De Waterlelie

Veluwemeer 1 3068 KM Rotterdam

Schoolfoto van De Waterlelie

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het vakantieverlof van het personeel vindt plaats tijdens de schoolvakanties. Leerkrachten die recht hebben op studieverlof (voor het behalen van een master) of op extra (bijzonder) verlof worden door een 'eigen' leerkracht vervangen.

In geval van ziekte of calamiteiten proberen we collega's zoveel mogelijk met eigen personeel te vervangen. Als vervanging niet mogelijk is, wordt een groep incidenteel opgevangen door onderwijs ondersteunend personeel, of verdeeld over de andere groepen. Vanwege het lerarentekort kan in uitzonderlijke situaties gekozen worden voor thuis-onderwijs.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Ons onderwijs: Boeiend onderwijs



Wij werken op het gebied van taal en rekenen met de methodes: Staal 2, Nieuwsbegrip XL, Wereld in Getallen 5, Lijn 3 en Logo3000.



Op obs De Waterlelie vinden wij instructie het hart van goed onderwijs. Leerlingen hebben recht op een goed georganiseerde les van een leerkracht die voor de groep staat en uitlegt, voordoet en hardop denkt. De meeste leerlingen hebben namelijk de leerkracht nodig om tot leren te komen. De leerkracht maakt het verschil. Ze verzorgen goede instructie en begeleide inoefening om zodoende alle leerlingen de kans te geven om zich de leerstof goed eigen te maken. In een les hebben we hoge verwachtingen van alle leerlingen. Onze leerkrachten beseffen dat ze ertoe doen en nemen hun verantwoordelijkheid door niet coachend op de achtergrond te blijven, maar door op te staan en les te geven. Zij zien dat instructie voor veruit de meeste leerlingen de sleutel is naar een succesvolle toekomst, waarbij de leerkracht een sturende rol vervult en de verantwoordelijkheid stapsgewijs overdraagt aan de leerlingen. Om deze goede les structuur te geven werken wij volgens het model Expliciete Directe Instructie (EDI).



Expliciete Directe Instructie (EDI)



We werken volgens het EDI-model. Een EDI-les bevat technieken zoals:




  • Betrekken en activeren: Leerlingen worden actief betrokken door mee te schrijven, na te denken en uit te wisselen.

  • Controleren van begrip: Tijdens de les wordt voortdurend gecontroleerd of alle leerlingen leren.

  • Feedback: Begripscontrole biedt waardevolle informatie voor feedback.

  • Herhalen: Veel herhaling zorgt ervoor dat de leerstof beter wordt onthouden.



De lesonderdelen bestaan uit:




  • Leerdoel: Wat de leerlingen aan het einde van de les moeten weten of kunnen.

  • Activeren van voorkennis: Opdrachten die aansluiten bij de les en de benodigde kennis activeren.

  • Instructie over het concept en de vaardigheid: Uitleg van begrippen en vaardigheden.

  • Begeleide inoefening: Leerlingen oefenen met de stof terwijl de leerkracht helpt.

  • Kleine lesafsluiting: Leerlingen laten zien dat ze de stof beheersen voordat ze zelfstandig verder werken.

  • Zelfstandige verwerking: Leerlingen oefenen zelfstandig met de leerstof.

  • Verlengde instructie: Extra instructie voor leerlingen die de stof nog niet voldoende beheersen.

  • Grote lesafsluiting: Evaluatie van de les, zowel product als proces.



Ik-wij-jullie-jij



Binnen deze lesonderdelen werken we met de leerlingen stapsgewijs naar zelfstandigheid. Hier onderscheiden zich duidelijk de fasen ik-wij-jullie-jij. Ik doe het voor, Wij doen het samen, Jullie doen het samen, Jij doet het zelf. Doordat leerlingen zich de leerstof in kleine stappen eigen maken, doen ze veel succeservaringen op en dat vergroot hun zelfvertrouwen en motivatie.



Opbrengstgericht werken



Op obs De Waterlelie werken we opbrengstgericht om de leerlingprestaties te maximaliseren. Dit gebeurt door systematische en doelgerichte evaluatie en verbetering van de onderwijskwaliteit op leerling-, groeps- en schoolniveau. Dit verbetert de kwaliteit van ons onderwijs, zoals ook blijkt uit onderzoek van de Onderwijsinspectie.



