Daltononderwijs en burgerschap
Op onze daltonschool gaan dalton- en burgerschapsonderwijs hand in hand, omdat onze daltonschool een oefenplaats is voor kinderen. Hier mogen ze leren hoe zij een goede democratische burger zijn, die bijvoorbeeld verantwoordelijkheden en initiatieven kan nemen, nieuwe situaties met lef tegemoet treedt, meedenkt en meebeslist, zich kan verplaatsen in een ander en een ander helpt.
Vreedzaam
De aanpak van Vreedzaam wil kinderen opvoeden tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap. Daartoe beschouwen we de klas en de school als oefenplaats. Kinderen leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap die de klas en school vormt en leren daar een bijdrage aan te leveren. Ze leren oog en oor te hebben voor anderen, zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang: initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken. Daarom past Vreedzaam zo goed in onze daltonschool.
Uitgangspunten
In de pedagogische visie van Vreedzaam staat een aantal uitgangspunten centraal:
- het constructief oplossen van conflicten met behulp van mediatie
- het creëren van een positieve sociale en morele norm
- het bevorderen van sociale verbondenheid en gemeenschapszin
-
Centraal thema: conflictoplossing
In een situatie waar mensen of kinderen bij elkaar zijn, zullen er altijd conflicten (belangentegenstellingen of meningsverschillen) zijn. Het is zinvol om te leren hoe je kunt voorkomen dat er conflicten ontstaan en dat conflicten ontaarden in ruzie. En hoe je, als een conflict toch in ruzie is ontaard, kan werken aan een constructieve oplossing. Daarbij is de rol van de leerlingen cruciaal. Zij leren, naast de vaardigheden om conflicten constructief op te lossen, ook de verantwoordelijkheid te dragen om dat zelfstandig, zonder hulp van volwassenen, te doen. Voor hun eigen conflicten, maar ook voor conflicten van anderen. Alle leerlingen leren te bemiddelen bij de conflicten van klasgenoten (zie ook Leerlingmediatie).
Sociale verbondenheid en gemeenschapszin
Uit onderzoek blijkt dat problemen bij jongeren veel minder voorkomen wanneer ze opgroeien in een omgeving met sociale verbondenheid: een omgeving waarin zij zich welkom, gerespecteerd en niet gediscrimineerd voelen, waarin ze merken dat er positieve verwachtingen over hen bestaan en waarin ze ondervinden dat ze ‘ertoe doen’. Kinderen hebben het nodig om nodig te zijn.
Natuurlijk zijn er in een omgeving waar kinderen in verkeren regels nodig, maar de sleutel voor een positief klimaat ligt meer in het samen creëren van een cultuur, dan in het bedenken van allerlei regels en codes waar kinderen zich aan dienen te houden. Kinderen moeten het gevoel hebben verantwoordelijk te zijn voor die cultuur, moeten de boodschap krijgen dat ze erbij horen, en dat ze nodig zijn.
Om zo’n verbindende omgeving te bewerkstelligen probeert Vreedzaam de cultuur van de omgeving waar het kind in verkeert (klas, school) te beïnvloeden. We willen dat die omgeving als een leefgemeenschap wordt gezien, als een oefenplaats voor sociale competentie en actief burgerschap.Veel afspraken en protocollen zijn gemaakt op bovenschools niveau. We maken daarbij vooral gebruik van de veiligheidshandboeken van ons samenwerkingsverband Sine Limite die betrekking hebben op:
- IPB
- Kindermishandeling
- Medische zaken
- De veilige school