Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In dit hoofdstuk leest u meer over de organisatie van het onderwijs op CBS de Meander.
In groep 1 en 2 wordt het werken en leren steeds afgewisseld met ruime speelmomenten. De kinderen leren allerlei sociale vaardigheden zoals: omgaan met elkaar, op je beurt wachten, luisteren naar anderen, je aan regels houden, voor jezelf opkomen, samen delen en samen spelen.
Het scheppen van een veilige en goede sfeer in de groep, is iets waar iedere dag aan wordt gewerkt. In een dergelijke omgeving leren de kinderen vertrouwen te hebben in zichzelf en kunnen ze zich in hun eigen tempo ontwikkelen. Kleuters leren al doende, tijdens hun spel. In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt met een Digikeuzebord waarbij de kinderen hun naam kunnen slepen en op die manier aangeven waar ze aan gaan werken of spelen.
Bij de inrichting van de klas wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met het soepel verlopen van de diverse activiteiten op het gebied van Zelfstandig Werken en het vergroten van eigenaarschap.
Bovenstaande tijden zijn richtlijnen. Naast ingevulde uren besteden we o.a. onderwijstijd aan overige vakken zoals gezond gedrag, verkeer, schrijfonderwijs en digitale vaardigheden.
De wereld om ons heen verandert snel. Van scholen mag worden verwacht dat zij mee bewegen met de ontwikkelingen en veranderingen die zich in de maatschappij afspelen. Samenleven, samen leren, samenwerken en samen ondernemen worden steeds belangrijker. Meer dan ooit zal een beroep worden gedaan op de creativiteit van kinderen en jongeren om eigentijdse problemen op een andere manier te bekijken en daar ook nieuwe oplossingen voor te bedenken. Plezierig en succesvol leven en werken in een netwerksamenleving vraagt om gedegen basisvaardigheden als taal, rekenen en Engels, maar vooral en juist ook om andere competenties en dus om ander en eigentijds onderwijs. Onderwijs dat aan de ene kant gebaseerd is op het overdragen en vergaren van kennis, maar anderzijds en vooral ook op het benutten van de talenten van leerlingen en het aanleren van 21e -eeuwse vaardigheden. Op CBS De Meander geven wij op de volgende wijze inhoud aan deze aspecten.In ons onderwijsaanbod richten wij ons primair op het aanleren van de basisvaardigheden die een kind in de 21-e eeuw moet beheersen: rekenen, taal (Nederlands en Engels), lezen en ICT-vaardigheden. Wij dagen leerlingen uit en bieden kinderen de ruimte om zich breed en op hun eigen niveau verder te ontwikkelen. Naast de kernvakken hebben wij dan ook aandacht en ruimte voor gymnastiek, muziek, creatieve vakken en de sociaal- emotionele ontwikkeling. We besteden schoolbreed veel aandacht aan het vergroten van eigenaarschap bij de leerlingen. We doen dit middels het leren en vergroten van executieve functies. We gebruiken hier de groeitorens voor.
Digitaal onderwijs
Onze school werkt met Snappet voor het vakgebied Rekenen en bij Taal en Spelling is de verwerking deels digitaal en deels schriftelijk. Hier kiezen we bewust voor. Groep 4 werkt op een Snappet tablet. Groep 5 op een Ipad en groep 6 t/m 8 heeft een eigen laptop. Groep 3 werkt in werkboeken en oefent daarnaast op een Ipad. Tijdens de instructies ligt de focus op de interactie tussen de leerkracht en leerling en leerlingen onderling. Kinderen werken zelfstandig aan de basisstof, maar krijgen ook opgaven op hun eigen niveau. De leerkracht kan de leerlingen individueel volgen en begeleiden. Wanneer een kind (langdurig) ziek of afwezig is, kunnen we door middel van onze devices makkelijk overschakelen naar online lessen. De leerkracht kan de lessen klaarzetten en het kind kan thuis aan de slag met de dag- en weektaak.