Kanjertraining



We stimuleren gezond en tolerant gedrag en sociale omgangsvormen via kanjertrainingen, gegeven door gecertificeerde leerkrachten. Dit voorkomt pesten en bevordert een positieve schoolomgeving. Bij incidenten volgen we een pestprotocol en werken we samen met ouders en leerlingen.



Engels



Engels wordt belangrijk gevonden en vanaf groep 1 krijgen leerlingen wekelijks Engelse les. Vroeg beginnen met een vreemde taal stimuleert spelenderwijs leren en vergroot de motivatie. Het thematisch aanbod via de methode Join-In bevordert internationale oriëntatie.



Talentontwikkeling



Wij vinden het belangrijk om kinderen een zo breed mogelijke ontwikkeling mee te geven richting de toekomst. We zijn ervan overtuigd dat de inzet van talentontwikkeling bijdraagt aan de verhoging van de leeropbrengsten en het zelfvertrouwen van de leerlingen. Zo worden in het leerplan de creatieve vakken structureel opgenomen in alle groepen. Ook is er in de bewegingslessen aandacht voor dans. Actieve leesbevordering en Bibliotheek op School worden in elke groep ingezet. Daarnaast besteden we ook in de pauze aandacht aan verschillende sporten, onder begeleiding van sportdocenten.



Door kinderen in aanraking te brengen met verschillende talentactiviteiten doen leerlingen ervaringen op ter versterking van hun persoonlijke ontwikkeling. Zij breiden hun leef- en belevingswereld uit, leren een eigen inbreng te hebben en leren zichzelf te uiten. Dit vergroot hun zelfkennis en geeft zelfvertrouwen. Talentontwikkeling is niet een doel op zich maar een middel om tot (leer)ontwikkeling te komen.



Breed aanbod talentontwikkeling




  • Cultuurtrajectlessen KCR: Twee tot vier keer per jaar voor alle groepen.

  • De Bieb op School: Maandelijkse nieuwe boeken en leesbevordering.

  • Muziek en IKEI: Wekelijkse muzieklessen en concerten voor groep 5 en 6.

  • Techniekles: Elke groep krijgt een keer in de twee weken techniekles van een vakleerkracht.

  • Naschoolse activiteiten: Zangles/koor en sportieve pauzes.

  • Lessen in de natuur: NME-programma's zoals kinderboerderij en schooltuin.



Ieder Kind een Instrument (IKEI)



Dit muziekproject van SKVR biedt leerlingen in groep 5 en 6 de kans om hun muzikale talent te ontdekken en te ontwikkelen. Ze leren p-bones en cajón spelen en nemen deel aan een groot concert na twee jaar les.



Ontwikkeling tijdens schooltijd



We volgen de ontwikkeling van leerlingen nauwgezet via observaties, methodegebonden toetsen en het leerlingvolgsysteem (LVS). De intern begeleider ondersteunt leerkrachten bij de organisatie van leerlingzorg.



Kwaliteitszorg



Ons kwaliteitsbeleid is gericht op het continu bewaken en verbeteren van de onderwijskwaliteit. Het schooljaarplan bevat evaluaties van het afgelopen jaar en doelstellingen voor de toekomst. Teamoverleggen en collegiale consultatie zorgen voor voortdurende verbetering en vernieuwing van het onderwijs.



Meer- en hoogbegaafdheid



Voor meer begaafde leerlingen hebben we de 'Bloeiklas', waar leerlingen elkaar ontmoeten en een ontwikkelplan volgen. Ontdekkend en onderzoekend leren staat centraal, met aandacht voor zowel cognitieve als executieve vaardigheden.


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Elk kind heeft recht op goed onderwijs; ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Uitgangspunt hierbij is dat zoveel mogelijk kinderen naar een gewone basisschool in de buurt kunnen gaan. Ze kunnen zo meedoen in de samenleving op basis van de beste kansen binnen het vervolgonderwijs. Met ingang van de wet passend onderwijs hebben alle schoolbesturen een zorgplicht. Scholen moeten voor elk kind een passende onderwijsplek bieden, ook als duidelijk is dat er voor een kind extra ondersteuning nodig is. Dit kan op de school waar het kind al zit of aangemeld wordt (bij een nieuwe leerling), maar ook op een andere school voor regulier basisonderwijs. Alle scholen moeten in verband hiermee aan de door het bestuur van PPO Rotterdam vastgestelde basisondersteuning voldoen. Deze is voor alle basisscholen gelijk. Aanvullend op de basisondersteuning kunnen scholen ook extra vormen van ondersteuning bieden. Scholen leggen het totale aanbod aan ondersteuning vast in een schoolondersteuningsprofiel (SOP). Dit schoolondersteuningsprofiel is voor ouder(s)/verzorger(s) in te zien op de website, in de schoolgids en ligt ter inzage bij de directie van de school. 

Samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs (PPO)

De Waterlelie is onderdeel van het samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs Rotterdam (PPO). Binnen dit samenwerkingsverband organiseren scholen het onderwijs en eventueel extra ondersteuning voor uw kind zo goed mogelijk. Naast eigen interne specialisten biedt De Waterlelie vanuit het samenwerkingsverband verschillende externe specialisten aan. Ouder(s)/verzorger(s) worden hier nauw bij betrokken. 

Ontwikkelingsperspectief (OPP)

Als we tijdens de schoolloopbaan van uw kind extra ondersteuning bij het samenwerkingsverband gaan aanvragen dan wordt er een ontwikkelingsperspectief gemaakt. Dit is ook het geval als uw kind voor een vak een eigen leerlijn heeft. Bijvoorbeeld: een groep 6 leerling werkt voor rekenen in het boek van groep 5. Het ontwikkelingsperspectief wordt opgesteld:

  • binnen zes weken na de inschrijving of na definitieve plaatsing van de leerling of
  • vanaf het moment dat er wordt gestart met de extra ondersteuning.

In het OPP stellen we met elkaar een aantal doelen vast en voeren we tenminste 1 keer per jaar een ‘op overeenstemmingsgericht overleg’ om het plan te evalueren en eventueel bij te stellen. In het OPP worden in ieder geval de belemmerende en bevorderende factoren en het te verwachten uitstroomniveau (het niveau van het vervolgonderwijs) opgenomen. Dit heeft als doel om duidelijk te krijgen wat de mogelijkheden van uw kind zijn en hoe deze zo optimaal mogelijk kunnen worden ontwikkeld. Vanzelfsprekend wordt u daar als ouder bij betrokken en heeft de school de verplichting om hier met u overeenstemming over te vinden. Het ontwikkelingsperspectief wordt pas vastgesteld nadat u heeft ingestemd en het uitvoeringsplan (het handelingsdeel) heeft ondertekend. Indien het OPP bijgesteld wordt, wordt het opnieuw door ouders ondertekend.

De schoolcontactpersoon die aan onze school verbonden is vanuit PPO: Nacira Choaibi - [email protected]

De ouderfunctionaris die vanuit PPO aan onze school verbonden is: Helma van den Ouwelant - [email protected]

Voor meer informatie over het samenwerkingsverband: www.pporotterdam.nl

Aanmelden, informatie en zorgplicht

Ouders dienen hun kind op tijd aan te melden bij de school van hun eerste voorkeur, bij voorkeur als uw kind 3 jaar is. Wanneer u uw kind op een school aanmeldt en duidelijk is dat hij/zij extra ondersteuning nodig heeft dan bent u als ouder(s)/verzorger(s) verplicht om dit bij de directie te melden. Dit heet informatieplicht. Heeft u uw kind op meerdere scholen aangemeld? Dan willen wij graag weten of wij uw school van eerste voorkeur zijn. De aanmelding kan pas in behandeling genomen worden als wij de school van eerste keuze zijn. Na aanmelding onderzoekt de school of ze in de onderwijsbehoeften van uw kind kan voorzien. De school heeft 6 weken om over de aanmelding een besluit te nemen en kan deze termijn met maximaal 4 weken verlengen. De conclusie kan zijn dat wij uw kind geen passend onderwijs kunnen bieden. In dat geval gaan we samen met u, de schoolcontactpersoon of ouderfunctionaris van het samenwerkingsverband op zoek naar een andere passende school in de omgeving. Op deze website staat een filmpje waarin dit heel duidelijk wordt uitgelegd: www.pporotterdam.nl/voor-ouders/werkwijze/zorgplicht/

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Om vanuit de uitgangspunten van Passend onderwijs zoveel mogelijk kinderen te kunnen begeleiden, hebben we de volgende ambities:

Kinderen leren leren: Via training rondom de metacognitie leren kinderen hoe een taak aan te pakken en werkhouding te verbeteren. Middels het invoeren van kindgesprekken begeleiden wij de leerlingen hierbij.  

