Openbare Daltonschool de Sleutel

Bakkerskamp 4 7433 EL Schalkhaar

  • Op ons groene schoolplein wordt gespeeld, ontdekt, geleerd en vooral plezier gemaakt.
  • Schoolfoto van Openbare Daltonschool de Sleutel

Het team

Toelichting van de school

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten en ondersteuners in de bouwen, als het niet onderwijzend personeel.

Op de Sleutel werken zo'n 23 mensen in het team met verschillende leeftijden. Van twintigers t/m zestigers.

In elke bouw komen kinderen meerdere leerkrachten/ ondersteuners tegen. Die leerkrachten hebben zowel een coachende als lesgevende rol. Elk kind heeft een mentor die eindverantwoordelijk is voor een basisgroep.

In de bouwen zijn de volgende taken verdeeld onder leerkrachten en ondersteuners: 

  • mentoren zijn verantwoordelijk voor een basisgroep en o.a. voor het voeren van driehoeksgesprekken
  • vakspecialisten organiseren het onderwijs voor kinderen uit verschillende groepen per vakgebied, dit kunnen leerkrachten en ondersteuners zijn.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij kortdurend verlof (minder dan 1 dag) zoeken we intern naar mogelijkheden om dit verlof te vervangen. Bij ziekte en langdurig verlof maken we gebruik van een invalpool van PON (personeelscluster Oost Nederland).

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij werken in bouwen met heterogene basisgroepen.

In elke bouw zijn kinderen ingedeeld naar leeftijd:
- in de onderbouw zitten de kinderen van 4 t/m 7 jaar (de groepen 1, 2 en 3)
- in de middenbouw zitten kinderen van 7 t/m 9 jaar (de groepen 4 en 5)
- in de bovenbouw van 9 t/m 13 jaar (de groepen 6, 7 en 8).

Binnen elke bouw zijn er 2 à 3 heterogene basisgroepen. Deze groepen bestaan uit kinderen met verschillende leeftijden uit de bouw. 
De kinderen die de basisschool verlaten richten zich in de laatste 10 weken op het afscheid van de basisschool.

Binnen elke bouw krijgen kinderen de basisvaardigheden cursorisch aangeboden (instructie met verwerkingsopdracht) en de andere vakgebieden en vaardigheden worden binnen het Thematisch Onderwijs ontdekt en geoefend.

Hieronder wordt gesproken over stamgroepen, maar bij ons op school noemen wij dit de basisgroepen.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de onderbouw: 

  • Het onderwijs in de onderbouw wordt vanuit een betekenisvolle context en samenhang georganiseerd. Het thematisch onderwijs vormt de basis, waarin alle vakken geïntegreerd zijn. De hoeken zijn ingericht naar het thema en ook de taakjes sluiten hierbij aan.
  • In de eerste jaren is de ontwikkeling van de fijne en grove motoriek extra belangrijk. Deze vaardigheden ontwikkelen de kinderen o.a. tijdens het buitenspelen en de gymles in de speelzaal. 
  • De kennismaking met klanken, letters, rijm en de boekoriëntatie wordt spelenderwijs aangeboden in een circuitvorm. Dit is de beginnende geletterdheid. Ook de ontwikkeling van getalbegrip, meten, meetkunde en ruimtelijke oriëntatie vindt plaats middels spel. Dit noemt men het gecijferd bewustzijn. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In de bouwen: 

  • Elke dag starten we in de kring, in de basisgroep, met sociale-emotionele ontwikkeling en burgerschap. Ook vieringen en actualiteiten komen aan bod.
  • De schooldag is verdeeld in blokken. Er is een blok voor instructietijd voor de vakgebieden taal, rekenen, spelling en lezen. De kinderen die geen instructies krijgen spelen, onderzoeken, ontdekken en leren zelfstandig. Dit noemen we ontwikkeltijd.
  • Ontwikkeltijd bestaat uit de verwerking van de leerstof die zij bij een instructie hebben gekregen, maar ook de opdrachten die aansluiten bij het thema. De precieze invulling van deze uren is niet te geven, omdat dit per kind verschillend is.
  • Een ander blok wordt besteed aan Thematisch Onderwijs. Daar waar thematisch gewerkt wordt is niet altijd een (duidelijke) scheiding tussen kunstzinnige en creatieve vorming, wereldoriëntatie en levensbeschouwing (niet als apart vak meegenomen in de urenberekening). 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend onderwijs