Meer- en hoogbegaafde leerlingen
Meer- en hoogbegaafde kinderen vinden niet altijd voldoende uitdaging in het reguliere onderwijsaanbod. Het gepersonaliseerd leren met Snappet kan een positieve bijdrage leveren aan het werken op eigen niveau. Op CBS De Meander werken we met 'levelwerk' voor verdieping en verrijking van lesstof.
Kinderen vanaf groep 5 die voldoen aan een aantal criteria kunnen deelnemen aan de Torenklas.
Torenklas
Stichting Goud Onderwijs organiseert speciale onderwijsbegeleiding voor hoogbegaafde kinderen met een zorgvraag: de Torenklas. In de Torenklas krijgen hoogbegaafde kinderen van de verschillende scholen samen les. De leerkracht van de Torenklas werkt aan de hand van een speciaal afgestemd programma met de kinderen. De Torenklas is erop gericht dat:
- gelijkgestemde kinderen elkaar ontmoeten;
- kinderen leren omgaan met hun speciale talenten;
- kinderen leren leren;
- kinderen leren hun executieve functies en groeimindset te versterken;
-er aandacht is voor de individuele hulpvraag, zowel tijdens de Torenklas als in de eigen school. Er zijn diverse Torenklassen, verspreid door de provincie. Aanmelding voor de Torenklas gebeurt via de school, na toestemming van de ouder(s)/verzorger(s).
Gemeenschappelijke ruimte
Tijdens het zelfstandig werken kunnen de kinderen ook in de hal gaan zitten. Werken in de hal, als aanvulling van de ruimte in het klaslokaal, kent in onze visie meerwaarde:
-Het leren op een leerplein is een voorbereiding op de maatschappij
-Het sluit aan op het vervolgonderwijs
-De leerlingen zijn eigenaar van hun eigen leerproces, dit bevordert hun motivatie
-De leerlingen leren door sociale interactie
-Het leren in de hal is een werkwijze die zowel bij de theoretische als bij praktische vakken gehanteerd kan worden
Engels
Beheersing van de Engelse taal vinden we belangrijk, omdat kennis van deze taal steeds belangrijker wordt door de toenemende internationalisering, de groeiende mobiliteit en het veelvuldige gebruik van nieuwe media. Op onze school wordt in groep 7/8 Engels aangeboden.
Verkeer
In groep 7 wordt er het theoretisch verkeersexamen afgenomen. Tweejaarlijks doen alle leerlingen uit groep 7 en 8 praktisch verkeersexamen. In groep 1-8 worden naast de wekelijkse lessen, jaarlijks diverse thema’s centraal gesteld. Remproeven, veilig leren fietsen, dode hoek, landbouw verkeer, zichtbaar zijn op de weg.
Bewegingsonderwijs
Deze lessen worden verzorgd door een vakleerkracht. De leerlingen hebben twee keer in de week gymnastiek. Ook groep 1/2 krijgt les van de vakdocent.
Bevordering actief burgerschap
Burgerschapsonderwijs moet leerlingen weerbaar maken en hen voorbereiden op deelname aan de maatschappij waarin iedereen zichzelf kan zijn.
Dit is zichtbaar in de methode Vreedzame School, thema’s van Trefwoord, in de wereldoriëntatie lessen van Argus en door onze ontmoetingen in de kring. Vanaf groep 5/6 staan Het Jeugdjournaal dagelijks centraal. De leerlingen doen mee aan projecten als E-waste, debatteren en bureau Halt. We zijn gericht op het vergroten van kennis van de wereld en maken de leerlingen bewust van wat we kunnen bijdragen aan een duurzame leefwereld voor iedereen. We halen de omgeving naar binnen en gaan met de school de omgeving in.
De school en het Sociaal Team Jeugd
Binnen de gemeente Het Hogeland is het Sociaal Team Jeugd (STJ) werkzaam. Bij het STJ kunnen ouders/verzorgers terecht met vragen over opvoeden en opgroeien. Het STJ biedt informatie, advies en ondersteuning. Ook verwijst het STJ zo nodig naar (gespecialiseerde) hulpverlening.
Ouders/verzorgers kunnen bij vragen of zorgen contact opnemen met de jeugdverpleegkundige van de school. Deze verpleegkundige is bereikbaar via school en u kunt ook zelf contact opnemen. Mocht u na contact met de jeugdverpleegkundige van mening zijn dat uw kind andere ondersteuning nodig heeft, dan kunt u zich aanmelden bij het STJ.
