Obs Het Windas

Nachtegaallaan 2 3121 XP Schiedam

  • De school bevindt zich aan de rand van het Beatrixpark. Wanneer je in de school naar buiten kijkt, zie je onze groene omgeving.
  • Schoolfoto van Obs Het Windas
  • Schoolfoto van Obs Het Windas

Het team

Toelichting van de school

Het Windas heeft leerkrachten in dienst waarbij het Windashart op de juiste plaats zit. Zij zijn hardwerkend en zeer betrokken bij alles wat in en buiten de school speelt. We hebben een stabiel team, met weinig wisselingen. Collega's werken graag bij ons op school.

Voor specifieke zaken maken wij gebruik van extern personeel. Hierbij kunt u denken aan leerkrachten voor dans en muziek.

De bezetting op onze school is als volgt:

Onderbouw (groep 1, 2 en 3)

  • De Kikkers: juf Miranda
  • De Vlinders: juf Saskia en juf Angelique
  • De Salamanders: juf Shannon
  • De Bijen: juf Marianne
  • Groep 3A: juf Alexandra en juf Megan
  • Groep 3B: juf Anouk en juf Jolanda

Middenbouw (groep 4, 5 en 6)

  • Groep 4: juf Daphne en meester Luuk
  • Groep 5A: juf Sarah
  • Groep 5B juf Charissa en meester Elwin
  • Groep 6A: juf Mariette en juf Rosemarie
  • Groep 6B: juf Wilma en juf Kimberly

Bovenbouw (groep 7 en 8)

  • Groep 7: meester Coen
  • Groep 8A: juf Sabrina en juf Kimberly
  • Groep 8B: juf Lita en meester Wessel

Elke groep heeft bij ons maximaal 2 leerkrachten. Naast de leerkrachten zijn in de groepen ook onze leerkrachtondersteuners werkzaam. Zij ondersteunen de leerkracht bij de dagelijkse gang van zaken in de klas, vervangen de groep waar nodig en zetten zich in voor de leerlingen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Zoveel mogelijk handen in de klas

Kinderen 'de tijd van hun leven geven' is onze slogan en daarbij hoort dat uw kind elke dag les krijgt van een fijne meester of juf. Helaas is het soms een hele klus om deze leerkrachten te vinden en voor langere tijd aan de school te binden. Er is een enorm tekort aan leerkrachten. En dan willen we ook nog mensen die bij ons passen… Graag vertel ik u iets meer over de keuzes die hierin wij maken.

Geen zzp’ers

De kracht van onze school is dat we in acht jaar tijd op de juiste momenten de juiste dingen doen waardoor kinderen zich goed kunnen ontwikkelen. Hiervoor maken we als team afspraken over wie wat doet in deze lijn van acht jaren dat uw kind op onze school zit. We werken uit een gezamenlijk ontwikkelde visie op onderwijs. Daarom willen wij geen zzp’ers voor de klas zetten. Zij zijn in het onderwijs enorm in opkomst, maar vormen in onze visie geen duurzame oplossing voor het tekort. Deze vaak enorm dure leerkrachten hebben geen binding met onze school. De hoge kosten zorgen er bovendien voor dat er minder ruimte is voor vast personeel, dat personeel ongelijk betaald wordt en dat er ongelijke aanstellingen zijn.

Zelf opleiden

Liever investeren we in onze stagiairs. Wij zijn een opleidingsschool van de Pabo en het Albeda. Ook gaan we schooldirecteuren opleiden voor onze stichting. In bijna elke klas zijn er stagiairs voor het vak leerkracht of onderwijsassistent te vinden. Wanneer stagiairs goed bij ons passen, benaderen we ze al vroeg om te vragen of ze na het behalen van hun diploma op Het Windas willen blijven.

Kiezen voor de kinderen

Op Het Windas hebben we geen beleids- of managementteam, leerkrachten worden niet vrijgeroosterd om feesten te organiseren of mooie teksten te schrijven voor de buitenwereld. Wij hebben een zo plat mogelijke organisatie met zoveel mogelijk handen in de klas. En ja, er sluipt weleens een foutje in de planning. Daar balen we dan zelf ook van. Maar we kiezen altijd voor de kinderen. Dat betekent dat we er alles aan doen om te zorgen dat er elke dag een juf of meester voor de klas staat. Dat we nooit een klas naar huis sturen en geen klassen opdelen als de leerkracht ziek is. Dat een schoolweek van maar vier dagen voor ons geen optie is. Dat we er alles aan doen om mensen goed op te leiden om er zo voor te zorgen dat er genoeg mensen in het onderwijs blijven. Dat we leerkrachten lang aan onze school willen verbinden. En dat zorgen dat er hulp in de klas is voor de kinderen. Alles zodat we uw kinderen nu én in de toekomst ook echt de tijd van hun leven kunnen geven.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De groepen 1-2 betreffen combinatiegroepen. Alle overige groepen betreffen groepen waarbij de leerlingen naar leeftijd zijn ingedeeld. 

