Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De tussenresultaten worden gemeten via onze methodetoetsen en niet-methodetoetsen (Leerling in Beeld). Kinderen worden ondersteund in het behalen van de tussenresultaten d.m.v. de basis groepsaanpak en waar nodig ontvangen deze kinderen gerichte ondersteuning op hun hiaten. De reflectie op deze tussenresultaten vindt plaats middels onze groepsplannen.
Er wordt gewerkt aan de hand van het handelingsgericht werken model:
“Handelingsgericht werken (HGW) wil de kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding van alle leerlingen verbeteren. Het is een systematische manier van werken, waarbij het aanbod afgestemd is op de onderwijsbehoeften en de basisbehoeften van de leerlingen. “
De cyclus op groepsniveau verloopt via een viertal fasen: waarnemen, begrijpen, plannen en realiseren. De leerkracht verzamelt de gegevens van alle leerlingen, doorgaans vanuit het groepsplan van het vorige leerjaar. Daarna signaleert de leerkracht leerlingen die extra aandacht nodig hebben (waarnemen). Daarna benoemt de leerkracht de onderwijsbehoeften van leerlingen (begrijpen). Leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften worden geclusterd. Op basis hiervan wordt het groepsplan opgesteld (plannen). Vervolgens wordt het plan uitgevoerd (realiseren) en tenslotte weer geëvalueerd (waarnemen).
Op Het Windas hechten we veel waarde aan een gedegen en eenduidige adviseringsprocedure. Hiervoor is een aparte kwaliteitskaart opgezet waarin de meest recente afspraken omtrent advisering staan. De procedure rondom schooladviezen is afgelopen jaar aan een verandering onderhevig geweest.
Groep 7
In groep 7 krijgen de leerlingen bij ons op school een ontwikkelingsgesprek waarin we met ouder en kind de ontwikkeling bespreken. We hebben hiervoor een poster ontwikkeld waarop 4 gespreksonderwerpen staan: werkhouding, sociaal-emotionele ontwikkeling, gewone toetsen en Cito-toetsen. Aan de hand van deze 4 pijlers voeren we het gesprek. De leerling kan in dit gesprek ook ambities en leerpunten uitspreken voor groep 8.
Aan het eind van groep 7 organiseren we als school een informatieavond voor ouders van de betreffende leerlingen waarin we voorlichting geven over het VO en de bijbehorende procedures.Groep 8
In januari ontvangen de leerlingen in groep 8 hun voorlopig advies in de vorm van een adviesgesprek met ouder en kind. Bij het opstellen van het voorlopig advies kijken we wederom naar de 4 pijlers van onze poster.
In februari maken de kinderen de doorstroomtoets. Onze school heeft gekozen voor de toets van Leerling in Beeld. Deze sluit nauw aan op wat de kinderen gewend zijn. In maart ontvangt de school daarvan de uitslag. Aan de hand van het voorlopig advies en het resultaat van de doorstroomtoets ontvangen de kinderen hun definitieve schooladvies in combinatie met een Onderwijskundig Rapport (OKR).
Voor meer inhoudelijke informatie over onze adviseringsprocedure en het bijstellen van schooladviezen verwijzen wij naar onze kwaliteitskaart en de handreiking schooladvisering opgesteld door de Rijksoverheid:https://www.vosabb.nl/wp-content/uploads/2023/11/Handreiking-schooladvisering-po-vo-november2023.pdf
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wij vinden de sociale opbrengsten net zo belangrijk als de leeropbrengsten. De sociale opbrengsten monitoren wij via verschillende instrumenten en de observaties van de leerkrachten. Indien wij concluderen dat er iets nodig is op sociaal gebied voor een groep of een individuele leerling, dan zetten wij interventies in via onze Kanjermethode. De Kanjercoördinator of de intern begeleider zijn beschikbaar om mee te denken over het vormgeven van deze interventies.
Bij het laatste onderzoek in het kader van het vierjaarlijks bezoek geeft de inspectie de volgende bevindingen aan:
Kwaliteit
De inspectie concludeert dat de kwaliteit van het onderwijs op openbare basisschool Het Windas op de onderzochte onderdelen grotendeels op orde is. Uit het onderzoek is gebleken dat de school op die gebieden nauwelijks tekortkomingen kent. Om die reden wordt het reeds aan de school toegekende basisarrangement gehandhaafd. De bevindingen zullen worden betrokken bij de eerstvolgende risicoanalyse, waarbij opnieuw de vraag aan de orde is of het toezichtarrangement eventueel moet worden aangepast.
Het team van Het Windas kenmerkt zich door een professioneel en betrokken houding jegens elkaar en de leerlingen. Volgens de directie en intern begeleiders zorgt dit ervoor dat iedereen zich optimaal inzet om de kwaliteit van het onderwijs vast te houden of te verbeteren.