obs Het Kleurrijk

Frans Halsplein 33 3117 WE Schiedam

  • Onder het vakgebied techniek valt ook het leren programmeren.
  • Voorlezen is een gezellig moment van elke dag!
Door voorgelezen te worden vergroten kinderen hun woordenschat en hun kennis.
  • Door veel te lezen, wordt de kennis vergroot. Zelf lezen is een belangrijke vaardigheid voor leren en studeren! En; lezen is leuk!
  • In ons gebouw is een gymzaal. De vakdocent geeft gevarieerde lessen en ziet goed toe op de motorische ontwikkeling.
  • Bij Snappet maken de kinderen hun lessen online. Ze kunnen daardoor heel goed aan hun eigen doelen werken en zichzelf overtreffen!

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De school ziet dat de adviezen aan het eind van de basisschool op een passend niveau voor het kind gegeven kunnen worden. Door doelgericht werken kunnen alle leerlingen starten op een passende middelbare school. Voor de één is dat VMBO, voor de ander VWO. De school is tevreden met het resultaat van de individuele leerlingen; zij komen allen op een passend niveau terecht. 

De school werkt gericht naar de referentieniveaus. 

LET OP: bij het resultaat zijn leerlingen met speciale onderwijsbehoeften niet uitgesloten. Iedereen hoort erbij.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per jaar worden de opbrengsten (Cito, IEP en Op School) geanalyseerd en geëvalueerd op school-, groeps- en leerlingniveau. Hierbij wordt kritisch naar ons eigen handelen gekeken: wat kan beter in ons handelen en aanbod. Hierdoor worden duurzaam verbeterpunten ingevoerd. Ook- of juist-  tijdens de mondiale coronacrisis zijn observaties en resultaten geanalyseerd. 

Naar aanleiding van de analyse worden de verbeteracties voor groepen of bouwen besproken en vastgesteld. Bij deze analysebespeking met het leerteam zijn ook de IB-er en directeur aanwezig. Tijdens een teamoverleg presenteren de leerteams aan elkaar bevindingen, analyse en verbeteracties. Naar aanleiding hiervan worden schoolbrede verbeteracties vastgesteld. Simpele interventies worden direct ingevoerd. Langduriger verbetertrajecten worden in ambities gevat, waar scholing onderdeel van kan zijn.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

 Er wordt goed gekeken naar de ontwikkeling van de individuele leerling.

Zowel reguliere cito-toetsen als de IEP-advieswijzer en IEP- eindtoets, dagelijkse observaties, waaronder de sociaal-emotionele ontwikkeling, huiswerkattitude en motivatie worden meegenomen in het besluit voor een voorlopig advies en later een definitief advies.

De adviescommissie bestaat uit de leerkrachten van groep 6, 7, 8, de IB-er en de directeur.

Het voorlopig advies wordt eind groep 7 gegeven. Voor leerlingen, leerkrachten en ouders is dit prettig, omdat ze doelgericht kunnen starten aan groep 8 en de tijd hebben zich te informeren over het specifieke niveau of voldoende tijd hebben hun advies te verhoge

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze visie op sociaal emotioneel leren:

Wij vinden het belangrijk dat kinderen in de 21ste eeuw, waar veel vrijheden zijn en weinig structuur, juíst veel structuur aangeboden krijgen. Onze kracht is het bieden van randvoorwaarden die nodig zijn om kinderen tot (sociaal en emotioneel) leren te brengen. Dat doen we niet door een poppenkast van activiteiten, maar door simpelweg duidelijkheid, stabiliteit en daarmee veiligheid te bieden.  

Deze visie is terug te zien in onze naamgeving en ons logo:

De 8 lemniscaten van ons logo symboliseren de verbinding van het leren van groep 1 tot en met groep 8. Elk leerjaar is kleurrijk op zijn eigen manier. De lemniscaten zijn oneindig in verbinding te verlengen, zoals ook het (sociaal) leren oneindig door kan gaan na de basisschool.  

De naam Het Kleurrijk staat voor alle verschillende kinderen die bij ons op school zitten. Zij zijn allemaal anders en hebben allemaal hun eigen talenten. Dat maakt de school kleurrijk en uniek.?? 

Onze kernwaarden verbinding en leren zoals gesymboliseerd via ons logo komen merkbaar terug in de dagelijkse praktijk op school. We werken, spelen en leren met elkaar in een veilige omgeving, waar iedereen zichzelf mag zijn.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Leren
  • Verbinding
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De onderwijsinspectie komt regelmatig op scholen kijken om het onderwijs te beoordelen.

Tijdens het laatste bezoek van de inspectie aan Het Kleurrijk in 2018 is de kwaliteit van het onderwijs als voldoende beoordeeld. De rapportage is hieronder te vinden.

Terug naar boven