Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De groepen 1-2 betreffen combinatiegroepen. Alle overige groepen betreffen groepen waarbij de leerlingen naar leeftijd zijn ingedeeld.
Wij maken gebruik van een vakdocent lichamelijk opvoeding. Verder hebben wij onder de leerkrachten veel eigen expertise in huis zoals een orthopedagoog, gediplomeerd RT'er en intern begeleidster, een gedragsspecialist, een hoogbegaafden-, reken- en taal-/leescoördinator, een specialist op leesbegeleiding, een schoolcontact- c.q. vertrouwenspersoon, een ICT-coördinator en een pestcoördinator. Verder maken wij gebruik van de expertises van derden die aan onze school verbonden zijn zoals de gezinsspecialist, de schoollogopediste, de medewerkster van het Samenwerkingsverband en het wijkteam.
Binnen school werken wij met leerkrachtondersteuners die flexibel inzetbaar zijn binnen alle groepen. Zij zijn de extra handen in de klas of werken met kleine groepjes kinderen zoveel mogelijk binnen de groep.
Bovenstaande klokurentabel is een indicatie. In overleg met de intern begeleider worden er specifieke keuzes gemaakt bij het opstellen van de lesroosters op grond van wat de groep nodig heeft. Zo kan er bijvoorbeeld gekozen worden om een periode versterkt Kanjer in te zetten wanneer dat nodig is.
Bovenstaande klokurentabel is een indicatie. In overleg met de intern begeleider worden er specifieke keuzes gemaakt bij het opstellen van de lesroosters op grond van wat de groep nodig heeft. Zo kan er bijvoorbeeld gekozen worden om een periode versterkt Kanjer in te zetten wanneer dat nodig is.
Binnen onze school is veel expertise aanwezig. Mocht er bepaalde expertise ontbreken, dan zullen wij extern op zoek gaan. Dit om onze visie op inclusief onderwijs steeds verder waar te maken.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op Het Windas werken wij inclusief.
Dit betekent het volgende:
- Onze school heeft de inclusiegedachte omarmd. De schoolleiding, de intern begeleiders en de leerkrachten hebben het statement gemaakt: Als je op onze school zit dan hoor je erbij en er gaat geen kind van school. Door dit statement is er nooit de vraag meer: “hoort dit kind bij ons?”. De vraag is: “hoe maken wij het passend?”
- Wij hebben andere scholen nodig. De schoolleiding en intern begeleiders werken intensief samen in de wijk. Wij ervaren steun van onze wijkscholen: De Violier, De Vlinder en IKC Kethel. Samen kijken wij naar aanpakken die werken in onze wijk.
- In onze schoolvisie staat: “verschil moet er niet zijn, dat moet je maken om gelijkwaardigheid te creëren”. Deze uitspraak geeft richting in handelen en het denken in oplossingen.
De komende jaren werken we aan verdieping op bovenstaande punten en zal het wijkgericht werken verder worden uitgebreid.
Voor- en vroegschoolse educatie is onderdeel van het onderwijsachterstandenbeleid (OAB) en heeft als doel om peuters en kleuters met een mogelijke (Nederlandse) taalachterstand beter voor te bereiden op de basisschool zodat ze zo sterk mogelijk naar groep 3 kunnen.
In de kleutergroepen proberen we aan deze achterstanden te werken door de leerlingen veel taal aan te bieden door o.a. te werken met de methodiek Startblokken van Basisontwikkeling. Het is een brede aanpak waarin leerkrachten inzetten op spel en interactie. In het spel liggen de beste mogelijkheden om taal en denken uit te lokken en te stimuleren. Betekenisvolle spelactiviteiten lokken interesse, enthousiasme en actieve betrokkenheid van kinderen uit.
In Startblokken van Basisontwikkeling nemen kinderen deel aan spelactiviteiten en verkennen interessante actuele thema’s. Het is een doelgerichte aanpak die aansluit bij wat de meeste jonge kinderen willen: ‘groot zijn’, meedoen aan de echte wereld en natuurlijk veel leren en nieuwsgierig blijven. De leerkrachten zijn betrokken deelnemers en geven bewust sturing aan leer- en ontwikkelprocessen. Brede ontwikkeling staat daarbij voorop. Sociaal competent handelen, taalontwikkeling, cognitieve ontwikkeling en persoonlijke zelfstandigheid versterken elkaar en gaan hand in hand. Nieuwsgierig worden, mee willen doen met anderen, je durven uiten en zelfvertrouwen opbouwen vormen hiervoor de basis.In Startblokken van Basisontwikkeling wordt deze verwevenheid duidelijk aangegeven en in doelen uitgewerkt. Hier draait het om:
- spel waarin het maken van contact centraal staat
- spel met ongevormde materialen, zoals zand, water en speelklei
- spel met kosteloze materialen en natuurmaterialen
- spel waarin gebouwd en geconstrueerd wordt
- spel waarin rollen worden ingevuld en spelscripts tot stand komen
- spel met lezen, schrijven en rekenen & wiskunde
Elke onderbouwleerkracht op onze school heeft deze training gevolgd, nieuwe leerkrachten krijgen deze training.