Passend onderwijs is goed onderwijs voor ieder kind. Ook voor kinderen die extra aandacht nodig hebben. Met Passend onderwijs is het nog beter mogelijk om ondersteuning op maat te bieden voor alle kinderen die dit nodig hebben. Zo hebben zij de beste kansen op een vervolgopleiding en meedoen in de samenleving.  Kinderen die het echt nodig hebben kunnen naar het speciaal (basis)onderwijs. Het gaat dan meestal over een tijdelijke plaatsing van bijvoorbeeld een jaar. Daarnaast werken we nauw samen met partners vanuit de jeugdhulp, zodat kinderen en hun ouders zowel op school als thuis passende ondersteuning krijgen.   

Zorgplicht

Scholen zijn verplicht om een passende onderwijsplek te vinden voor kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte. Dit heet de zorgplicht. Of uw kind nu ‘gewoon’ of ‘anders’ leert: elke school heeft de plicht een passend aanbod te doen. Het liefst op de reguliere basisschool. En als dat niet kan, dan op een andere basisschool, in het speciaal basisonderwijs of in het speciaal onderwijs. Altijd in samenspraak met u als ouder of verzorger. ‘Gewoon als het kan, speciaal als het moet.’  

Ondersteuning vanuit school

Basisvoorwaarden voor passend onderwijs zijn goede basiskwaliteit en goede basisondersteuning.  

Basiskwaliteit:  Dit gaat over de kwaliteit volgens de wet – die wordt getoetst door de Inspectie van het Onderwijs. De Sleutel heeft de basiskwaliteit op orde. 

Basisondersteuning: Onze leerkrachten en Ontwikkelingscoördinator (voorheen intern begeleider) spelen snel in op signalen als er “iets” is dat de ontwikkeling van een kind belemmert of dreigt te belemmeren. We gaan op tijd in gesprek met het kind, de ouders en zo nodig samenwerkingspartners, om te kijken wat nodig is. 

Op de Sleutel bieden we vanuit onze basisondersteuning onder andere ondersteuning aan voor (hoog)begaafde leerlingen en kinderen met dyslexie. We maken daarin onderscheid tussen basisondersteuning en extra ondersteuning.  Voor ieder kind dat meer ondersteuning nodig heeft, zorgen we voor aanpassingen in het onderwijs. Dit is maatwerk, want we gaan uit van de onderwijsbehoefte van het kind. In de meeste gevallen kunnen we dit zelf bieden met de deskundigheid en mogelijkheden binnen onze school. Soms hebben we ondersteuning nodig vanuit Sine Limite en in enkele gevallen biedt het speciaal (basis)onderwijs voor uw kind passend onderwijs.   

De ondersteuning voor onze leerlingen

Al onze kinderen hebben een leervraag. Het ene kind heeft meer ondersteuning nodig dan het andere. Wij hebben onze schoolorganisatie zo ingericht dat wij al onze kinderen (extra) hulp en passende begeleiding kunnen bieden. Door de kinderen goed in kaart te brengen, kunnen wij als school goed sturen en zetten wij de hulp in waar deze nodig is.

In beginsel sturen wij op talent en de zone van de naaste ontwikkeling; wij kijken eerst waar het kind al goed in is en werken vervolgens aan het versterken van de ontwikkelpunten. 

Ondersteuning in de praktijk

Bij het ontwerpen van ons onderwijs neemt maatwerk een belangrijke plaats in op onze school.  Het vraagt een grote mate van deskundigheid van de leerkrachten om zoveel mogelijk kinderen op de basisschool te kunnen begeleiden. Daarom schenken wij op dit gebied veel aandacht aan professionalisering en begeleiding van de leerkrachten.   

Leerlingvolgsysteem

Het leerlingvolgsysteem is een overzicht van de vorderingen van iedere individuele leerling.   

