Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
We werken nauw samen met de organisatie Mundo en Kinder Service Hotel voor Buitenschoolse opvang. In het multifunctionele gebouw aan de Isaac Hubertstraat in Rotterdam Crooswijk bevindt zich de BSO Isaac Hubert van Mundo. Kinder Service Hotel bevindt zich aan de Goudse weg 25.
Beiden zijn kleinschalig en vooral heel erg gezellig. De BSO biedt plaats aan 30 kinderen. Onze kinderen die gebruik maken van de opvang worden bij ons op school gebracht of opgehaald.
De Koningin Wilhelminaschool doet er alles om zowel kinderen, ouders als personeel zich veilig te laten voelen op school. In dit hoofdstuk wordt uitgewerkt hoe de Koningin Wilhelminaschool de veiligheid op school tot uiting laat komen.
De Koningin Wilhelminaschool is een Vreedzame School waar we vanuit onderstaande 'Grondwet' samenwerken.
- Wij horen bij elkaar.
- We lossen conflicten zelf op
- We hebben oor en hart voor elkaar.
- We dragen allemaal een steentje bij.
- We zijn allemaal anders.
De Vreedzame School is een aanpak van sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsvorming, waarbij de klas en de school beschouwd worden als een leefgemeenschap. Kinderen worden gezien en gehoord. Ze krijgen een stem en leren een democratische burger te zijn. Open staan voor verschillen en deze kunnen overbruggen, conflicten op een goede manier oplossen, een bijdrage leveren aan het algemeen belang en actief verantwoordelijk zijn voor de gemeenschap staan hierbij centraal. Kinderen ervaren dat ze ertoe doen.
De Koningin Wilhelminaschool monitort de sociale veiligheidsbeleving met behulp van de leerlingtevredenheidsenquête van Vensters. Dit doen wij door de vragenlijst jaarlijks af te nemen bij leerlingen van groep 5 tot en met groep 8. Daarnaast wordt het sociaal emotioneel functioneren van iedere leerling en de sfeer in de groep in beeld gebracht door 2x per jaar Viseon af te nemen in groep 1 tot en met 8. Met dit instrument volgen wij als school de sociaal emotionele ontwikkeling van leerlingen en krijgen wij antwoord op vragen als: zitten de leerlingen goed in hun vel, zijn ze voldoende gemotiveerd, is er sprake van pestgedrag? Belangrijke vragen die door observaties niet altijd voldoende te beantwoorden zijn.