Koningin Wilhelminaschool

Koepelstraat 10 3031 VB Rotterdam

  • Alle kinderen hebben recht op goed onderwijs. Wij willen dat alle kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen op alle gebieden.
  • Het lerende kind staat centraal.
  • Zien en gezien worden.
  • Teach like a champion.
  • Wij werken vanuit de Gouden Driehoek.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Koningin Wilhelminaschool heeft op de Centrale Eindtoets (2022) een schoolscore van 530.6 behaald. Een resultaat waar we enorm trots op zijn. De schoolscore wordt gevormd door het gemiddelde van de verschillende scores op leerlingniveau te nemen. Als school zijn we van mening dat iedere leerling op zijn eigen niveau tot een optimale prestatie op de eindtoets is gekomen. We zijn dan ook trots op het resultaat van elke leerling afzonderlijk en filteren om deze reden dan ook geen leerlingen. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Vanaf de kleutergroepen volgen wij de ontwikkeling van de leerlingen via het KIJK! ontwikkelingsvolgsysteem voor kleuters en worden de vorderingen en de resultaten van de kinderen door observatielijsten bijgehouden. In de groepen 3 tot en met 8 gebruiken we naast de methodegebonden toetsen de Cito-toetsen, als onafhankelijk, gestandaardiseerd toetsinstrument. Hiermee kunnen we de resultaten vergelijken met landelijke gemiddelden en kunnen we de prestaties van de leerlingen volgen en het onderwijsaanbod afstemmen op de onderwijsbehoeften van de groep.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies

Bij het opstellen van het advies wordt er gekeken naar de meerjarige ontwikkeling van de leerlingen op het gebied van begrijpend lezen, rekenen, technisch lezen en spelling waarbij begrijpend lezen en rekenen het zwaarste tellen. Er wordt gekeken naar zowel de midden- als de eindtoetsen van cito waarbij de laatste drie leerjaren het belangrijkst zijn. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de richtlijnen van de OverstapRoute door KoersVO. Andere informatie die meeweegt bij het opstellen van het advies is:

  • Resultaten van de methodetoetsen;
  • Werkhouding;
  • Motivatie;
  • Concentratie;
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling;
  • Ontwikkeling op het vakgebied studievaardigheden en taal;
  • Huiswerkattitude.  


Uitstroom schooljaar 2021-2022

  • VWO 11%

  • HAVO/VWO 33%

  • VMBO GL-TL/ HAVO 7%

  • VMBO KB/GL/TL 14%

  • VMBO BB/KB 33%



Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onderwijs bestaat niet alleen uit leerprestaties. De sociale opbrengsten zijn van ons onderwijs heel belangrijk. Niet voor niks is luidt onze schoolslogan "Kinderen Werken samen aan Succes!"

De Koningin Wilhelminaschool streeft naar optimale leerresultaten waarbij de sociaal emotionele ontwikkeling als basisvoorwaarde wordt gezien om te komen tot een cognitieve en expressieve ontwikkeling. Zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld vormen de pijlers voor welbevinden, welke het uitgangspunt vormt om tot ontwikkeling te kunnen komen. Dit leidt ertoe dat er nadrukkelijk aandacht is voor de sociaal-emotionele kant van het leerproces en houdt voor een ieder een basishouding in die respect en waardering uitstraalt. Een basishouding waarbij positieve interactie de leidraad vormt. De kwaliteiten van de kinderen worden onderkent en het streven is om kinderen zich bewust te laten worden van hun eigen kwaliteiten door aan te sluiten bij hun leerstrategie.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Kinderen werken samen
  • Respect
  • De gouden driehoek

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school


Inspectiebezoek "Didactisch handelen"15 oktober 2018 

In het kader van het themaonderzoek ‘Lerarenkracht - didactisch handelen’ heeft de inspectie op 15 oktober 2018 onze school bezocht.

De volgende vragen zijn tijdens het gesprek met de directie en de klassenbezoeken aan de orde gekomen:

  • Welke ambities of welke visie streeft onze school na op gebied van didactisch handelen?
  • Aan welk verbeterpunt hebben wij recent gewerkt?
  • Wat is het beeld van het didactisch handelen van onze school op dit moment en hoe evalueren wij deze kwaliteit zelf?

De Koningin Wilhelminaschool heeft de beoordeling voldoende gekregen.   

Themaonderzoek "Gevolgen van de coronacrisis in het basisonderwijs , maandag 21 juni 2021

Het onderzoek is op afstand uitgevoerd door inspecteur mevrouw S.A.

Achtergrond van het onderzoek

Als gevolg van de coronacrisis moeten scholen onderwijs verzorgen onder moeilijke omstandigheden. De pandemie leidt tot aanpassingen in het gebruikelijke onderwijs.

Doel van het onderzoek

Dit themaonderzoek is uitgevoerd om meer zicht te krijgen op de gevolgen van de coronacrisis voor de ontwikkeling van de leerlingen in het basisonderwijs. Hoe zien besturen en scholen toe op de ontwikkeling van de leerlingen, hoe spelen zij in op de (leer-)behoeftes van de leerlingen en hoe sturen zij op het onderwijs onder coronaomstandigheden? 

Daarnaast is er onderzoek gedaan naar het welbevinden van leerlingen, leraren en schoolleiding. 

Het gesprek met de inspectie hebben wij als heel prettig ervaren. Vanuit de inspectrice hebben wij teruggekregen dat zij heeft gesproken met een zeer gepassioneerd team waarbinnen de neuzen dezelfde kans op staan. Vanuit een positieve insteek wordt door directie, IB en de leerkrachten gezamenlijk gewerkt aan de ontwikkeling van de kinderen. Het is voor de inspectrice duidelijk waar de focus van de KWS ligt en hoe hierin geprioriteerd wordt. Ondanks dat het een thematisch onderzoek was zonder beoordeling, sprak de inspectrice haar waardering uit voor onze wijze van voorbereiding.

Terug naar boven