We gebruiken het IEP (Inzicht Eigen Profiel) leerlingvolgsysteem. Dat past bij de visie van de school: Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie het is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. Een volgsysteem moet daar rekening mee houden. Niet door een kind af te rekenen op wat het niet kan, maar door inzicht te geven in waar een kind nu staat en aan te geven hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. Een uitkomst waarmee de leerkracht samen met het kind inzicht krijgt in de volgende ontwikkelingsstap en we het eigenaarschap van het kind bij zijn eigen ontwikkeling vergroten. Naast de methode gebonden toetsen en het formatief evalueren gebruiken we de volgende methode onafhankelijke toetsen/observatie instrumenten:

  • IEP leerlingvolgsysteem (groep 0/1/2)
  • Technisch lezen (groep 3 t/m 8): DMT en Volgtoets Technisch lezen IEP
  • Volgtoetsen Lezen en Rekenen IEP (groep 3 t/m 8)
  • Taalverzorging IEP (groep 3 t/m 8)
  • Hart- en handen instrument IEP (groep 3 t/m 8)
  • Doorstroomtoets IEP groep 8

Alle leerlingen doorlopen daarnaast standaard het volgende screeningsmoment:

  • Logopedie (5-jarigen; in samenwerking met de GGD  indien er zorg vanuit ouders/verzorgers en/of school is).

Om de vorderingen van uw kind goed te kunnen volgen, maken wij gebruik van bovengenoemde toets- en observatie-instrumenten. Deze geven, naast de bevindingen van de leerkracht en uw kind zelf, een beeld van de ontwikkeling en het niveau waarop uw kind zich op dat moment bevindt. In november en april worden de meeste toetsen (IEP) afgenomen. De ontwikkelingscoördinator van onze school beheert het leerlingvolgsysteem. Minimaal vier keer per jaar bespreekt zij de groeps- en individuele vorderingen met de leerkrachten van een bouw. Op deze manier worden de kinderen die meer ondersteuning nodig hebben bij het leren en/of gedrag snel gesignaleerd. De leerkracht beheert samen met de ontwikkelingscoördinator het dossier van het kind. De leerkrachten maken voor ieder basisvak een plan van aanpak. Daarin worden doelen gesteld en wordt beschreven hoe wij deze denken te realiseren. In het kader van opbrengstgericht passend onderwijs, richten wij ons op diverse groepen in de bouw.

De ontwikkelingscoördinator (voorheen intern begeleider/ IB'er) 

De belangrijkste taak die onze ontwikkelingscoördinator heeft, is het begeleiden van de leerkrachten op het gebied van ondersteuning. De ontwikkelingscoördinator coacht de leerkrachten en helpt mee met het realiseren van gestelde kind- en groeps- schooldoelen.

Naast het cognitieve/ kennis deel wordt er ook gekeken naar de schoolbeleving, motivatie en de (werk)houding. Alleen extra leerstof aanbieden hoeft niet altijd de goede oplossing te zijn. Soms kan het inzetten op de mindset of executieve vaardigheden veel efficiënter zijn. Om deze en andere taken uit te kunnen voeren, heeft onze ontwikkelingscoördinator drie dagen per week voor alle bouwen in de school.  

Beeldcoaching

Beeldcoaching is één van de begeleidingsmethodieken die de school kan inzetten om het onderwijs zo goed mogelijk af te stemmen op de leerlingen. Op onze school wordt het middel voornamelijk ingezet om de leerkrachten en stagiaires te ondersteunen bij hun onderwijstaak. De methodiek wordt zowel ingezet bij vragen rondom kinderen, als bij vragen rondom onderwijsvernieuwing of vragen rondom de professionele ontwikkeling van een leerkracht. Er worden korte video-opnames in de groep gemaakt. Belangrijke uitgangspunten zijn: de sfeer in de klas, hulp aan individuele leerlingen, de manier waarop de groep werkt, de wijze waarop de leerkracht lesgeeft en coacht. De video-opnames worden met de leerkracht besproken en samen met de beeldcoach gaat deze na hoe een en ander in de klas verloopt. Het spreekt vanzelf dat de beelden alleen voor intern gebruik zijn. Wanneer het specifiek gaat om uw zoon of dochter is via school uw instemming gevraagd. Als uw zoon of dochter binnenkort thuiskomt met het verhaal dat er video-opnames zijn gemaakt in de les, dan weet u het.... die leerkracht/stagiair was aan het leren! 

(Hoog) Begaafde leerlingen 

De Sleutel heeft deelgenomen aan het innovatietraject Begaafd Onderwijs van het samenwerkingsverband Sine Limite.  

Dit houdt in dat we bezig zijn met de ontwikkeling van kindgericht daltononderwijs, waarbij we het onderwijs ’gaaf’ maken. We creëren een ontwikkelomgeving die uitdagend is, aansluit bij de interesses van alle kinderen, zetten ze aan het denken en komen tegemoet aan de basisbehoeften: autonomie, competentie en relationele verbondenheid. We streven ernaar om begaafde leerlingen mee te laten doen in de groep, zodat hun aanbod geïntegreerd is in hun lesprogramma. De komende schooljaren zullen wij ons beleid blijven aanpassen aan de nieuwste inzichten over Begaafd Onderwijs.  

Kinderen met ondersteuningsbehoefte

Hoe help je een kind met ondersteuningsbehoefte te midden van zoveel andere kinderen in de bouw? Dat lijkt heel moeilijk, maar is mogelijk, doordat het klassenmanagement op onze daltonschool is gebaseerd op het  zelfstandig werken. Kinderen leren tijdens het zelfstandig werken zelf vraagstukken op te lossen. Zij leren verantwoordelijkheid te dragen voor de eigen activiteiten, zelf keuzes te maken en initiatieven te nemen. De leerkracht heeft hierdoor ruimte om met individuele kinderen of een groepje kinderen aan het werk te gaan. Extra hulp kan ook plaatsvinden door middel van ondersteuning van de Ondersteunings Specialist of een leerkracht die hierin geschoold is. De ontwikkelingscoördinator helpt bij de keuze van eventuele hulpprogramma’s. 

Overlegstructuur 

Als er signalen zijn dat er bij het leren, het gedrag of de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind extra ondersteuning nodig is, bespreekt de leerkracht dit met u. We willen ook graag weten wat uw kijk is en hoe het thuis gaat. Als de aanpassingen niet helpen of er is meer zorg nodig, dan gaan de leerkracht en ontwikkelingscoördinator met u in overleg. Van tevoren vullen wij en u een formulier in dat als leidraad dient tijdens de bespreking, dit formulier noemen wij een persoonlijk ontwikkelplan (POP). De mening van uw kind is hierbij belangrijk. Het kan zijn dat er één keer een zo'n overleg plaatsvindt, maar ook meerdere keren.

Als er behoefte is aan extra ondersteuning voor uw kind of de vragen blijven, organiseren we een trajectoverleg. Aan het trajectoverleg nemen deel: ouders, leerkracht, ontwikkelingscoördinator, de trajectmedewerker van Sine Limite, een medewerker van Team Toegang Jeugd van de gemeente Deventer en een medewerker van de GGD-J. Daarnaast kunnen ook andere deskundigen deelnemen of iemand uit uw omgeving. 

In deze overleggen bespreken we de vraag: wat heeft uw kind nodig om een bepaald doel te behalen? In iedere bespreking komen de positieve aspecten en de talenten van uw kind aan de orde. Daarnaast stellen we ons de vraag: Wat is de ondersteuningsbehoefte van uw kind? Daarbij kijken we ook naar andere factoren, zoals de groep, de school en de thuissituatie. 

Is een (tijdelijke) plaatsing in het speciaal (basis)onderwijs de meest passende plek? Dan vragen we hiervoor een ‘toelaatbaarheidsverklaring' aan bij Sine Limite. Met deze toelaatbaarheidsverklaring heeft uw kind recht op plaatsing op een school voor speciaal (basis)onderwijs.   

Sine Limite heeft ook een loket dat door intern begeleiders gebeld kan worden voor vragen over passend onderwijs en inzet van diensten van Sine Limite. Ook ouders kunnen het loket bellen. Wel moeten ouders altijd eerst de vraag op school gesteld hebben. Als er vervolgens nog vragen blijven, kan het loket van Sine Limite gebeld worden (tel. 0570-638577).

Denkt u dat uw kind ondersteuning nodig heeft? 

Situatie 1: uw kind bezoekt nog geen basisschool.  

Als ouder kiest u zelf een school voor uw kind, ook als uw kind extra ondersteuning nodig heeft. Als u een keuze heeft gemaakt voor een school dan kunt u uw kind aanmelden. De schoolbesturen en de gemeente hebben samen afspraken gemaakt over het aanmelden van kinderen bij een school van uw voorkeur. Alle ouders waarvan het kind vier jaar wordt ontvangen van de gemeente een aanmeldingsformulier. U meldt uw kind schriftelijk aan bij de school van uw eerste voorkeur middels dit aanmeldingsformulier. U geeft daarbij aan of uw kind (naar verwachting) ondersteuning nodig zal hebben. U kunt meer informatie over de basisscholen en aanmelding vinden op: www.deventer.nl/leven/jeugd-onderwijs/onderwijs/basisonderwijs.

Als u uw kind heeft aangemeld, is het handig om te weten welke ondersteuning uw kind nodig heeft. Het is fijn als u samen met het kinderdagverblijf/ peuterspelen het OKE-formulier invult. Dit zal voorafgaand aan de start op school gedeeld worden met de school. Zo nodig organiseert de school een overleg, waarbij de ontwikkelingscoördinator, schoolleider en een medewerker van Sine Limite aanwezig zijn. Ook u wordt hierbij nauw betrokken. Voor het opvragen van informatie over uw kind bij andere instanties vraagt de school om uw toestemming.   

Op basis van de verkregen informatie maakt de school samen met u de afweging over wat het beste is voor uw kind. Hierbij kan de school dus Sine Limite uitnodigen. Binnen 6 tot 10 weken laat de school weten of uw kind wordt toegelaten (eventueel met extra ondersteuning). Het kan ook zijn dat een andere school beter passend onderwijs voor uw kind kan bieden. Dan zoekt een medewerker van Sine Limite namens ons samen met u naar die school. Wij blijven uiteraard nauw betrokken bij dit traject, want we zijn immers de zorgplichtschool.   

Situatie 2: uw kind zit al op onze school.  

Denkt u dat uw kind extra ondersteuning nodig heeft? Wij raden u aan in gesprek te gaan met de leerkracht van uw kind. Waar heeft u vragen over? En wat heeft uw kind volgens u nodig? De leerkracht overlegt samen met u en de ontwikkelingscoördinator welke route wordt doorlopen. Als u zorgen houdt, kunt u ook terecht bij de schoolleider van onze school.

De onderstaande mogelijkheden vallen binnen de mogelijkheden van onze school: 

  • Kortdurende interventie van maximaal 8 weken uitgevoerd door een ondersteuningsspecialist.
  • Langdurige interventie van maximaal 60 minuten per week uitgevoerd door een arrangement medewerker.

Meer informatie vindt u op de volgende websites: 

  • www.obs-desleutel.nl 
  • www.sinelimite.nl   
  • www.passendonderwijs.nl  

Grenzen aan zorg: 

Op het moment dat de ondersteuning van een kind meer vraagt dan de leerkrachten, in combinatie met de andere kinderen, kunnen bieden en wij de bovenstaande mogelijkheden van extra ondersteuning binnen de school hebben benut, lopen wij tegen de grens van zorg aan. Wij kijken dan samen met u wat een passende oplossing is. 

Externe deskundigen (geen Sine Limite)

Als ouder zoekt u soms deskundigheid buiten de reguliere zorgstructuur van de school, dit is uw goed recht. De school krijgt hierdoor te maken met verschillende instellingen.

In een aantal gevallen krijgt de school concrete verzoeken als:  

  • Het bijwonen van besprekingen met de externen; 
  • Het opstellen en/of uitvoeren van handelingsplannen; 
  • Observeren van uw kind in de school/klassensituatie; 
  • Het invullen van vragenlijsten; het thuis en/of op school door externen uitvoeren onder en/of na schooltijd van handelingsplannen etc.  
  • Externen die gebruik willen maken van ruimte in het schoolgebouw

Een aantal opmerkingen moet hierbij gemaakt worden:  

  • Wij verzoeken u om ons er altijd van in kennis te stellen dat u een externe deskundige heeft ingeschakeld. Het komt uw kind ten goede, als u de school op de hoogte stelt van de eventuele onderzoeksresultaten en de behandeling. Samenwerking met de externe deskundige(n) wordt zeker niet uitgesloten. Onze voorkeur gaat daarbij uit naar deskundigen die aansluiten bij de visie van de school; 
  • Voor het invullen van vragenlijsten vragen we maximaal drie weken de tijd;  
  • De ervaring leert, dat het niet altijd mogelijk is om in de klas de hulpprogramma's uit te voeren die worden geadviseerd door deze externe deskundigen. De school- en klassenorganisatie en visie van de school laten dit helaas niet altijd toe;
  • Wij nodigen u en de externe deskundige(n) graag op school uit om over uw kind te praten, liever niet buiten de school; 
  • Behandeling in de school is sporadisch mogelijk; alle ruimtes worden intern optimaal benut door leerlingen en team;
  • Voor behandeling onder schooltijd kunt u toestemming bij de schoolleider vragen, via het verlofformulier.

Schorsing en verwijdering

Als een leerling zich niet aan de afgesproken regels houdt, zal de leerkracht of de schoolleider contact opnemen met de ouders/verzorgers. Indien geen verbetering optreedt en de leerling door dit onacceptabele gedrag het onderwijsproces en/of veiligheid van andere kinderen ernstig benadeelt, kan het bestuur overgaan tot schorsing of (tijdelijke) verwijdering van de leerling. In voorkomende gevallen zullen leerkracht, directie en de leerplichtambtenaar met de ouders/verzorgers de wettelijke procedure hiervoor doornemen. De gevolgde procedure t.a.v. schorsing en verwijdering is de volgende.  

Schorsing  

Voor schorsen volgen wij Artikel 40c van de Wet op het primair onderwijs:  Het bevoegd gezag kan met opgave van redenen een leerling voor een periode van ten hoogste één week (= 5 lesdagen) schorsen.  

Het besluit tot schorsing wordt schriftelijk aan de ouders bekendgemaakt.  

Het bevoegd gezag stelt de inspectie van een schorsing voor een periode langer dan één dag schriftelijk en met opgave van redenen in kennis.   

Verwijdering   

Aanleiding tot verwijdering van een leerling kan zijn gelegen in ernstig (herhaald) wangedrag van de leerling en/of de ouders. Definitieve verwijdering kan pas plaatsvinden, nadat een andere school de leerling heeft toegelaten (Artikel 40 Wet PO). Wanneer het bestuur aantoonbaar gedurende acht weken zonder succes heeft gezocht naar een school, waarnaar verwezen kan worden, kan toch tot verwijdering worden overgegaan. 

De gevolgde procedure is als volgt:   

  • De ouders worden gehoord over het voornemen tot verwijdering.   
  • Het bestuur stuurt de ouders een gemotiveerd schriftelijk besluit, waarbij aangegeven wordt op welke wijze bezwaar gemaakt kan worden.   
  • De ouders kunnen binnen 6 weken een bezwaarschrift indienen.   
  • Het bestuur is verplicht de ouders te horen over het bezwaarschrift.
  • Binnen vier weken na ontvangst van het bezwaarschrift wordt opnieuw beslist.  

Er is voorzien in de mogelijkheid een geschillencommissie in te schakelen (Artikel 43). 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We zijn als team volop in ontwikkeling om de leervraag van kinderen te volgen en ons onderwijs en onze manier van werken daarop aan te laten sluiten.

Samenwerking partners

  • het Samenwerkingsverband Sine Limite 
  • met kinderopvang, BSO en onderwijs vormen we Kindcentrum Schalkhaar, waarin we dezelfde taal spreken en vanuit eenzelfde pedagogische aanpak werken.
  • met de Nicolaasschool werken we goed samen en organiseren bijvoorbeeld samen scholing.
  • in het Jonge Kind-overleg in Schalkhaar zorgen we voor een goede overgang van peuters naar de basisschool.
  • een dag in de drie weken gaan alle kinderen naar het Buiten Lokaal om buiten ons schoolgebouw te leren en vaardigheden te ontwikkelen
  • we willen meer gaan samenwerken met bedrijven en organisaties die ons kunnen helpen om de talenten van kinderen te ontwikkelen
  • met Kentalis werken we samen met ambulant begeleiders
  • dyslexiespecialisten, o.a. Braams en Agno
  • logopedisten 
  • Team Toegang Jeugd en GGD Jeugd

Ouderbetrokkenheid

  • samen met ouders maken we onze visie op ouderbetrokkenheid steeds duidelijker·
  • uitgangspunt is dat wij graag samenwerken als partners, kijkend naar de totaalontwikkeling van een kind·
  • we zijn bezig met een digitaal MijnRapportfolio waarin een kind, ouders en de leerkracht het beeld over de ontwikkeling deelt·
  • ouders denken mee over de schoolontwikkeling en we betrekken ouders ook over de voortgang daarvan·
  • de medezeggenschapsraad denkt, praat en beslist hier ook over mee·
  • we willen onszelf en ons onderwijs van nu beter op de kaart zetten in Schalkhaar en omgeving·
  • ouders zien en horen in de ouderapp Parro van alles over het dagelijkse reilen en zeilen (1x per week) in de bouw en in de nieuwsbrief delen we schoolnieuws·
  • ouders kunnen ook de ontwikkelingscoördinator en schoolleider makkelijk even aanspreken·
  • we nodigen ouders uit in de school om iets te komen vertellen over hun leven, beroep, zodat kinderen daarvan kunnen leren

Leerlingbetrokkenheid

  • er is een leerlingenraad en deze krijgt meer en meer zeggenschap en daadkracht
  • we helpen ieder kind verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf, de ander en zijn/haar omgeving.
  • in ons Daltononderwijs is reflecteren op eigen leren een belangrijk onderdeel, waarmee kinderen steeds meer regie nemen over hun ontwikkeling en dus goed kunnen vertellen wat zij waarom op welke manier aan het leren zijn 
  • feedback geven aan leerkrachten in/na de lessen gebeurt nog te weinig en dat gaan we stimuleren, in klassenvergaderingen en in de leerlingenraad vragen we hier wel naar·
  • op verzoek van leerlingen zijn er banken en statafels gekomen om in/aan te werken· Dit willen we nog verder uitbreiden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Rijke leeromgeving

Wij willen jonge kinderen een ononderbroken ontwikkeling laten doormaken van groep 1 tot en met groep 3. Wij verzorgen voor de onderbouwgroepen een aanbod vanuit de tussendoelen van de beginnende geletterdheid en de gecijferdheid. We geven het onderwijs vorm in een uitdagende en rijke leeromgeving. We gebruiken bij de kleuters de werkmappen Fonemisch Bewustzijn (het kunnen herkennen van klanken in woorden en hiermee kunnen 'spelen') en Gecijferd Bewustzijn (getalbegrip, meten en meetkunde) als bron, aangevuld met diverse ontwikkelingsmaterialen en extra activiteiten. Deze extra activiteiten zullen vooral plaatsvinden in hoeken: spelend en ontdekkend leren. We houden de ontwikkeling bij met ParnasSys leerlijnen en dagen kinderen uit  om zich door middel van spel verder te ontwikkelen. 

De eerste schooldag 

Kleuters die 4 jaar worden mogen direct op de eerste schooldag na hun verjaardag naar school. Voor hun verjaardag mogen kinderen in ieder geval twee keer een ochtend komen wennen. U kunt deze wenperiode invullen in overleg met de leerkracht van uw kind. Wij nemen hierover contact met u op. Wij adviseren u om uw kind niet met school te laten starten in de voor kinderen spannende decembermaand en ook niet in de laatste weken voor de zomervakantie, wanneer de groep meestal op zijn volst is.  Voor de meeste kinderen die in deze tijd jarig zijn, is het prettiger om pas na de kerst- of zomervakantie met school te beginnen. Kinderen die in of vlak voor de zomervakantie jarig zijn, komen niet eerst wennen. Wel worden zij uitgenodigd voor een kennismakingsochtend. Dat is meestal de woensdagochtend in de op een na laatste week voor de zomervakantie. Deze kinderen beginnen direct na de zomervakantie volledig met school.   

Door naar de volgende bouw

Ons uitgangspunt is dat kinderen de onderbouw doorlopen in hun eigen tempo op gebied van Hoofd-Hart-Handen, de brede persoonlijke ontwikkeling. Ieder kind doet in principe 8 jaar over de basisschool.

De brede ontwikkeling en de omgeving van leeftijdsgenoten telt zwaarder dan alleen de cognitieve (verstandelijke) ontwikkeling van een kind. Het gaat erom dat de ontwikkeling en het welbevinden van het kind op de juiste manier worden ondersteund.

De overgang van de ene naar de andere bouw is flexibel. Een kind gaat naar een volgende bouw als de leerstof en de sociaal-emotionele ontwikkeling uit die bouw beter bij zijn of haar ontwikkelingsniveau past. Ook is het mogelijk dat een kind op bepaalde onderdelen al in een volgende bouw meedoet en op die manier, eerst gedeeltelijk en tenslotte helemaal, naar een volgende bouw kan. Dit gebeurt natuurlijk na zorgvuldig overleg met de ouders. Op die manier geven wij invulling aan het ononderbroken ontwikkelproces van kinderen.

Bij een verschil van mening over of een kind door kan naar een volgende bouw, is het advies van de leerkracht, na overleg met andere leerkrachten van de onderbouw en ontwikkelcoördinator, bindend.

Terug naar boven