U kunt het STJ bereiken op:
telefoonnummer: 088-3458888
mail: [email protected]
Praktische informatie over het STJ kunt u vinden op de website: www.gemeentehethogeland.nl. onder het kopje “zorg en ondersteuning
Om hulp thuis en op school goed op elkaar af te stemmen, werken de school en het STJ waar nodig samen. Om dit goed te kunnen doen, wisselen zij informatie uit. Dit vindt alleen met toestemming van ouders/verzorgers plaats.
Zorg voor Jeugd Groningen
Het systeem van Zorg voor Jeugd bevordert de samenwerking en afstemming tussen professionals die betrokken zijn bij een jongere. Dit kan de leerkracht van de school zijn of een betrokken hulpverlener. Door middel van het afgeven van een signaal in Zorg voor Jeugd worden betrokkenen vroegtijdig met elkaar in contact gebracht. Hierdoor kan afstemming tussen betrokkenen georganiseerd worden en optimaal worden samengewerkt. Als er een signaal in Zorg voor Jeugd wordt afgegeven, wordt dit altijd aan de ouders/verzorgers medegedeeld.
Meer informatie over Zorg voor Jeugd vindt u op: https://www.zorgvoorjeugd.nu/zorg-voor- jeugd/groningen/over-zorg-voor-jeugd/.
Jeugdgezondheidszorg op de basisschool
Eerder ging uw kind naar het consultatiebureau. Hier werd de groei en ontwikkeling van uw kind gevolgd. Ook als uw kind naar school gaat, voert de jeugdgezondheidszorg van de GGD deze taak uit.
Als uw kind 5 jaar oud is en in groep 7 wordt uw kind onderzocht. Hieronder kunt u lezen wat u van deze onderzoeken kan verwachten:
Screening 5 jaar
Als uw kind 5 jaar oud is ontvangt u een uitnodiging van de GGD voor een gezondheidsonderzoek bij het consultatiebureau. De GGD vindt het voor jonge kinderen belangrijk om ook de ouder(s)/verzorger(s) te spreken. De doktersassistent van de GDD voert het gezondheidsonderzoek uit. Het onderzoek bestaat uit:- - Meten en wegen van uw kind
- Controleren of uw kind goed kan zien en horen
- Kijken hoe uw kind beweegt
Daarnaast heeft u de mogelijkheid om andere vragen te stellen en/of om zorgen te bespreken.
Screening Groep 7
Het kinderen worden in groep 7 opnieuw gemeten en gewogen. Dit onderzoek vindt plaats op school.
De ouders zijn hierbij niet aanwezig. Er wordt dan ook klassikaal voorlichting gegeven over voeding en bewegen.
De onderzoeken vinden alleen plaats als ouders/verzorgers hiervoor toestemming geven.
Als tijdens één van de onderzoeken blijkt dat er nog vragen zijn bij jeugdarts of jeugdverpleegkundige, krijgt u hiervan bericht. Samen met u wordt bekeken wat er moet gebeuren.
Vragenlijst
Vooraf aan de gezondheidsonderzoeken vraagt de GGD u om een digitale vragenlijst in te vullen over de gezondheid en het welzijn van uw kind. Dat geldt zowel voor de 5-jarigen als voor het kinderen in groep 7.
De jeugdgezondheidszorg biedt naast de standaard onderzoeken het volgende extra:
De ondersteuningsroute
De jeugdverpleegkundige is het aanspreekpunt voor ouders en leerkrachten voor alle vragen over opvoeden, opgroeien en ontwikkeling. Zij kan, in één of meerdere gesprekken de vraag beantwoorden of het probleem oplossen, maar ook, evt. in samenwerking met leerkrachten, zo nodig doorverwijzen naar huisarts, jeugdarts of sociaal team jeugd. Voor een doorverwijzing is altijd toestemming van de ouder(s)/verzorger(s) nodig.
De Groeigids App De App kunt u downloaden via: https://groeigids.nl/.
