obs Het Kleurrijk

Frans Halsplein 33 3117 WE Schiedam

  • Onder het vakgebied techniek valt ook het leren programmeren.
  • Voorlezen is een gezellig moment van elke dag!
Door voorgelezen te worden vergroten kinderen hun woordenschat en hun kennis.
  • Door veel te lezen, wordt de kennis vergroot. Zelf lezen is een belangrijke vaardigheid voor leren en studeren! En; lezen is leuk!
  • In ons gebouw is een gymzaal. De vakdocent geeft gevarieerde lessen en ziet goed toe op de motorische ontwikkeling.
  • Bij Snappet maken de kinderen hun lessen online. Ze kunnen daardoor heel goed aan hun eigen doelen werken en zichzelf overtreffen!

Het team

Toelichting van de school

Op Het Kleurrijk staat een sterk gemotiveerd team van leerkrachten, onderwijsondersteunend personeel, leraarondersteuners en directie.

Er zijn veel ervaren leerkrachten in de school. Het team heeft een sterke missie de kinderen veel te leren, om zo hun toekomstkansen te vergroten.

De school heeft een streng aannamebeleid voor nieuw personeel omdat we de bestaande kwaliteit willen waarborgen en verdiepen. Ook met de huidige landelijke personeelstekorten zal de kwaliteit van het onderwijs voor ons altijd op de eerste plaats staan. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Regulier wordt in het geval van verlof of ziekte van personeel vervanging geregeld. Door het lerarentekort zijn er vrijwel geen invalleerkrachten meer. Vervangingen zullen daarom per keer bekeken worden en de best mogelijke optie wordt uitgevoerd. Ouders worden zo tijdig mogelijk geïnformeerd.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In onze klassen worden kinderen op leeftijd gegroepeerd. De leerstof wordt klassikaal aangeboden. Leerlingen die moeite hebben met de leerstof of uitdaging nodig hebben krijgen extra ondersteuning en werken aan eigen doelen.

In bepaalde gevallen wordt groepsdoorbroken gewerkt: kinderen halen de instructie in die jaargroep waar ze het nodig hebben. Dit kan boven of onder het reguliere niveau zijn.

Er worden regelmatig lessen gegeven door docenten van buitenaf, zoals drama, muziek of beeldende vorming. Alle lessen zijn gericht op het actuele thema en op de taal- en kennisverwerving.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Op het Kleurrijk is het onderwijs kindvriendelijk en toekomstgericht:

- De basisvakken rekenen, taal, lezen en spelling zijn de belangrijkste vakken

-Techniek en drama 'theater en taal' hebben een belangrijke plaats in ons curriculum

- Een gedegen kennisontwikkeling ontstaat van groep 1 tot en met groep 8 bij de gecombineerde zaakvakken (natuur & techniek, aardrijkskunde en geschiedenis). Hier is sprake van enerzijds een gedegen kennisoverdracht en anderzijds wordt gebruik gemaakt van verschillende samenwerkingsvormen en onderzoek

- In de groepen 1 en 2 wordt ontwikkelingsgericht gewerkt. Spelen is leren.Door een gericht thematisch aanbod zorgen de leerkrachten dat er sprake is van de eerder genoemde kennisontwikkeling

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Lezen en taal zijn de belangrijkste vaardigheden om veel en diepgaande kennis op te kunnen doen. Deze vakken zijn daarom in tijd en inhoud belangrijk vertegenwoordigd in de school. 

In groep 3 valt het aanvankelijk spellen onder het vak lezen. Vanaf groep 4 valt spellen onder het vak taal. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij bieden openbaar onderwijs aan in principe alle leerlingen. Welbevinden, cognitieve groei en samenwerking met ouders zijn belangrijke zaken die de kans op succes vergroten. Meer hierover leest u in het School Ondersteunings Profiel (SOP). De intern begeleider en de leerkrachten delen de zorgniveaus op de volgende manier in om het onderwijs zo goed mogelijk af te stemmen op de onderwijsbehoeften van de leerlingen:

Zorgniveau 1- onderwijs in de groep. Er wordt goed onderwijs gegeven binnen de groep. Er wordt preventief hulp geboden. De leerkracht werkt aan de hand van een groepsplan en een groepsoverzicht. Binnen niveau 1 volstaat het groepsoverzicht met het analyseren en noteren van de stimulerende en belemmerende factoren die van belang zijn voor het individuele kind.

Zorgniveau 2. Indien een leerling onvoldoende profijt heeft van het onderwijsaanbod, zal de leerkracht het aanbod passend maken. Hier vindt extra aandacht binnen de groep plaats, waar de leerkracht de verantwoordelijkheid voor draagt.

Zorgniveau 3.  De leerkracht analyseert op didactisch gebied, onderzoekt en evalueert huidige en voorgaande interventies en de resultaten daarvan en formuleert de hulpvraag in de leerlingschets. Op dit niveau worden de specifieke onderwijsbehoeften van de leerling onderzocht binnen de leerlingbespreking. Voorbeelden van vervolgstappen zijn observatie door IB, een klein didactisch onderzoek, het inschakelen van de gezinsspecialist of de onderwijsspecialist.

Om de kans van slagen voor steeds meer leerlingen te vergroten, wordt individuele professionalisering binnen het team gestimuleerd. Er is expertise op verschillende vlakken aanwezig in het team. Daarbij wordt teambreed leren georganiseerd.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school helpt alle leerlingen waar mogelijk. Hiervoor is extra ondersteuning aanwezig. Wanneer het binnen onze mogelijkheden ligt, gaat er geen kind meer naar het speciaal (basis) onderwijs. Het welbevinden en het leren van de leerling, de klas en het team spelen een belangrijke rol bij besluiten hieromtrent.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven