Openbare Daltonschool de Sleutel

Bakkerskamp 4 7433 EL Schalkhaar

  • Op ons groene schoolplein wordt gespeeld, ontdekt, geleerd en vooral plezier gemaakt.
  • Schoolfoto van Openbare Daltonschool de Sleutel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In schooljaar 2023/2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. De bovenstaande resultaten zijn van de eindtoets van 2023. De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer zichtbaar.

De uitslag van de doorstroomtoets, afgenomen in 2024, is ver boven het landelijk gemiddelde en past bij de verwachtingen die wij hadden van deze groep 8. Ongeacht de uitslag blijven we analyseren waar wij mogelijkheden tot verbetering zien. De analyse delen we met ons bestuur, de MR en de inspectie. Zo blijven we scherp op de kwaliteit van ons onderwijs. De analyse en de eerdere observaties (in de afgelopen 7,5 jaren) ten aanzien van de brede ontwikkeling van kinderen, zijn voor ons van veel groter belang, dan de uitslag van de doorstroomtoets, die maar een beperkt onderdeel op één moment in beeld brengt.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In groep 1 en 2 volgen wij de kinderen aan de hand van IEP Leerlingvolgsysteem. 

Vanaf groep 3 nemen wij twee keer per jaar de IEP (Inzicht Eigen Profiel) af. Deze toetsen worden afgenomen in november en april. De resultaten van deze toetsen worden door de leerkrachten en ontwikkelingscoördinator geanalyseerd en in teamverband besproken. Wij gebruiken hiervoor verschillende analyse-instrumenten, zodat we ons opbrengstgericht passend onderwijs kunnen analyseren. Dit zetten we in bij de opbrengstbesprekingen, gericht op schoolniveau en groepsniveau.

  • evalueren: zijn schoolambities bereikt / is het onderwijs passend geweest?
  • analyseren: vaardigheidsgroei – leerstofbeheersing – betrokkenheid - ervaringen 
  • plannen: doorgaan met wat goed gaat – eventueel onderwijsplan aanpassen (schoolniveau) – interventies vaststellen (groepsniveau) – professionaliseringsafspraken
  • uitvoeren van bovenstaande
  • opbrengstbesprekingen gericht op kindniveau, waarvoor onderwijs niet passend is geweest.

Voor kinderen waarvoor het onderwijs niet voldoende passend is geweest en die onvoldoende bediend worden met interventies op school- en groepsniveau, maken we individuele aanpassingen (leerkracht - ontwikkelingscoördinator).

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Advisering overgang naar het Voortgezet Onderwijs

In leerjaar 7 wordt in een driehoekgesprek met kind en ouders besproken aan welk niveau-advies voor het voortgezet onderwijs de school denkt. Zo worden alle partijen meegenomen en is het vanuit deze partijen aan mogelijke belemmeringen te werken. 

Voor de VO-advisering kijken we naar de volgende aspecten:

· De werk- en taakhouding, motivatie en concentratie van het kind op school. 
· De ontwikkelingen op de leerlijnen van de diverse vakken. 
· De ontwikkelingen van de resultaten op het leerlingvolgsysteem, zoals IEP. 
· De houding ten aanzien van huiswerk         

Heroverweging

Uit de Doorstroomtoets in leerjaar 8 volgt een advies, vanuit de toets. Als dit een hoger niveau is dan het eerder gegeven advies van de school, moet de school heroverwegen. Er volgt altijd een gesprek, als het advies vanuit de Doorstroomtoets hoger is, waarin met ouders en kinderen de bovenstaande aspecten opnieuw bekeken en beargumenteerd worden. Aan de hand hiervan wordt een besluit genomen.

Schooladviezen schooljaar 2023-2024: 

Totaal zijn 29 leerlingen doorgestroomd naar het VO:

  • VSO - 0
  • PRO - 0
  • VMBO BASIS - 0
  • VMBO BASIS/KADER - 0
  • VMBO KADER - 2
  • VMBO KADER/MAVO - 0
  • VMBO MAVO - 1 
  • MAVO/HAVO - 1
  • HAVO - 3
  • HAVO/VWO - 3
  • VWO - 19

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Dalton en Vreedzaam 

Wij willen kinderen op onze school zich niet alleen optimaal laten ontwikkelen in de academische vakken, zoals taal en rekenen, maar wij willen ook een bijdrage leveren aan de sociale en maatschappelijke vorming van leerlingen. Dat het ook goede mensen worden die op hun beurt een bijdrage aan de samenleving zullen leveren. Met elke generatie vormen we immers opnieuw onze samenleving. Onze school dient ook een school te zijn waar álle kinderen zichzelf kunnen zijn en zich veilig en prettig voelen. Alleen dan kunnen ze leren. We doen veel om sociale veiligheid te bevorderen en om ongewenst gedrag zoals pesten te voorkomen.

In onze daltonschool streven we ernaar dat kinderen zelfbewust en met zelfvertrouwen in het leven (leren) staan, kunnen plannen en vooruitkijken, zelfstandig zijn, maar daarbij ook gericht zijn op samenwerking en op het dragen van (maatschappelijke, sociale) verantwoordelijkheid. Juist daarom is de aanpak van Vreedzaam passend bij onze daltonschool.

Vreedzaam is een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het programma helpt onze school een gemeenschap te vormen waarin we kinderen actief aanspreken op hun verantwoordelijkheid voor elkaar, hun omgeving, voor de schoolgemeenschap en de samenleving. Met De Vreedzaam besteden we aandacht aan basale sociale-emotionele en burgerschapscompetenties, die wenselijk zijn in een democratische samenleving, zoals:

  • je verplaatsen in een ander,
  • op een democratische manier met elkaar beslissingen nemen,
  • openstaan voor verschillen tussen mensen,
  • constructief conflicten oplossen,
  • omgangsvaardigheden en verantwoordelijkheid nemen voor de gemeenschap.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwd
  • Verantwoordelijk
  • Positief

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2019 is de school door de Inspectie van het Onderwijs met een voldoende beoordeeld, als onderdeel van het Bestuurlijke Toezichtskader.

Terug naar boven