Wij maken gebruik van een vakdocent lichamelijk opvoeding. Verder hebben wij onder de leerkrachten veel eigen expertise in huis zoals een orthopedagoog, gediplomeerd RT'er en intern begeleidster, een gedragsspecialist, een hoogbegaafden-, reken- en taal-/leescoördinator, een specialist op leesbegeleiding, een schoolcontact- c.q. vertrouwenspersoon, een ICT-coördinator en een pestcoördinator. Verder maken wij gebruik van de expertises van derden die aan onze school verbonden zijn zoals de gezinsspecialist, de schoollogopediste, de medewerkster van het Samenwerkingsverband en het wijkteam. 

Binnen school werken wij met leerkrachtondersteuners die flexibel inzetbaar zijn binnen alle groepen. Zij zijn de extra handen in de klas of werken met kleine groepjes kinderen zoveel mogelijk binnen de groep.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Bovenstaande klokurentabel is een indicatie. In overleg met de intern begeleider worden er specifieke keuzes gemaakt bij het opstellen van de lesroosters op grond van wat de groep nodig heeft. Zo kan er bijvoorbeeld gekozen worden om een periode versterkt Kanjer in te zetten wanneer dat nodig is. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Bovenstaande klokurentabel is een indicatie. In overleg met de intern begeleider worden er specifieke keuzes gemaakt bij het opstellen van de lesroosters op grond van wat de groep nodig heeft. Zo kan er bijvoorbeeld gekozen worden om een periode versterkt Kanjer in te zetten wanneer dat nodig is. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Binnen onze school is veel expertise aanwezig. Mocht er bepaalde expertise ontbreken, dan zullen wij extern op zoek gaan. Dit om onze visie op inclusief onderwijs steeds verder waar te maken.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op Het Windas werken wij inclusief.

Dit betekent het volgende: 

  • Onze school heeft de inclusiegedachte omarmd. De schoolleiding, de intern begeleiders en de leerkrachten hebben het statement gemaakt: Als je op onze school zit dan hoor je erbij en er gaat geen kind van school. Door dit statement is er nooit de vraag meer: “hoort dit kind bij ons?”. De vraag is: “hoe maken wij het passend?” 
  • Wij hebben andere scholen nodig. De schoolleiding en intern begeleiders werken intensief samen in de wijk. Wij ervaren steun van onze wijkscholen: De Violier, De Vlinder en IKC Kethel. Samen kijken wij naar aanpakken die werken in onze wijk.  
  • In onze schoolvisie staat: “verschil moet er niet zijn, dat moet je maken om gelijkwaardigheid te creëren”. Deze uitspraak geeft richting in handelen en het denken in oplossingen.  

De komende jaren werken we aan verdieping op bovenstaande punten en zal het wijkgericht werken verder worden uitgebreid.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Voor- en vroegschoolse educatie is onderdeel van het onderwijsachterstandenbeleid (OAB) en heeft als doel om peuters en kleuters met een mogelijke (Nederlandse) taalachterstand beter voor te bereiden op de basisschool zodat ze zo sterk mogelijk naar groep 3 kunnen.

In de kleutergroepen proberen we aan deze achterstanden te werken door de leerlingen veel taal aan te bieden door o.a. te werken met de methodiek Startblokken van Basisontwikkeling. Het is een brede aanpak waarin leerkrachten inzetten op spel en interactie. In het spel liggen de beste mogelijkheden om taal en denken uit te lokken en te stimuleren. Betekenisvolle spelactiviteiten lokken interesse, enthousiasme en actieve betrokkenheid van kinderen uit. 
In Startblokken van Basisontwikkeling nemen kinderen deel aan spelactiviteiten en verkennen interessante actuele thema’s. Het is een doelgerichte aanpak die aansluit bij wat de meeste jonge kinderen willen: ‘groot zijn’, meedoen aan de echte wereld en natuurlijk veel leren en nieuwsgierig blijven. De leerkrachten zijn betrokken deelnemers en geven bewust sturing aan leer- en ontwikkelprocessen. Brede ontwikkeling staat daarbij voorop. Sociaal competent handelen, taalontwikkeling, cognitieve ontwikkeling en persoonlijke zelfstandigheid versterken elkaar en gaan hand in hand. Nieuwsgierig worden, mee willen doen met anderen, je durven uiten en zelfvertrouwen opbouwen vormen hiervoor de basis.

In Startblokken van Basisontwikkeling wordt deze verwevenheid duidelijk aangegeven en in doelen uitgewerkt. Hier draait het om:

  • spel waarin het maken van contact centraal staat
  • spel met ongevormde materialen, zoals zand, water en speelklei
  • spel met kosteloze materialen en natuurmaterialen
  • spel waarin gebouwd en geconstrueerd wordt
  • spel waarin rollen worden ingevuld en spelscripts tot stand komen
  • spel met lezen, schrijven en rekenen & wiskunde

Elke onderbouwleerkracht op onze school heeft deze training gevolgd, nieuwe leerkrachten krijgen deze training.

Terug naar boven