Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Omdat kleuters veel met en van elkaar leren, is in de groepen 1 en 2 gekozen voor heterogene groepen. Zo zijn er veel momenten te creeren waarop zij samen in grote en kleine groepjes samen kunnen werken en spelen.
Vanaf groep 3 zijn leerlingen rijp om te leren lezen, rekenen en schrijven en wordt gekozen voor het leerstofjaarklassen systeem. In dat systeem worden leerlingen van dezelfde leeftijd bij elkaar gegroepeerd. Deze groepen krijgen, binnen ons systeem van leren in drie niveaus, grofweg dezelfde leerstof aangeboden op hetzelfde moment van de dag. Elk niveau krijgt daarbij de aangepaste leerinstructie en leertijd.
In de kleutertijd besteedt de Hildegaert de onderwijstijd aan het bieden van leersituaties, waarbij naar Montessoriaans model een overlap is in doelstellingen, werkvormen en tijdsbesteding. De ontwikkelgebieden lopen daarbij in elkaar over.
De genoemde tijden zijn indicatief. Het is aan de leerkrachten om te bepalen welke interventies er (onder andere in tijd) nodig zijn om de beoogde les- en curriculumdoelen te halen.
De Hildegaert kent een leerlingpopulatie die boven landelijk gemiddeld niveau presteert met leren. Het basisarrangement van de leerstof van de school is afgestemd op die populatie.
De school heeft diverse bijzondere voorzieningen om kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, te helpen. De school zet verschillende manieren in om alle kinderen te ondersteunen:
-de Octopuskinderen krijgen individuele aandacht in de groep of in een andere ruimte, werken in homogene subgroepen in extra ondersteuningsgroepen. Voor de kinderen, die het Nederlands als eerste of tweede taal niet goed beheersen, is aparte aandacht;
-de Nautiluskinderen krijgen met een wezenlijk aangepaste pedagogisch-didactische aanpak, waarin aandacht is voor de persoonlijke leerlijnen, individuele aandacht. Deze aanpak is geïntegreerd in de groepsaanpak.
-de co-teaching biedt op gezette tijden een tweede leerkracht bij de instructie in de groep.
De school geeft aan dat zij ouders nadrukkelijk betrekken bij de onderwijsaanpak van de kinderen. De borging van de ondersteuning in de schoolorganisatie is al goed op orde.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De inspanningen van de school om leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte goed en zelf beter te kunnen begeleiden ligt op het vlak van professionalisering van de leerkrachten, die extra ondersteuning in de school bieden. Door hun begeleiding in de groep (tijdens co-teaching) hebben zij vanuit hun expertise een goed beeld van de onderwijsbehoeften van de specifieke leerlingen en zijn startpunt (samen met de interne begeleiders) voor verbetertrajecten hierin.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.