Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Elk jaar worden in januari en juni in alle groepen landelijk genormeerde toetsen afgenomen. De Oranjeschool gebruikt hiervoor het leerlingvolgsysteem van IEP (IEP-LVS). Met deze resultaten kunnen we de prestaties van alle leerlingen op korte en lange termijn volgen. Met deze informatie zijn groepsleraren in staat om voor leerlingen het juiste onderwijsaanbod te plannen en te interveniëren waar nodig. De toetsgegevens geven de school daarnaast inzicht in de prestaties op groeps- en schoolniveau. Door een vergelijking met andere scholen en de gemiddelde scores weet de school of de resultaten op het gewenste niveau liggen. De Oranjeschool streeft naar gemiddelde groepsresultaten minimaal op het niveau van het landelijk gemiddelde. Vier keer per jaar bespreken en evalueren de leraren de doelstellingen en vorderingen met de intern begeleider(s).
Naast de cognitieve vakken wordt ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind gemeten via Vensters en via de module sociaal-emotioneel in het IEP-LVS.
Om kinderen te signaleren die meer- of hoogbegaafd zijn, maken wij gebruik van het Digitaal Handelingsprotocol Begaafdheid.
De overstap naar het voortgezet onderwijs is een nieuwe stap in de schoolcarrière van uw kind.
In januari van groep 8 krijgen de kinderen een (voorlopig) schooladvies mee voor het voortgezet onderwijs. Dit advies wordt gebaseerd op de schoolprestaties van uw kind, de werkhouding van het kind en de vorderingen gedurende de schoolloopbaan. Hierbij volgen wij de Rotterdamse Overstaproute waarbij de resultaten van de leerlingvolgsysteemtoetsen midden groep 6, midden groep 7 en midden groep 8 meetellen. De leerkracht(en), intern begeleider en directie nemen in gezamenlijkheid het besluit. Daarna maken de kinderen de doorstroomtoets (voorheen eindtoets). Na de uitslag van de doorstroomtoets, volgt het definitieve schooladvies. Als uw kind dit schooladvies heeft gekregen, dan gaat u als ouder naar de school van uw keuze. De middelbare school bepaalt vervolgens op basis van het advies of uw kind wel of niet wordt toegelaten. Het advies van de basisschool is wettelijk gezien bindend.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Het pedagogisch handelen van onze leraren bepaalt de mate waarin kinderen zich veilig, ondersteund en uitgedaagd voelen. Een goed pedagogisch klimaat wordt gekenmerkt door een prettige, ontspannen sfeer waarbij kinderen op een positieve wijze worden aangesproken en zich op hun gemak voelen in de groep. We reageren alert en adequaat bij pestproblemen en zorgen ervoor dat kinderen zich veilig en gerespecteerd voelen door de inbreng van kinderen te respecteren en te bevorderen dat kinderen naar elkaar luisteren. Ongewenst gedrag wordt zoveel mogelijk voorkomen door gebruik te maken van duidelijke gedrags- en omgangsregels en een benadering met positieve verwachtingen, complimenten, bemoediging en uitdaging. De school is verantwoordelijk voor het pedagogisch klimaat in de groepen. Contact met ouders bij opvallende situaties is van belang om snel te kunnen reageren. We vinden het belangrijk om ouders snel op de hoogte te stellen van bijzonderheden en stellen hun interesse in de aanpak op school op prijs.
In juni 2017 is de Oranjeschool voor het laatst door de inspectie van het onderwijs bezocht. De inspectie heeft de Oranjeschool het basisarrangement toegekend. Op de Oranjeschool zijn wij constant bezig de kwaliteit te monitoren en verbeteren. Het rapport van de inspectie kunt u op de site van de inspectie vinden. Onze kwaliteitszorg en - cultuur beschrijven wij in ons schoolplan.