Via de Groeigids App vindt u betrouwbare informatie over gezondheid, opvoeding en ouderschap. Daarnaast kunt u belangrijke en leuke momenten van uw kind vastleggen vanaf de zwangerschap tot het 18e jaar. U kunt alle gegevens printen als boekje. Zo heeft u een tastbare herinnering voor later.
Aandacht voor gezondheid op school
Uit de vragenlijsten die ouders/verzorgers invullen voor het gezondheidsonderzoek haalt de GGD allerlei informatie. Deze informatie bespreekt de verpleegkundige of arts met de school. Zij kunnen vervolgens thema’s kiezen die extra aandacht nodig hebben. Voorbeelden hiervan zijn: voeding en beweging, gebitsverzorging en pesten. Bij de projecten die hieruit voortkomen, worden ouders en school nauw betrokken.
Voor meer informatie over gezondheid, opgroeien en opvoeden kunt u contact opnemen met
De Telefonische Advisering van de GGD tel: 050-3674991, zij kunnen u desgewenst ook doorverbinden met de jeugdverpleegkundige van de school van uw kind.
Overstapservice Onderwijs (OSO)
Als een kind overstapt naar een andere school voor (speciaal) basisonderwijs dan heeft de nieuwe school gegevens van het kind nodig. Met behulp van de Overstapservice Onderwijs (OSO) wisselen de scholen die gegevens veilig en betrouwbaar digitaal uit. De school maakt dan een overstapdossier waarin de gegevens over de ontwikkeling van het kind worden samengevat. Met deze gegevens kan er op de nieuwe school beter rekening worden gehouden met de behoeften van het kind. De school is verantwoordelijk voor de inhoud van het overstapdossier. De ouder(s)/verzorger(s) hebben inzagerecht in het overstapdossier.
In het algemeen geldt dat een school het kinddossier nog 2 jaar mag bewaren nadat het kind is uitgeschreven. In sommige situaties legt de wet een langere bewaartermijn op. Bijvoorbeeld:
- in het lager en voortgezet onderwijs moeten gegevens over verzuim/afwezigheid en in- en uitschrijving 5 jaar bewaard blijven nadat het kind is uitgeschreven:
- gegevens over een kind die naar een school voor speciaal onderwijs is doorverwezen, moet een school nog 3 jaar na het vertrek van het kind bewaren;
- in het Examenbesluit staat onder meer dat het centraal examen, inclusief de cijferlijsten, minstens 6 maanden bewaard moet worden.
Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben en deze ondersteuning betaald wordt vanuit het samenwerkingsverband is het nodig dat een leerling een OPP heeft.
Met het OPP kunnen scholen extra geld aanvragen om de ondersteuning te geven die nodig is. Dit doen ze bij het samenwerkingsverband passend onderwijs. Het ontwikkelingsperspectief is de onderbouwing voor het extra geld dat voor de ondersteuning nodig is.
In het ontwikkelperspectief van de leerling staat de onderwijsbehoefte van de leerling beschreven. De onderwijsbehoefte geeft aan wat hij/zij nodig heeft om te leren en zich te kunnen ontwikkelen binnen onze school. Wij proberen aan deze onderwijsbehoeften tegemoet te komen en bieden daarvoor een bepaalde mate van ondersteuning. Wanneer een kind specifieke onderwijsbehoeften heeft waarin wij niet direct kunnen voorzien, kunnen wij ondersteuning vragen bij het Ondersteuningsteam. De geboden ondersteuning kan praktisch van aard zijn, maar ook intensieve vormen van begeleiding binnen onze school omvatten.Ook een verwijzing naar een andere school behoort tot de mogelijkheden. Dit betekent dat de basisondersteuning structureel beschikbaar is voor of binnen de basisschool; deze staat per school concreet uitgewerkt in het schoolondersteuningsprofiel (SOP) en is te vinden op onze website.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
CBS De Meander wil de ondersteuning van leerlingen graag nog verbeteren. In schooljaar 2022/2023 heeft de school de zorgstructuur vernieuwd en aangescherpt. In schooljaar 2024/2025 zullen we deze zorgstructuur verder implementeren.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.