun te bieden aan leerlingen die thuis geweld meemaken. Als kinderen iets ingrijpends meemaken geeft dat veel stress. Als het stressniveau hoog blijft, kan dit de ontwikkeling van een kind verstoren. Een betrouwbare volwassene, zoals een leerkracht, kan een kind helpen om met die stress om te gaan.  

Onze school doet daarom ook mee aan Handle with Care. De werkwijze is simpel. Als de politie aan de deur komt vanwege huiselijk geweld in een gezin met kinderen, dan sturen zij een melding aan Veilig Thuis. Veilig Thuis stuurt vervolgens een Handle with Care signaal aan leerplicht. Dit signaal bevat alleen:

·         de naam van het kind
·         de geboortedatum van het kind
·         het codewoord Handle with Care.

Leerplicht zoekt op basis van de gegevens de juiste school, en stuurt het Handle with Care-signaal door naar de intern begeleider/directeur, zodat deze samen met de leerkracht extra aandacht en steun aan het kind kan geven.  

Binnen Handle with Care worden dus geen details over het incident thuis gedeeld. De Handle with Care-signalen worden ook niet geregistreerd in het schoolsysteem. Alle informatie met betrekking tot het Handle with Care-signaal wordt na ontvangst gewist.  

Wilt u meer weten over dit project, neemt u dan gerust contact op met Roger Frijns, directeur.

Telefoongebruik op onze school

Kinderen hebben geen mobiele telefoon op school nodig. We voorzien de kinderen van voldoende mogelijkheden om digitaal te werken waardoor de telefoon alleen als afleiding fungeert, of stuk kan gaan. Daarnaast werd de telefoon gebruikt in situaties achter de rug van de leerkracht om.
Om deze vervelende situaties te vermijden, vragen we alle ouders om hun verantwoordelijkheid te nemen hierin en als ouders erop toe te zien dat de mobiele telefoon thuis blijft.  
Mochten er kinderen zijn die vanwege één of andere reden hun mobiele telefoon wel moeten meenemen van de ouders dan willen we dit graag van de ouders vernemen. De telefoon wordt dan vóór schooltijd op een vaste plaats bij de juf gelegd en kan na schooltijd opgehaald worden.  

Voor de leerkrachten geldt dat wij zoveel mogelijk de laptop gebruiken voor onze werkzaamheden, soms kan dit niet en hebben we de telefoon nodig voor een bepaald programma of app. Dit is tijdens schooltijd dus altijd werk gerelateerd. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We blijven ons als school dit schooljaar door ontwikkelen op het onderdeel lezen en leesplezier waarbij begrijpend lezen en woordenschat in opgenomen zijn. We blijven dit doen onder begeleiding van een extern deskundige. 

Ook blijven we ons verder ontwikkelen op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid onder leiding van een extern deskundige. 

In schooljaar 2023-2024 gaan we starten met het teambreed werken met het Effectieve Directie Instructie-model (EDI). Tijdens studie(mid)dagen zullen we hierin geschoold worden door een extern deskundige van bureau Irisz. Dit EDI-model zullen we met name tijdens de rekenlessen gaan toepassen. Wanneer we het werken met dit model goed onder de knie hebben, zullen we het ook inzetten tijdens de andere instructielessen. 

Verder blijven we altijd een lerende houding hebben en zullen we ons blijven ontwikkelen waar dit nodig is. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Op het moment dat een leerling de overstap maakt naar de basisschool is er overleg tussen de peuteropvang en de intern begeleider van de school. Tijdens dit overleg wordt gekeken of wij als school het kind kunnen bieden wat het nodig heeft. Op het moment dat het kind naar onze school komt is er nog een overdrachtsbespreking tussen de peuteropvang en de leerkracht van groep 1/2.

Onze intern begeleider is specialist in het leren van het jonge kind (groep 1 t/m 4).

Terug naar boven