Wat is het toelatingsbeleid?
Op'e Hichte heet kinderen in de basisschoolleeftijd, met verschillende levensovertuigingen, maatschappelijke en sociaal economische achtergronden welkom. We verwachten van ouders/ verzorgers dat zij de christelijke identiteit van onze school respecteren en dat de kinderen deelnemen aan de activiteiten die hieruit voortvloeien.
Wanneer ouders of verzorgers interesse tonen in onze school, worden zij uitgenodigd voor een persoonlijk kennismakingsgesprek. In dat gesprek, met de directie van de school, wordt de werkwijze en visie van de school uitgelegd en krijgen de ouders een rondleiding door het schoolgebouw.
Aanmelding algemeen
Middels het inschrijfformulier verstrekken ouders/verzorgers gegevens en geven aan graag in aanmerking te komen voor een plaatsing op onze school onder de door ons gestelde condities. Alle aanmeldingen vinden plaats middels een ingevuld en ondertekend inschrijfformulier. De inschrijfformulieren zijn op onze school verkrijgbaar.
Beleid aanmelding/inschrijving
Wij kennen bij de aanmelding en inschrijving twee groepen leerlingen die ieder een eigen traject volgen:
- Schoolgaande kinderen die een andere school zoeken. Hierbij kan de intern begeleider of de directeur contact opnemen met de school van
herkomst
- Kinderen die vier jaar worden en hun schoolloopbaan beginnen in groep 1.
Inschrijving algemeen
Een inschrijving is een toezegging tot plaatsing door beide partijen: de school en de ouders. Er is sprake van inschrijving als de school schriftelijk kenbaar heeft gemaakt dat het aangemelde kind plaatsbaar is. We verwachten van kleuters dat zij zindelijk zijn.
Tussentijds overstappen
Bij tussentijds overstappen van een andere school naar onze school anders dan vanwege een verhuizing, wordt in alle gevallen getoetst of kinderen en ouders/verzorgers passend zijn in ons pedagogisch en didactisch klimaat, onze visie en onze religieuze achtergrond respecteren. Middels de informatie-uitwisseling, die voortvloeit uit gesprekken met ouders/verzorgers, de eventuele onderwijskundige rapportage van de school van herkomst en eventuele hulpverlenende externe instanties, zal de directie een oordeel vormen en expliciet aangeven wanneer en waarom aanname al dan niet wenselijk is. Uitgangspunt is dat de school in staat is een passend onderwijsarrangement aan te bieden. De intern begeleider is ook betrokken zijn bij deze inschrijfprocedure. Eventuele afspraken tussen de ouders en school worden vastgelegd tijdens de inschrijfprocedure.