Pedagogisch - Didactisch handelen: Professionalisering van ons onderwijzend personeel is een continu proces. Wij zetten hier de komende periode in op hoge verwachtingen richting leerlingen en het verder ontwikkelen van collegiale klassenconsultaties.   

Inclusie: We streven naar een inclusieve school waar elk kind zich welkom en gewaardeerd voelt, ongeacht achtergrond, overtuiging of beperking. In de komende periode richten we ons op een visie op inclusief onderwijs en maken we stappen richting de ontwikkeling naar inclusief onderwijs.   

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE): Met onze kinderopvang partner \"Kleinrijkje\" blijven we werken aan het verstevigen van onze samenwerking door het versterken van de doorgaande leerlijn, het afstemmen van pedagogisch en didactisch handelen en het samen opleiden vastgesteld in een samenwerkplan.  

Burgerschap: Ons burgerschaponderwijs wordt verrijkt met lessen over verschillende perspectieven rondom levensbeschouwing en wereldreligies.  

Digitale geletterdheid: Kinderen voorbereiden op de digitale toekomst door hen vaardigheden en kennis te leren zodat zij digitaal geletterd mee kunnen doen in de huidige samenleving. We ontwikkelen een plan en een leerlijn.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Op onze school staat “beredeneerd spelend leren” centraal in de kleutergroepen. De kleuterleerkracht begeleidt en stimuleert het spel van de kinderen. Op een speelse manier werken we aan de taalontwikkeling, voorbereidend rekenen en schrijven, maar ook aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, motoriek en zelfstandigheid.



VVE (Voor- en Vroegschoolse Educatie)



Samen met peuterspeelzaal "Kleinrijkje" bieden wij Voor- en Vroegschoolse Educatie aan. Dit houdt in dat het programma van de voorschool en in de kleutergroepen op elkaar aansluit. Dit zorgt voor een stevige basis en een doorgaande- en ononderbroken leerlijn. De gemeente Rotterdam en de gezamenlijke schoolbesturen hebben met elkaar een nieuw kwaliteitskader voor het onderwijs aan kleuters ontwikkeld. Alle scholen van BOOR werken de komende vier jaar aan een nog stevigere basis van het onderwijs aan kleuters. Dit schooljaar werken wij aan een gezamenlijke visie en een nog stevigere doorgaan leerlijn. Wij hopen hiermee de overgang tussen van peuters via kleuters naar groep 3 nog beter vorm te geven.



Van peuterspeelzaal naar groep 1



Als uw kind de overstap maakt van peuterspeelzaal "Kleinrijkje" naar school, zorgen we voor een goede overdracht. Dit gebeurt mondeling, en daarnaast ontvangen wij het Rotterdams Overdrachtsdocument en de gegevens uit het observatie- en registratiesysteem, indien u daar als ouders toestemming voor heeft gegeven. Door deze overdracht verloopt de overgang naar groep 1 makkelijker, want we hebben dan al een goed beeld van uw kind. Peuters die bijna 4 jaar zijn, mogen al regelmatig meedoen in groep 1. Hierdoor kunnen zij alvast wennen aan de kleuterklas. Soms gebeurt het dat een peuter wat achterblijft qua ontwikkeling of dat er andere zorgen zijn. We vragen u als ouder dan om toestemming om hem of haar te bespreken in het zorgoverleg. Op deze manier kunnen we op tijd eventuele extra ondersteuning voor uw kind aanvragen en organiseren (zie ook kopje passend onderwijs)



Voorbereiden op groep 3



Het aanbod van de peuterspeelzaal en de kleutergroepen is op elkaar afgestemd. Per jaar hebben we verschillende thema’s die een periode van enkele weken centraal staan. Tijdens deze themaweken worden kinderen spelenderwijs in een uitdagende en leerrijke omgeving voorbereid op een goede start in groep 3. We werken thematisch en planmatig aan de vastgestelde doelen op het gebied van taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling.



Groepssamenstelling



We hebben gekozen voor gecombineerde groepen 1/2. De jongste kleuters kunnen zo van de oudste leren en de oudste kleuters leren door te helpen. Daarnaast spelen en werken wij in de groepen veel samen. Kinderen leren namelijk goed met – en van elkaar. Als kinderen meer met elkaar samenwerken hebben de kleuterleerkrachten meer tijd- en ruimte om in kleine groepjes de kinderen op hun eigen niveau en eigen leerbehoefte in te spelen.


Terug naar boven